شناسهٔ خبر: 67869288 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

روند پیشرفت مسکن ملی در استان‌های کشور؛ طرحی که نیازمند تداوم است

طرح مسکن ملی با هدف تامین مسکن خانوارها در شهرهای بزرگ و کوچک کشور در بسیاری از استان‌های کشور پیشرفت قابل توجهی داشته و موفقیت آن در گرو ادامه اجرای طرح و رفع موانع است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا گروه استان‌ها؛ مسکن یکی از نیازهای اساسی هر جامعه بشری است و قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز حق مسکن را به شهروندان ایرانی داده است، شرایط ساخت مسکن در طول سال‌ها همواره متغییر بوده و هر دولت بر اساس نگاه خود شرایط خاصی را در نظر گرفته است.

دولت سیزدهم با وعده ساخت چهار میلیون مسکن پا به عرصه خدمت گذاشت، وعده‌ای که مطابق قانون بود و باید اجرایی می‌شد، اما موانعی سد راه این پروژه بود که کمبود زمین یکی از آن‌ها محسوب می‌شد، به‌رغم تمام کاستی‌ها، در آن دولت ساخت بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار مسکن آغاز شد.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم در این خصوص اظهار می‌کند: طبق اعلام رسمی بانک مرکزی، رشد تولید بخش مسکن از منفی ۶,۹ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۷.۱ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

وی با اشاره به برنامه الصاق ۳۰۰ هزار هکتار زمین به پهنه‌های شهری کشور و تشکیل ستاد اجرایی‌سازی این برنامه در وزارت راه و شهرسازی، تاکید می‌کند: اجرای این برنامه و تأمین این میزان زمین می‌تواند ما را به عدد احداث شش میلیون مسکن برساند.

وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم تاکید می‌کند: تاکنون احداث بیش از ۲.۶ میلیون مسکن آغاز و ۵۶۰ هزار واحد تکمیل شده است.

هفتم اردیبهشت سال جاری با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی وقت، ۸۴۰۴ واحد مسکونی شهری و روستایی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در استان آذربایجان شرقی افتتاح و عملیات ساخت ۱۰ هزار و ۲۲۱ واحد مسکونی نیز در استان آغاز شد.

فرایند آماده‌سازی نخستین دهکده شهری این استان نیز با ظرفیت ۱۴۰۰ قطعه در شهرستان سراب با حضور وزیر خورد.

در استان قم نیز ۳۰ هزار واحد مسکونی در زمینی به مساحت ۵۶۰ هکتار در حال ساخت است؛ همچنین تاکنون ۳۷۰۰ واحد مسکونی و ۳۵۰۰ قطعه زمین به مردم واگذار شده است.

تحویل ۴ هزار مسکن به مردم آذربایجان غربی

رسول عطایی، سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با اشاره به تداوم فعالیت در راستای تکمیل طرح مسکن مهر در دوران استقرار دولت سیزدهم در آذربایجان غربی، اظهار می‌کند: طی ۳۲ ماه اخیر، فروش اقساطی ۷۰۱۸ واحد از مساکن مهر این استان انجام و ۴۹۲۲ واحد تحویل متقاضیان شد.

وی ادامه می‌دهد: در این مدت طرح تفکیکی هزار و ۶۹۵ هکتار از طرح نهضت ملی مسکن تهیه و ۶۸۷ هکتار آماده‌سازی شد.

خدایار باقری، مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در گفتگو با ایمنا اظهار کرد: باقری با بیان اینکه تحویل‌ها از آخر خرداد سال جاری، شروع خواهند شد، تصریح می‌کند: از ۱۰۳ هزار نفری که برای طرح نهضت ملی مسکن در استان ثبت‌نام کردند نزدیک به ۸۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شده‌اند، همچنین ۱۸ هزار واحد مسکونی در استان در حال ساخت است.

وی می‌افزاید: تقریباً ۳۵ درصد از متقاضیان مسکن آورده به‌روزی دارند و مابقی هنوز آورده خودشان را تکمیل نکرده‌اند که معمولاً به این افراد مهلتی داده می‌شود و در صورت پرداخت نکردن به پروژه‌های با پیشرفت کمتر منتقل می‌شوند تا پروژه‌های در آستانه تکمیل زودتر به بهره‌برداری برسند.

۲۱ هزار واحد مسکونی در خراسان جنوبی حال ساخت است

علیرضا عباس‌زاده، معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی می‌گوید: طرح نهضت ملی مسکن در خراسان جنوبی در حال اجرا است و در همه شهرها تأمین زمین انجام شده و بیش از ۶۵ هزار قطعه زمین برای متقاضیان آماده تحویل داریم.

وی ادامه می‌دهد: متقاضیان واجد شرایط در استان اکنون در حدود ۴۵ هزار نفر قانون نهضت ملی و جوانی جمعیت است.

معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان می‌کند: تا پایان شش ماهه اول امسال حدود ۵۰۰ واحد طرح نهضت ملی مسکن در استان را تحویل مردم می‌دهیم و برنامه نهایی ما برای واگذاری ۲ هزار و ۷۲ واحد انبوه سازه‌ی شهر بیرجند تا دهه فجر امسال خواهد بود.

میرمحمد مودی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز تاکید می‌کند: در طرح نهضت ملی مسکن ۱۲۵ هزار و ۴۴ نفر ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۴۵ هزار ۸۶۸ تأیید نهایی شده‌اند.

روند پیشرفت مسکن ملی در استان‌های کشور؛ طرحی که نیازمند تداوم است

وی تصریح می‌کند: از مجموع ۲۰ هزار و ۸۶۴ واحد دارای پروانه ساختمانی، تعداد ۱۴ هزار و ۳۲۸ واحد دارای اتمام فنداسیون، ۹ هزار و ۵۸۵ واحد دارای اسکلت و سقف، ۵ هزار و ۶۸۵ واحد به مرحله اتمام سفت کاری، ۳ هزار و ۶۱۵ واحد اتمام نازک کاری و هزار و ۶۴۰ واحد هم به مرحله اتمام عملیات ساختمانی رسیده‌است.

پیشرفت ۷۰ درصدی نهضت ملی مسکن در زنجان

جعفر قزوینیان، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان اظهار می‌کند: سهمیه استان زنجان از بابت ساخت مسکن ملی نزدیک به ۷۰ هزار واحد مسکونی در شهر و روستاها است.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد ۴۸ هزار و ۱۱۲ واحد شهری و ۲۰ هزار واحد مسکن روستایی است، اضافه می‌کند: تاکنون بیش از ۲۰ هزار واحد مسکونی در استان زنجان تخصیص پروژه شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه‌های در دست اجرا بیش از ۷۰ درصد است، تاکید می‌کند: همچنین برخی پروژه‌ها بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

افتتاح ۳۸۰۰ مسکن در سمنان

سیدمحمدرضا هاشمی، استاندار سمنان در این خصوص اظهار کرد: در استان سمنان اقدامات خوبی در حوزه نهضت ملی مسکن رقم خورده است.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۲۲ هزار واحد نهضت ملی مسکن در استان در حال ساخت است که ۱۵ هزار و ۸۲۹ واحد شهری و چهار هزار و ۷۶۰ هزار واحد روستایی است.

استاندار سمنان خاطر نشان کرد: تاکنون ۳۰۸۱ واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در استان سمنان به افتتاح رسیده و ۱۱۵۷ قطعه زمین رایگان در اختیار متقاضیان واجد شرایط طرح جوانی جمعیت قرار گرفته است.

روند پیشرفت مسکن ملی در استان‌های کشور؛ طرحی که نیازمند تداوم است

هاشمی تصریح کرد: سهم استان سمنان احداث ۶۰ هزار واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن بوده است که ۳۰ هزار واحد آن در حوزه شهر جدید ایوانکی است.

هادی ایمانیه، استاندار فارس نیز تاکید می‌کند: ۱۵ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در شهریور سال‌جاری به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

وی افزود: بنیاد مسکن ۷۵۰۰ واحد آماده تحویل را به ۹ هزار واحد افزایش دهد که با هزار واحد مستقر در جنوب استان و پنج هزار واحد مربوط به سایر استان و صدرا شاهد تحویل ۱۵ هزار واحد مسکونی در استان در ماه شهریور باشیم.

استاندار فارس خاطرنشان می‌کند: برای رسیدن به این مهم، رؤسای بانک‌ها و مدیران منابع طبیعی و راه و شهرسازی با بنیاد مسکن استان همکاری همه‌جانبه‌ای انجام خواهند داد.

ساخت واحدهای ویلایی در کرمان

رضا حافظی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان اظهار می‌کند: در طرح جوانی جمعیت مکلف هستیم بر اساس قانون، زمین را برای جمعیت بالای ۵۰۰ هزار نفر شهر کرمان و شهرهای اطراف کرمان و شهرهایی که والدین فرزند به دنیا آمده‌اند، تأمین کنیم که درخواست تمام والدین عمدتاً شهرهای شهرستان کرمان بود و تعداد اندکی در شهرستان‌های مجاور متقاضی بودند.

وی با بیان اینکه در شهرهای ماهان، محی‌آباد، باغین و جوپار برای طرح‌های جوانی جمعیت و نهضت ملی مسکن تأمین زمین انجام شده است، اضافه می‌کند: سه فاز در شهر ماهان شامل ۱۰ هکتار برای طرح نهضت ملی مسکن، ۱۱ هکتار برای طرح جوانی جمعیت، و فاز اول سرریز کرمان در نظر گرفته شده است و ۱۲۷ هکتار هم الحاق شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان تصریح می‌کند: در حال تهیه طرح‌های آماده‌سازی هستیم و با همکاری بنیاد مسکن آماده سازی اراضی شهر ماهان را انجام خواهیم داد که آنچه در شهر ماهان مربوط به طرح جوانی جمعیت و نهضت ملی مسکن نیاز است، برطرف می‌کند و قسمتی از سرریز جوانی جمعیت کرمان را هم در این اراضی می‌توانیم پوشش دهیم.

حافظی با بیان اینکه در مورد اراضی محی‌آباد به ترتیب ۴۰ و ۴۷ هکتار زمین اختصاص یافته و واگذاری‌ها و قرعه کشی‌ها در چند ماه گذشته انجام شده است و یک قطعه زمین ۸۰ هکتاری دیگر در حال بررسی برای الحاق است، می‌گوید: اگر موقوفات را با مساعدت ارگان‌ها بتوانیم بیاوریم و مشارکت کنند، تقریباً می‌توان گفت دغدغه دولت برای تأمین زمین برای مردم و دغدغه مردم برای آغاز ساخت و ساز در زمین‌ها را می‌توانیم برطرف کنیم.

حافظی ادامه می‌دهد: شرایط استان کرمان به خاطر نوع ساختار زندگی به خصوص در شهرستان‌ها و شهرهای کوچک‌تر همچنان به صورت تک واحدی و ویلایی است که همین موضوع تأمین زمین را به شکلی می‌برد که مجبور شویم اراضی زیادی را در این حوزه‌ها تحت تملک الحاق انجام دهیم و طرح‌هایمان را پیاده‌سازی کنیم.

مثبت شدن نرخ ساخت مسکن کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم

علی‌محمد روستا، معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه تصریح می‌کند: تعهد استان طی چهار سال ساخت ۴۷ هزار و ۸۸۷ واحد مسکن در بخش‌های مختلف است و بالغ بر ۴۰۰۰ واحد تکمیل و تحویل مردم شده است.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۲۶ هزار واحد در قالب طرح نهضت ملی مسکن در حال احداث است، می‌افزاید: میانگین پیشرفت این طرح‌ها ۶۲ درصدی است.

روند پیشرفت مسکن ملی در استان‌های کشور؛ طرحی که نیازمند تداوم است

معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، گفت: در سه سال دولت شهید رئیسی به اندازه هشت سال دولت گذشته در این استان مسکن احداث و تکمیل شده‌است.

وی تصریح کرد: نرخ ساخت مسکن از منفی ۶.۹ دولت گذشته به مثبت ۷.۱ در سال ۱۴۰۲ رسید که راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تلاش زیادی در این زمینه انجام داده است است.

روند رو به رشد ساخت مسکن در مرکزی

فرزاد مخلص‌الائمه، استاندار مرکزی اظهار می‌کند: بیش از ۲۱۷۰ قطعه زمین به خانواده‌های خوش جمعیت استان واگذار و ۲۶۴ واحد تحویل متقاضیان می‌شود که بیشتر مربوط به شهرستان ساوه است.

وی می‌گوید: ۹۰۰۰ واحد مسکونی برای خانواده‌های خوش‌نشین در استان پیش‌بینی شده است که امروز ۲۱۵۰ واحد مسکونی در چند شهرستان استان به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح می‌شود.

استاندار اضافه می‌کند: شهر جدید امیرکبیر تنها شهر ویلایی کشور است که متقاضیان زیادی برای خرید زمین و سکونت در این شهر دارد.

آغاز ساخت ۵۸ هزار واحد مسکونی در کرمانشاه

رامین الماسی، مدیرکل راه و شهرسازی کرمانشاه عنوان می‌کند: ۵۸ هزار و ۸۹۱ مورد تأمین زمین و عملیات ساخت واحد در قالب این طرح در سطح استان صورت گرفته است.

وی می‌افزاید: از این تعداد ۱۹ هزار و ۱۴۹ واحد توسط راه و شهرسازی و بنیاد مسکن در حال ساخت است و مابقی واگذاری زمین بوده و عملیات ساخت توسط خود مردم در حال انجام است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه خاطرنشان می‌کند: این ۱۹ هزار واحد در مراحل متفاوت ساخت قرار داشته و ساخت و ساز توسط خود مردم هم علاوه بر تأمین رایگان زمین از طریق تسهیلات پرداختی به آن‌ها در حال انجام است.

الماسی اضافه می‌کند: به طور مثال ساخت و ساز در بافت فرسوده هم که از تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن استفاده کرده‌اند در شمار این طرح است و ۶۷۱۰ پروانه در این زمینه داشته‌ایم که از این تسهیلات استفاده کرده‌اند.

۳۳ هزار مسکن در خراسان شمالی در حال ساخت است

سیدعلی میرکریمی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی نیز می‌گوید: اکنون ۳۳ هزار و ۲۰۸ واحد مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن در دست اجرا است که به طور متوسط ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ادامه می‌دهد: این تعداد واحد مسکونی در قالب مسکن روستایی، مسکن شهری، بافت فرسوده، خودمالکی و گروه‌های ساخت در دست اجرا است.

روند پیشرفت مسکن ملی در استان‌های کشور؛ طرحی که نیازمند تداوم است

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی با بیان اینکه بسترها برای اجرای نهضت ملی مسکن در استان فراهم است، تاکید می‌کند: برای تأمین زمین مورد نیاز این طرح ۴۷۰ هکتار زمین در محدوده شهرها ملحق شده است.

کریمی عنوان می‌کند: ۳۰ هزار قطعه زمین در حریم روستاها نیز در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفته است تا برای تأمین مسکن متقاضیان و با اولویت جلوگیری از مهاجرت و یا مهاجرت معکوس به روستاها در اختیار قرار گیرد.

وی اضافه می‌کند: امکان ساخت و اجرای نهضت ملی مسکن به صورت ویلایی در برخی شهرها وجود دارد و در برخی از شهرها که با کمبود زمین روبه‌رو هستیم، این طرح به صورت انبوه‌سازی پیگیری می‌شود.

ساخت مسکن ملی در استان‌های کشور امید خانواده‌های بسیاری را برای خانه‌دار شدن زنده کرد و انتظار می‌رود دولت جدید این مسیر را با قدرت بیشتری ادامه دهد.

نظر شما