شناسهٔ خبر: 67860795 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

المپیک تابستانی در فضا/کاشت اولین قلب تیتانیومی در بدن یک انسان

هستی وفایی

سرویس علم و فناوری ایسنا امروز میزبان اخبار قابل توجهی در حوزه‌های مختلفی از جمله فضا، زیستی، فناوری، کوانتوم، دانش‌بنیان و انرژی بوده است که در اینجا نگاهی به گزیده‌ای از این اخبار خواهیم انداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، امروز در سرویس علم و فناوری درمورد ناترازی آب و انرژی چالش گلوگاهی امروز کشور و اپراتور هوشمند انرژی دانش‌بنیان‌ها به عنوان راه حلی برای رفع کمبود ۱۵ هزار مگاوات برق کشور خواندیم، همچنین در مورد عملکرد بخش‌های مختلف مغز آموختیم و شاهد اولین پیوند قلب مصنوعی تیتانیومی بودیم. همچنین از المپیک تابستانی فضانوردان در ایستگاه فضایی خبردار شدیم و تلسکوب جیمز وب نیز شواهدی از یک اقیانوس مخفی در قمر سیاره اورانوس آشکار کرد. در ادامه به خلاصه‌ای از این اخبار و چندین خبر جالب دیگر می‌پردازیم که برای مطالعه نسخه کامل آن می‌توانید روی تیتر آبی رنگ خبر کلیک کنید.

کشف شواهدی از یک اقیانوس مخفی در قمر اورانوس

«تلسکوپ فضایی جیمز وب» در جدیدترین ماجراجویی خود، شواهدی را از وجود یک اقیانوس مخفی در قمر اورانوس یافته است.

نشانه عصبی OCD در مغز انسان شناسایی شد

محققان الگوهایی را در مغز کشف کرده‌اند که منعکس‌کننده اثربخشی درمان با تحریک عمیق مغز برای اختلال وسواس فکری-عملی(OCD) است.

المپیک تابستانی در فضا برگزار شد!

فضانوردان حاضر در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» با بلند کردن مشعل نمادین المپیک و انجام دادن حرکات ورزشی، این رویداد را جشن گرفتند.

اولین قلب تیتانیومی جهان با موفقیت در بدن انسان کاشته شد

با هدف تقویت فناوری کاشت قلب، مبتکران در حوزه مراقبت‌های بهداشتی دستگاهی بر پایه فلز ابداع کردند که شبیه قلب است و مانند آن عمل می‌کند و قلب مصنوعی کامل(TAH) نامیده می‌شود. این قلب مصنوعی توسط شرکت فناوری «BiVACOR» ساخته شده است.

زبانی که صحبت می‌کنیم بر سرعت درک رنگ توسط مغز ما تأثیر می‌گذارد

بر اساس تحقیقات جدید، صحبت کردن به زبانی که دارای کلمات مختلف در مورد سایه‌های مختلف رنگ است، به مغز این امکان را می‌دهد که آن سایه‌ها را سریع‌تر از استفاده از زبانی که تنها یک کلمه برای آن رنگ دارد، درک کند. یافته‌ها بر تعامل مهم بین زبان و ادراک تأکید دارند.

پیشرفته‌ترین موتور مافوق صوت جهان برای هواپیما آزمایش شد

یک استارت‌آپ آزمایش‌های پیشرفته‌ترین موتور مافوق صوت جهان را آغاز کرده است که قرار است سرعت بالا را برای هواپیماهای مسافربری تامین ‌کند.

خودروی الکتریکی تیم ققنوس برای شرکت در مسابقات کلاس ۱ جهانی آماده می‌شود

تیم ققنوس دانشگاه فردوسی مشهد که امسال در مسابقات انگستان در رده خودروهای الکتریکی و در کلاس کانسپت شرکت کرده بود، قصد دارد برای سال آینده در کلاس ۱ این کشور خودروی خود را آماده کند.

ساخت بزرگترین پارک کوانتومی در ایالات متحده

مرکز کوانتومی سیکوانتوم(PsiQuantum) در شیکاگو با ظرفیت حداکثر یک میلیون کیوبیت بزرگترین مرکز محاسبات کوانتومی در ایالات متحده خواهد بود.

افزایش ماندگاری مواد غذایی با دستگاه‌های بسته‌بندی

یک شرکت دانش‌بنیان دستگاه‌های بسته‌بندی مبتنی بر روش اتمسفر اصلاح یافته را به تولید رسانده است که موجب افزایش ماندگاری ۳ تا ۱۰ برابری مواد غذایی می‌شود.

ضدعفونی تاسیسات کشتارگاه‌ها و مرغداری‌ها با ازن ژنراتور ایرانی

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید و بومی‌سازی دستگاه ازن ژنراتوری شده که قیمت تمام شده آن نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر است و امکان تصفیه و ضدعفونی حوزه‌هایی همچون آب و فاضلاب، دام و طیور، کشتارگاه‌ها و مرغداری‌ها را فراهم می‌کند.

ناترازی آب و انرژی چالش گلوگاهی امروز کشور

دبیر ستاد آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، ناترازی آب و انرژی را از چالش‌های گلوگاهی کشور دانست و گفت: در این راستا بهره‌گیری از فناوری‌های هوشمند در این زمینه در اولویت‌های کاری این ستاد تعریف شده است.

تصفیه فاضلاب‌های پتروشیمی با کنسرسیومی از باکتری‌های شوردوست

محققان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور با حمایت بنیاد علم ایران روشی را برای تصفیه فاضلاب پتروشیمی‌ها مبتنی بر کنسرسیوم باکتریایی شوردوست ارائه دادند.

اپراتور هوشمند انرژی دانش‌بنیان‌ها راه حلی برای رفع کمبود ۱۵ هزار مگاوات برق کشور

در حالی که کشور امسال حدود ۱۵ هزار مگاوات کمبود برق دارد و برای ساخت نیروگاه جدید نیز با احتساب ساخت توربین گازی و بخاری، در مجموع ۵ تا ۷ سال مورد نیاز است، یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان روش‌های نوینی مبتنی بر هوش مصنوعی را معرفی کرده که علاوه بر آنکه صرفه‌جویی بیش از ۱۰۰۰۰ مگا واتی در مصارف برق را به همراه دارد، درآمدی معادل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال را ایجاد می‌کند.

انتهای پیام

نظر شما