شناسهٔ خبر: 67865952 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

باالهام از زندگی شهید عبدالرسول و عبدالرضا سجادیان؛

«واگن آخر» به ایستگاه چاپ ونشر می‌رسد

فارس_ مریم شیدا در رمان «واگن آخر» از شهدای یکی از مساجد قدیمی شیراز در محله شیشه گری یاد کرده است. این رمان با الهام از زندگی شهید عبدالرسول و عبدالرضا سجادیان نگاشته شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز «واگن آخر» به زودی زیر چاپ می‌رود. مریم شیدا از بانوان خوش قلم‌شیراز در گفتگو با خبرنگار ایبنا خبر داد که در تازه ترین اثرش سراغ برادران شهیدی از پایگاه بسیج یکی از قدیمی ترین مساجد شیراز در محله شیشه گری رفته است.

او با الهام از زندگی شهید عبدالرسول و عبدالرضا سجادیان و خاطرات شان در مسجد حسن ابن علی محله شیشه گری رمانی با عنوان «واگن آخر» نوشته که بزودی توسط انتشارات «به‌نشر» به چاپ می‌رسد.

شیدا که کارنامه درخشانی در حوزه ادبیات پایداری به ویژه داستان و رمان دفاع مقدس دارد، گفت: من‌دغدغه دفاع مقدس را داشتم. به این علت که از زمانی که با دنیای بیرون آشنا شدم به عنوان خواهر شهید معرفی می‌شدم و چشم انتظار برادر دیگرم بودم که در اسارات بود. روزهای متمادی گذشت و با توجه به اتفاقاتی که من در زندگی برادر جانباز و آزاده‌ام دیدم، این دغدغه برای من به وجود آمد که دست به قلم ببرم و کتاب «پشت در بهشت» اینگونه متولد شد.

وی ادامه داد: این کتاب اولین تحربه نوشتن من از دفاع مقدس بود اما اولین کتابی نیست که از من به چاپ رسید.این رمان ماحصل تجربه زیسته خودم و برادر آزاده ام بود، اما به دلایلی دیرتر به چاپ رسید.

وی با اشاره به فوت مادر شهیدان سجادیان گفت: خیلی دوست داشتم مادر این شهدا ماحصل کار را ببیند ولی متاسفانه کمی روند کار طول کشید و اخیراً مادر شهیدان سجادیان را از دست دادیم. البته کاملاً در جریان تولید کتاب بودند.

این نویسنده خوش آتیه در امتداد دفاع مقدس درباره مدافعین حرم نیز آثار درخشانی دارد و اوایل سال ۱۴۰۳ کتاب «الشام» را توسط انتشارات روایت فتح راهی بازار کرده است.

«واگن آخر» به ایستگاه چاپ ونشر می‌رسد

شیدا که سال ۱۴۰۱ چهره سال ادبیات پایداری دراستان فارس شد، امسال نیز سال پرکاری را می‌گذراند و در کتاب «الشام» خاطرات یک طلبه فرهنگی را از سفر ۴۵ روزه به سوریه روایت می‌کند.

به گفته او خاطرات حسین عباسی طلبه جوان دهه شصتی که سال ۱۳۹۴ از شیراز برای فعالیت‌های فرهنگی در جبهه ها راهی سوریه می‌شود، سوژه نابی به دستش می‌دهد که تولد «الشام» را کلید بزند.

این روایت داستانی از پخش اذان و نمازجماعت و تقویت روحیه رزمندگان و مباحث اعتقادی شروع می‌شود و تا رزم در جبهه ها ادامه پیدا می‌کند.

شیدا محدودیت‌های امنیتی را از چالش‌های نوشتن درباره مدافعین حرم می‌داند اما اعتقاد دارد به رغم چالش ها کار نابی شکل گرفته چون کمتر به این نوع خاطرات پرداخته شده و هنوز ناگفته های زیادی درباره جنگ سوریه موجود هست.

وی بیان کرد: پس از تجربه «الشام» یک کار جدید درباره شهید مدافع حرم ابوذر غواصی نوشته که خیلی به آن تعلق خاطر دارد.

شیدا توضیح داد: شهید غواصی اهل روستای صحرارود فساست و چون شهید سیر زندگی خاصی داشته این اثر جذابیت دوچندان پیدا کرده است.شهید غواصی جوانی پرشروشوری داشته و بعد از ده سال که مسیر زندگی‌اش را عوض می‌کند در سوریه شهید می‌شود.سه فرزند پسر از این شهید عزیز به یادگار مانده است. به گفته شیدا این اثر توسط انتشارات حماسه یاران در حال چاپ است و به زودی اخبار خوشی از این اثر خواهیم شنید.

نظر شما