شناسهٔ خبر: 67858451 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آغاز به کار دومین مدرسه تابستانی «دارالعلم» با پیام آیت‌الله مکارم شیرازی

دومین مدرسه علمی تابستانی «دارالعلم» با پیام مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

دومین دوره از اعتکاف علمی در قالب مدرسه تابستانی «دارالعلم» امروز، ۶ مردادماه با حضور استادان برجسته حوزه علمیه و طلاب در محل دانشگاه علوم اسلامی رضوی با پیام مرجع عالی‌قدر آیت‌الله مکارم شیرازی آغاز به کار کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی در این پیام ضمن تشکر از همه اساتید، طلاب، فضلای شرکت‌کننده و مسئولان برگزاری دوره مدرسه علمی تابستانه که در کنار آستان مقدس حضرت رضا (ع) برگزار شده است، افزود: امیدوارم به برکات انوار قدسیه این بارگاه رفیع، این جلسات علمی موجب ارتقای علمی و معنوی شرکت‌کنندگان محترم شود.

این مرجع عالی‌قدر با بیان اینکه نگاهی گذرا به تاریخ حوزه‌های علمیه از گذشته تابه‌حال گویای تفاوت‌های فراوان در جنبه‌های مختلف است، افزود: توسعه و گسترش مدارس علمیه و افزایش تعداد طلاب، دسترسی به منابع و مصادر و بهره‌مندی از فناوری‌های جدید و ارتباط با مراکز علمی داخلی، خارجی و طرح و بررسی موضوعات و نیازهای امروز جامعه و موارد دیگر، از بارزترین این تفاوت‌هاست که این حجم از امکانات و تسهیلات وظیفه کنونی حوزه‌های علمیه را سنگین‌تر خواهد کرد.

زمینه‌سازی برای تمدن نوین اسلامی

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان نیز در حاشیه برگزاری این مراسم هدف از راه‌اندازی این مدرسه را تبدیل‌شدن آن به دومین حوزه شیعی در عرصه تولید علم و فقه، زمینه‌سازی برای تمدن نوین اسلامی در جهان اسلام و تربیت طلاب فاضل و برخوردار از سازمان علمی بالنده ذکر کرد.

وی همچنین تعامل سازنده و همکاری و تعامل بیشتر حوزه علمیه خراسان و آستان قدس رضوی و شبکه‌سازی بین دانش‌پژوهان حوزه‌های علمیه و اساتید برای تحقق تمدن نوین اسلامی را از دیگر اهداف این مدرسه مطرح کرد.

مدیر حوزه علمیه خراسان ادامه داد: در سال گذشته اولین دوره این مدرسه در قالب ۳ مدرسه ادبیات و تفسیر، فلسفه و کلام و فقه و اصول برگزار شد و امسال با اضافه‌شدن دو مدرسه دیگر در قالب ۵ مدرسه علمی با موضوعات، قرآن و حدیث، فقه و اصول، علوم عقلی، منطق و روش‌شناسی و ادبیات و زبان فارسی با حضور ۵۰ نفر از اساتید برجسته قم و مشهد و سایر مراجع و بزرگان در دانشگاه علوم اسلامی رضوی تدارک‌دیده‌شده است.

وی به ویژگی‌های این دوره از مدرسه در مقایسه با دوره سال گذشته اشاره کرد و گفت: توسعه مدارس علمی از ۳ مدرسه به ۵ مدرسه، تنوع حوزه مسائل دانش نسبت به سال گذشته و تأکید بر بحث‌های روشی که مباحث ضروری برای طلاب است از جمله این ویژگی‌هاست.

بر اساس گزارش روابط عمومی آستان قدس رضوی، مدیر حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: در این دوره شاهد تنوع در مخاطبان هستیم و از سطح ملی و استانی فراتر رفته و پذیرای مخاطبان بین‌الملل هستیم که در نظر داریم این تنوع را در حوزه اساتید این مدرسه نیز داشته باشیم.

انتهای پیام

نظر شما