شناسهٔ خبر: 67860491 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

وزیر ارشاد در پاسخ به مهر مطرح کرد؛

از وضعیت نامناسب غرفه ایران در بینال ونیز بی‌اطلاعم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که هدف ایران از حضور در بینال ونیز بیان مظلومیت مردم غزه و فلسطین به زبان هنر است از وضعیت نامناسب غرفه ایران در این رویداد اظهار بی‌اطلاعی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز شنبه ۶ مرداد با حضور در موزه هنرهای معاصر تهران، از نمایشگاه «نقشی بر سنگ» و نمایشگاه بازنمایش آثار هنرمندان ایرانی با موضوع «کودکان غزه» که در شصتمین دوسالانه هنر ونیز به نمایش درآمده بود، بازدید کرد.

علاوه بر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد دولت سیزدهم، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، سیدامیر جاوید معاون امور بین‌الملل حوزه هنری، محمدحسین نیرومند مشاور هنری و سینمایی وزیر ارشاد، محمود سالاری معاون هنری وزیر ارشاد، محمد خراسانی زاده سرپرست موزه هنرهای معاصر و مدیرکل هنرهای تجسمی، محمد زرویی نصرآباد سرپرست مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، سید احسان باقری مدیر خانه عکاسان ایران، مرتضی اسدی، علیرضا ذاکری، عبدالحمید قدیریان و جمعی دیگر از هنرمندان و اهالی رسانه در این بازدید حضور داشتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران درباره نقشی که نمایشگاه «نقشی بر سنگ» در بازنمایی موضوع فلسطین دارد، بیان کرد: یکی از آرمان‌های ویژه نهضت اسلامی ایران از قبل تا بعد از انقلاب اسلامی، موضوع رهایی قدس و آزادی مردم فلسطین بوده است به همین دلیل این مساله در آثار هنرمندان ایرانی و خارجی نمود دارد و موضوعی مهم قلمداد می‌شود. اتفاقات اخیر بسیار مهم بود چراکه جنایات فجیع رژیم صهیونسیتی بیشتر نمود پیدا کرد و اما چندین پروژه و نمایشگاه نیز با همین موضوع مظلومیت مردم فلسطین به نمایش گذاشته شده که این نمایشگاه آخرین مورد آن است.

وی تصریح کرد: کار اصلی ما در بینال ونیز نیز ارائه مظلومیت مردم غزه و فلسطین با زبان هنر بود. خدارا شکر این غرفه در ونیز ۳ ماه است که در معرض بازدید قرار گرفته و آن‌قدر فضای ضدصهیونیستی بالا گرفت که صهیونیست‌ها حتی جرأت نکردند در بینال ونیز حضور داشته باشند. بر این اساس، این تاریخ هنر است که ضدصهیونیسم را روایت می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: هنرمندان ما هم آثار مهمی را به نمایش گذاشتند و یاد حبیب‌الله صادقی را هم گرامی می‌داریم که در این عرصه پیشتاز بود. در کل این آثار باعث بیشتر شعله‌ور شدن حرکت مقاومت در برابر جنایات صهیونیست‌ها شده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره عملکرد حوزه هنری گفت: یکی از ویژگی‌های دولت شهید آیت الله رئیسی این بود که نهادهای دولتی و غیردولتی و مردمی همگی در کنار همه قرار گرفتند و حوزه هنری نیز از این قاعده مستثنی نبود که واقعاً از مدیران و هنرمندان حوزه هنری تشکر می‌کنم.

اسماعیلی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر برخی نارضایتی‌ها درباره غرفه ایران در شصتمین بینال ونیز و تعامل با رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا برای حل این مشکل، گفت: من چندین سال قبل از دوسالانه ونیز بازدید کردم و همه چیز خوب بود اما از این مورد که شما ذکر کردید بی اطلاعم و به من گزارش نشده است و اگر موردی هست حتماً از آقای سالاری پیگیری کنید.

این پاسخ محمدمهدی اسماعیلی به پرسش خبرنگار مهر در حالی است که امیر عبدالحسینی کیوریتور ارشد پاویون ایران در بینال ونیز پیش از این در گفت‌وگویی با مهر درباره محل نامناسب غرفه ایران در این رویداد بزرگ با عنوان «چرا غرفه برگزیده بینال ونیز نیستیم؟ / جایگاه نامناسب غرفه ایران» سخن گفته بود. همچنین، یکی از نکات جالب مراسم امروز حضور نداشتن امیر عبدالحسینی کیوریتور ارشد پاویون ایران در بینال ونیز در مراسم افتتاح نمایشگاه بازنمایی آثار حاضر در بینال ونیز بود.

نظر شما