شناسهٔ خبر: 67865854 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

آنچه در «مکتب‌خانه کتابخانه» می‌گذرد؛

تابستان داغ مادران و فرزندان در کتابخانه‌های عمومی مازندران

مازندران- اداره کل کتابخانه‌های عمومی مازندران با برگزاری برنامه‌های مختلف تابستانه در سراسر استان با عنوان «مکتب‌خانه کتابخانه» تابستان پرشوری را برای مادران و فرزندان فراهم کرده است.

صاحب‌خبر -

سرویس استان‌های کتاب ایران (ایبنا) - کلثوم فلاحی: نوشتن انشا برای موضوع «تابستان خود را چگونه گذراندید» برای دانش‌آموزان دهه‌های پیشین که خیلی اوقات فراغت پر باری نداشتند کار پرمشقتی بود و بیشتر باید از تخیل و رویاپردازی خود کمک می‌گرفتند.

اما به یاری کتابخانه‌های عمومی و برنامه‌های پربار این مراکز، امروز کودکان و نوجوانان و حتی مادران و پدران آنها هم تابستان شلوغی دارند و اوقات فراغت خود را به انجام امور فرهنگی، ورزشی، آموزشی و شادی‌آفرین در کتابخانه‌های عمومی سپری می‌کنند.

برنامه‌های مختلف آموزشی در کتابخانه‌های عمومی سراسر استان مازندران که با عنوان «مکتب‌خانه کتابخانه» برگزار می‌شود و تمرکز بیشتر بر کتابخانه‌های روستایی است اما موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانید عمده این آموزش‌ها رایگان برگزار شده و یا یک سوم از هزینه کلاس از افراد دریافت می‌شود، در حالی که برای شرکت در هر یک از این کلاس‌ها در آموزشگاه‌های خصوصی نیاز به پرداخت شهریه است.

تابستان داغ مادران و فرزندان در کتابخانه‌های عمومی مازندران

گروه‌های سنی مختلف می‌توانند در کلاس‌های خوشنویسی، آموزش قرآن، نقاشی، خیاطی، زبان انگلیسی، آموزش روخوانی، شطرنج، شاهنامه‌خوانی، کلاس رباتیک، بافتنی و نقاشی روی سفال، کلاس‌های امدادی و کمک بهیاری، نقاشی روی شیشه، نویسندگی، کارگاه شعر و داستان‌نویسی، کاردستی، قصه‌گویی، چرم‌دوزی، کامپیوتر، آموزش کتابخوانی بانوان خانه‌دار و کارگاه مشاور مادر و کودک شرکت کنند.

بچه‌ها حضور پرشوری در کلاس نقاشی دارند و معمولاً در این کلاس‌ها جایی برای نشستن نیست. آنها که هنوز به مدرسه نرفته‌اند و دوست دارند زودتر بزرگ شوند به کلاس روخوانی علاقه دارند، چند کلمه که می‌خوانند احساس بزرگ شدن به آنها دست می‌دهد.

تابستان داغ مادران و فرزندان در کتابخانه‌های عمومی مازندران

اغلب بچه‌ها به واسطه خانواده با قرآن آشنایی دارند، حمد و سوره را حفظ هستند و با لحن کودکانه می‌خوانند با تلفظ‌هایی که بر اساس شنوایی آنهاست و البته حتماً مقبول درگاه پروردگار است. آنها که در کلاس‌های رده بالاتری هستند از قرآن بیشتر می‌دانند، یکی می‌گوید می‌خواهم حافظ قرآن شوم و آن دیگری می‌گوید می‌خواهم خوب یاد بگیرم و برای مادربزرگم قرآن بخوانم، آخر او سواد ندارد قرآن بخواند اما قرآن را خیلی دوست دارد. علاوه بر اینها کارگاه روانشناسی ویژه برای اعضای ناشنوایان هم در کتابخانه نجاریان برگزار می‌شود.

تابستان داغ مادران و فرزندان در کتابخانه‌های عمومی مازندران

بعضی از روستاها راه دوری تا شهر دارند و امکان رفت و آمد برای دانش‌آموزان و شرکت در کلاس‌های زبان انگلیسی سخت است، اما کتابخانه این فرصت را فراهم کرده تا دانش‌آموزان روستایی از این فرصت بهره ببرند.

کلاس خیاطی از آن کارگاه‌های مورد علاقه مادران است و گاهی اگر دختران بزرگ‌تری هم داشته باشند با خود همراه می‌کنند و با هم آموزش می‌بینند، فرصت خوبی است که با یاد گرفتن این هنر، کسب و کاری هم برای خود راه بیندازند.

خانم اکبری به همراه پسرش امیر حسین به کتابخانه می‌آید و در کارگاه کتابخوانی شرکت می‌کند. او درباره حضورش در این کلاس‌ها گفت: پسرم به کلاس‌های رباتیک می‌آید و برای اینکه بتوانم امیرحسین را همراهی کنم به من در کارهای خانه کمک می‌کند تا زودتر بتوانیم به کتابخانه بیاییم.

اکبری ادامه داد: برای ما مقدور نبود امیرحسین را به کلاس‌های خصوصی رباتیک بفرستیم چرا که هزینه بالایی دارد و از طرفی علاقه بسیاری در این زمینه داشت اما کتابخانه این فرصت را فراهم کرد تا فرزندم به رشته مورد علاقه‌اش بپردازد.

تابستان داغ مادران و فرزندان در کتابخانه‌های عمومی مازندران

قصه‌گویی هم از دیگر کارگاه‌های مورد علاقه بچه‌هاست و مادرانی که فرزندان کوچک‌تری هم دارند اغلب اینگونه بیان می‌کنند که شرکت کردن در آموزش قصه‌گویی باعث بهبود رابطه فرزندان آنها شده و فرزند بزرگ‌تر که در این کلاس‌ها حضور دارد، با قصه‌گویی برای خواهر یا برادر کوچک‌تر خود سرگرمی درست کرده است.

تابستان داغ مادران و فرزندان در کتابخانه‌های عمومی مازندران

برگزاری برنامه‌های مختلف تابستانه در کتابخانه‌های سراسر استان، علاوه بر کودکان و نوجوانان، پای مادران و پدران را هم به کتابخانه‌ها باز کرده و این مسئله می‌تواند نویدبخش فصل جدیدی از کتابخوانی باشد که فرهنگ گسترده‌ای را در این زمینه رقم بزند.

تابستان داغ مادران و فرزندان در کتابخانه‌های عمومی مازندران

کتابخانه عمومی مازندران، تابستان داغ و پرباری را برای اوقات فراغت گروه‌های سنی مختلف ایجاد کرده و بچه‌ها با شروع فصل مدرسه، می‌توانند به راحتی از اوقات فراغت خود صحبت کنند، بدون اینکه به خیال‌پردازی روی بیاورند.

نظر شما