شناسهٔ خبر: 67868125 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبر ورزشی | لینک خبر

تاثیر آمینو در رشد عضلات

از جمله مکمل‌های محبوب در بین ورزشکاران مکمل‌های آمینو هستند که تاثیر زیادی در بدنسازی و رشد عضلات دارند. این مکمل‌ها با اهداف مختلفی تولید می‌شوند.

صاحب‌خبر -

ما در این مقاله ابتدا به تعریف مکمل آمینو پرداخته و سپس شما را با تاثیرات آن در رشد عضلات و بدنسازی آشنا می‌کنیم و در نهایت با طریقه‌ی مصرف مکمل‌های آمینو برای اهداف مختلف نیز آشنا خواهید شد پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مکمل آمینو چیست و چه فوایدی دارد؟

A bottle of protein powder and weights Description automatically generated

مکمل‌های آمینو حاوی یک یا چند آمینو اسید ضروری و غیر ضروری هستند که نقش مهمی را در افزایش توده عضلانی و حفظ آنها ایفا کرده و از تخریب و تجزیه آنها نیز جلوگیری می‌کنند. مکمل‌های آمینو در انواع مختلفی در بازار موجود هستند که شما می‌توانید از آنها استفاده کنید. قیمت آمینو در مقایسه با سایر مکمل‎‌ها مناسب بوده و بسته به هدفی که دارید می‌توانید از آن استفاده کنید. از انواع آمینو اسیدها برای عضله سازی می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  1. BCAA‌ها: مفید برای عضله‌سازی و ریکاوری 
  2. EAA‌ها: شامل تمام اسیدهای آمینه ضروری می‌باشند که بدن نمی‌تواند به طور طبیعی آنها را تولید کند.
  3. گلوتامین: مفید برای ریکاوری و تقویت سیستم ایمنی
  4. آرژنین: مفید برای افزایش جریان خون و عضله سازی 

با مکمل‌های آمینو می‌توانید به تناسب اندام و اهداف ورزشی دلخواه خود برسید. مکمل‌های آمینو فواید مختلفی دارند که شامل موارد زیر می‌شود:

  1. جذب سریع جهت رشد و ترمیم عضلات
  2.  تنوع بالا با ترکیبات متفاوت و متناسب با نیازهای مختلف
  3.  مقرون به صرفه بودن برای دریافت اسیدهای آمینو ضروری

آشنایی با تاثیر آمینو در رشد عضلات و بدنسازی 

A person measuring his bicep Description automatically generated

مکمل‌های آمینو اسید فواید مختلفی در بدنسازی دارند و به همین دلیل جزو محبوب‌ترین مکمل‌های غذایی در بین ورزشکاران هستند. این مکمل‌ها موجب تقویت سیستم ایمنی، بهبود عملکرد ذهنی، کمک به ساخت سلول‌های خونی و سم‌زدایی بدن نیز می‌شود. اما تاثیر آمینو در رشد عضلات و بدنسازی چیست؟ تاثیرات مکمل‌های آمینو در بدنسازی شامل موارد زیر می‌شود:

1. ساخت توده عضلانی

برای اینکه رشد و قدرت عضلات به سطح مناسبی برسد نیاز به اسیدهای آمینو است. در واقع آمینو اسیدها موجب کنترل تعادل بین آتروفی و رشد عضله انسان می‌شوند. مکمل‌های آمینو اسید میزان نیتروژن در بدن را افزایش داده و ذخایر اسیدهای آمینو در عضلات اسکلتی را بیشتر می‌کنند. مواد اولیه برای ساخت عضلات، آمینو اسیدها هستند و شما با مصرف این مکمل‌ها می‌توانید مواد لازم برای رشد و ترمیم عضله را در اختیار عضلات بگذارید.

2. افزایش سنتز پروتئین

 آمینو اسیدها موجب افزایش سطح سنتز پروتئین در عضلات نیز می‌شوند و همین موضوع منجر به عضله‌سازی خواهد شد. در واقع باید پروتئین کافی در بدن وجود داشته باشد تا پروتئین جدید، تولید شده و به توده عضلانی ورزشکار اضافه شود. همچنین برخی از مکمل‌های آمینو دارای لوسین هستند که نقش مهمی در تحریک رشد عضلات ایفا می‌کنند.

3. کاهش تخریب عضلانی 

مکمل‌های آمینو به عنوان سوخت و ساز عضلات مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع زمانی که یک فرد تمرینات سخت بدنسازی را انجام می‌دهد بدن به سوزاندن پروتئین روی می‌آورد و در صورت کمبود پروتئین در بدن ناگزیر عضلات را می‌سوزاند. اما مصرف مکمل‌های آمینو موجب حمایت از عضلات بدن می‌شوند و به همین دلیل مصرف آنها به بدنسازان حرفه‌ای توصیه می‌شود.

4. افزایش هورمون تستوسترون

تستوسترون نقش زیادی در افزایش توده عضلانی و قدرت بدنی ورزشکاران دارد. مصرف مکمل آمینو موجب افزایش سطح این هورمون در بدن می‌شوند. البته باید بدانید که در صورت مصرف بی‌رویه مکمل‌های آمینو اگر اندازه تستوسترون در بدن بیش از اندازه افزایش پیدا کند منجر به سست شدن ریشه موها و ریزش آنها می‌شود.

5. افزایش هورمون رشد

آمینو موجب افزایش میزان هورمون رشد در بدن می‌شود. این هورمون در افزایش حجم عضلات بدن موثر است.

6. تسریع فرآیند ریکاوری

در صورتی که مکمل‌های آمینو را پس از تمرینات ورزشی مصرف کنید موجب بهبود و بازسازی عضلات شده و ریکاوری سریع‌تر عضلات را دنبال دارد. در نتیجه احساس خستگی پس از تمرین کاهش پیدا می‌کند.

از دیگر فواید مصرف مکمل آمینو در بدنسازی می‌توانیم مواردی چون کاهش احساس خستگی، چربی سوزی و بهبود عملکرد ورزشی را نام ببریم.

طریقه‌ی مصرف آمینو برای اهداف مختلف 

میزان مصرف مکمل‌های آمینو و نوع آن به اهداف ورزشی و جنسیت افراد بستگی دارد. ما در جدول‌های زیر به صورت تفکیک شده به بیان این موضوع پرداخته‌ایم.

میزان مصرف آمینو برای آقایان:

اهداف

زمان و میزان مصرف آمینو برای آقایان

عضله سازی

قبل از تمرین: 5 گرم BCAA یا 10 گرم اسیدهای آمینه ضروری (EAA)

بعد از تمرین: 10 گرم BCAA یا 20 گرم EAA

چربی سوزی

صبح ناشتا: 5 گرم BCAA یا 10 گرم EAA

قبل از تمرین: 5 گرم BCAA یا 10 گرم EAA

ریکاوری

بعد از تمرین: 10 گرم BCAA یا 20 گرم EAA

قبل از خواب: 5 گرم BCAA یا 10 گرم EAA

میزان مصرف آمینو برای خانم‌ها:

اهداف

زمان و میزان مصرف آمینو برای خانم‌ها

عضله سازی

قبل از تمرین: 3 تا 5 گرم BCAA یا 5 تا 10 گرم EAA

بعد از تمرین: 5 تا 10 گرم BCAA یا 10 تا 20 گرم EAA

چربی سوزی

صبح ناشتا: 3 تا 5 گرم BCAA یا 5 تا 10 گرم EAA

قبل از تمرین: 3 تا 5 گرم BCAA یا 5 تا 10 گرم EAA

ریکاوری

بعد از تمرین: 5 تا 10 گرم BCAA یا 10 تا 20 گرم EAA

قبل از خواب: 3 تا 5 گرم BCAA یا 5 تا 10 گرم EAA

نتیجه گیری

مکمل‌های آمینو دارای آمینو اسیدهای ضروری و غیر ضروری بدن هستند که به عنوان بلوک‌های سازنده پروتئین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. مکمل‌های آمینو در انواع مختلفی تولید می‌شوند که فواید متعددی از جمله ریکاوری عضلات، عضله سازی، افزایش عملکرد ورزشی و حتی کاهش وزن و چربی سوزی را به دنبال دارند. با مکمل‌های آمینو می‌توانید به اندام دلخواه خود برسید اما حتماً قبل از مصرف هرگونه مکمل با پزشک یا مربی ورزشی خود مشورت کنید و از مصرف بی‌رویه مکمل‌های آمینو به شدت خودداری کنید. همچنین خرید خود را از برندهای معتبر و فروشگاه‌های قابل اعتماد انجام دهید که محصولاتی با کیفیت و اصل را به فروش می‌رسانند.

نظر شما