شناسهٔ خبر: 67866760 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آماده‌باش اورژانس خراسان شمالی در گرمترین روزهای سال

بجنورد- ایرنا- رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم‌پزشکی خراسان شمالی از آماده‌باش تمام مراکز جامع سلامت این جزیره به دلیل وقوع گرمای بی سابقه و پذیرش افراد گرما زده خبر داد.

صاحب‌خبر -

تقی دولت آبادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: واحدهای فرماندهی و عملیات این نهاد در همه شهرهای استان آماده ارائه خدمات درمانی اورژانس به هم استانی ها هستند.

وی با تاکید بر اینکه پیشگیری از گرمازدگی با اقداماتی ساده قابل انجام است، اضافه کرد: نگه نداشتن کودکان یا سالمندان در وسیله نقلیه پارک شده خاموش از جمله مواردی است که در روزهای گرم سال موجب بروز اتفاقات ناگواری می شود و باید از این امر اجتناب کرد.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم‌پزشکی خراسان شمالی اظهار کرد: قرارگرفتن در سایه در محیط بیرون، پرهیز از انجام فعالیت بدنی سنگین و نوشیدن مداوم مایعات از جمله دیگر مواردی است که باید رعایت شود.

افراد با فشار خون بالا و دیابت در معرض خطر

وی گفت: نوزادان و کودکان، سالمندان بالای ۶۵ سال، مادران باردار، افراد دارای فشار خون و دیابت و افراد دارای وزن بالا بیش از سایر افراد در معرض گرمازدگی قرار دارند.

دولت آبادی با اشاره به گرما و خشکی هوای خراسان شمالی توصیه کرد: در صورت مکان فعالیت‌های روزمره خود را به ساعت‌های خنک روز موکول کرده و از قرار گرفتن غیر ضروری در معرض گرمای هوا خودداری کنند.

وی پوشیدن لباس‌ های سبک با رنگ روشن، استفاده از کرم های ضد آفتاب، مصرف مقادیر فراوان مایعات ساده می تواند مردم را از خطر بروز به گرمازدگی رها کند.

دولت آبادی افزود: همراهان بیمار به محض مشاهده علایم گرمازدگی باید با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته و تا رسیدن تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی اقداماتی مانند انتقال بیمار به محیط سرد و خنک، پاشیدن آب بروی بیمار و بدن شویه، بالا نگه داشتن پاها، درآوردن لباس های اضافه مانند جوراب و کمربند را برای کاهش علایم انجام دهند.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارد.

هم اینک ۴۶ پایگاه اورژانس جاده ای و شهری در خراسان شمالی فعال است.

نظر شما