شناسهٔ خبر: 67861594 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مرتضوی:‌ در دولت شهید رئیسی امید به سازمان تامین‌اجتماعی بازگشت

تهران - ایرنا - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت شهید رئیسی، دولت بازگشت امید به سازمان تأمین‌اجتماعی بود.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش ایرنا از سازمان تأمین‌اجتماعی، سید صولت مرتضوی روز شنبه ششم مرداد ۱۴۰۳ در اختتامیه چهارمین دوره رویداد جمع‌سپاری سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: بیت‌الغزل برنامه تحولی شهید رئیسی اجرای عدالت بود و به همین سبب در دوره مدیریت خود سیاست‌های آمایشی و تحولی را تدوین و تبدیل به نظام مسائل کشور کردند و از سطح روستا و شهر و شهرستان و دهستان تا سطح کلان ملی برای هر موضوعی در برنامه و سرفصل خود، سیاست‌هایی داشتند که یکی از این سیاست‌ها، سیاست‌های حوزه تأمین و رفاه اجتماعی بود.

وی ضمن قدردانی از برگزاری این رویداد مهم، تأمین‌اجتماعی را ضامن آینده جامعه توصیف کرد و گفت: در نگاه عمومی به سازمان تأمین‌اجتماعی؛ کلیدواژه‌ای که همه توجهات را به خود جلب می‌کند «تأمین‌اجتماعی؛ نیاز امروز، پشتوانه فردا» است که به‌نوعی نشان‌دهنده مسئولیت و مأموریت این سازمان در زمینه تحقق عدالت اجتماعی است. در مکتب ما وقتی سخن از اهداف بعثت انبیاء به میان می‌آید، علما با استعانت از آیات الهی بیان می‌کنند که یکی از اهداف بلند این بعثت، تحقق عدالت اجتماعی است.

مرتضوی افزود: عدالت، کلیدواژه‌ای است که برگرفته از روح آیات الهی و متناسب با فطرت بشریت است. هر انسانی فطرتاً طالب عدالت است. لذا از امیر کلام امام علی(ع) پرسیدند که عدل بهتر است یا جود؟ فرمودند عدل و بیان داشتند که «العدل افضلها و اشرفها»؛ یعنی جاری کردن عدالت بر جود فضیلت و شرافت دارد؛ چون عدل فضیلت عمومی اما جود یک امر شخصی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به دغدغه همیشگی آیت‌الله شهید رئیسی برای اجرای عدالت در جامعه تصریح کرد: در تمام جلساتی که در طول ۳۷ سفر استانی در رکاب ایشان بودم، تأکید داشتند که آن‌چه حق و عدل و قانون است باید اجرا شود.

وی ادامه داد: در واقع بیت‌الغزل برنامه تحولی شهید رئیسی، اجرای عدالت بود و به همین سبب در دوره مدیریت خود، سیاست‌های آمایشی و تحولی را تدوین و تبدیل به نظام مسائل کشور کردند و از سطح روستا و شهر و شهرستان و دهستان تا سطح کلان ملی برای هر موضوعی در برنامه و سرفصل خود، سیاست‌هایی داشتند که یکی از این سیاست‌ها، سیاست‌های حوزه تأمین‌اجتماعی و رفاه اجتماعی بود.

وی افزود: در سندی که به‌عنوان سیاست‌های کلی این حوزه به تمام دستگاه‌ها ابلاغ شده است؛ مهم‌ترین سرفصل، موضوع عدالت در ارائه خدمات در سطوح مختلف است و یکی از مهم‌ترین بحث‌ها در این حوزه، مبحث تکافل اجتماعی است. در این میان، آن‌چه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و خصوصاً تأمین‌اجتماعی مرتبط است، عدالت در درمان و عدالت در پرداخت به مستری‌بگیران عزیز است.

مرتضوی با اشاره به اهتمام جدی سازمان تأمین‌اجتماعی در عمل به سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری گفت: همکاران ما در سازمان تأمین‌اجتماعی با توجه به این بیان رهبر معظم انقلاب که نگذارید مردم جز رنج بیماری رنج دیگری داشته باشند، خدمات این مجموعه را در حوزه درمان توسعه دادند که اگر بخواهیم هزینه‌های سازمان در این حوزه را محاسبه کنیم، ماهانه به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

وی افزود: امروز بازنشستگان بالای ۶۵ سال ما در هر بیمارستان دولتی یا دانشگاهی که بستری شوند خدمات رایگان دریافت می‌کنند و در سایر بخش‌ها هم تلاش شده است تا هزینه‌های درمانی این عزیزان به شدت کاهش پیدا کند. به این ترتیب، اگرچه همه مشکلات سازمان تأمین‌اجتماعی حل نشده اما در راستای دال مرکزی سیاست‌های کلی رهبر معظم انقلاب یعنی توسعه خدمات به بیمه‌شدگان عزیز، گامی بلند برداشته شده است.

مرتضوی با اشاره به دستاوردهای بزرگ سازمان تأمین‌اجتماعی در دولت شهید رئیسی اظهار داشت: سازمان تأمین‌اجتماعی در ابتدای این دولت یکی از ابربدهکاران بانکی کشور بود و با برخی بی‌تدبیری‌ها، مطالبات انباشته سازمان به‌صورت سنواتی به مبلغ قابل توجهی رسیده بود. اما در این دولت درحالی‌که کل تأدیه بدهی به سازمان تأمین‌اجتماعی در دولت‌های قبلی ۸۰ هزار میلیارد تومان بود، در یک بازه دو و نیم ساله در این دولت، ۲۶۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های انباشته دولت‌ها به سازمان تأمین‌ اجتماعی تادیه شد. در دوره‌های گذشته تأدیه سنواتی بدهی دولت‌ها حداکثر معادل ۲۰ درصد بدهی ایجادی در هر سال بود در حالی‌که در این دوره، نسبت تسویه سنواتی بدهی به ۶۵ درصد رسید.

وی افزود: سازمان تأمین‌اجتماعی در دولت گذشته ابربدهکار بانکی بود، اما ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی به نظام بانکی را در کمتر از سه سال در دولت مردمی سیزدهم تسویه کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر این‌که امروز سازمان تأمین‌اجتماعی از بسیاری از بحران‌ها عبور کرده و دغدغه‌های آن نسبت به تأمین منابع کاهش یافته است، گفت: در دوره مدیریتی گذشته، برای پرداخت حقوق و مستمری ماهانه باید چند هزار میلیارد از نظام بانکی استقراض می‌شد، اما امروز ریالی مازاد برداشت وجود ندارد و امید به سازمان تأمین‌اجتماعی بازگشته است. امروز منابع سازمان به شرایطی رسیده که در نیمه دوم ۱۴۰۳ می‌توان درآمد شرکت‌های تابعه سازمان را در بخش سرمایه‌گذاری اختیاری و انتخابی به کار گرفت. سرمایه‌گذاری در بنگاه‌های مولد یکی از سیاست‌های سازمان تأمین‌اجتماعی است تا این سازمان در آینده دچار مشکلات مشابه نشود.

مرتضوی ادامه داد: صمیمانه از تلاش‌های مجاهدانه همکارانم در سازمان تأمین‌اجتماعی تقدیر و تشکر می‌کنم. ابتدا که من به وزاتخانه آمده بودم، وقتی مدیرعامل جوان سازمان را می‌دیدم، دغدغه و نگرانی جدی درباره تأمین منابع داشتند؛ اما امروز تأمین منابع در سازمان نسبت به روزهای اول مسئولیت ما با دغدغه کمتر و با طیب خاطر انجام می‌شود. این دستاورد ارزشمند، ماحصل مجاهدت، فکر خلاق و تلاش‌های مدبرانه مدیرعامل محترم سازمان و البته تلاش و همکاری جمعی همه همکاران از کارشناس یک شعبه در یک نقطه دوردست تا اعضای محترم هیئت امنا، اعضای محترم هیئت‌مدیره، معاونان و مدیران‌کل محترم ستادی و استانی سازمان در سراسر کشور است.

نظر شما