شناسهٔ خبر: 67855704 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سینماپرس | لینک خبر

رئیس هیات مدیره کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری:

بهترین راه این است که پلتفرم‌ها خودشان در مرحله فیلمنامه و تولید و انتشار به ضوابط محتوایی «ساترا» توجه داشته باشند!

سینماپرس: مهدی فرجی از مدیران اسبق تلویزیون که این روزها در مقام تهیه‌کننده به فعالیت‌ می‌پردازد، درباره‌ نقش ساترا در سلامت‌ آثاری که در خروجی شبکه نمایش خانگی قرار می گیرند، معتقد است: بهترین راهی که می‌تواند سلامت محتوا را تضمین کند و در عین حال جذابیت کار هم حفظ شود، گفت و گو و تعامل ساترا با هنرمندان و سکوهای نمایش خانگی است. او معتقد است: ۱۴۰۳ سال موفق‌تری در شبکه نمایش خانگی خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سینماپرس، مهدی فرجی ـ تهیه‌کننده و رئیس هیات مدیره کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری ـ درباره نقش ساترا در تامین سلامت محتوایی شبکه نمایش خانگی معتقد است: در اینکه ساترا در تأمین سلامت محتوا نقش مهمی داشته و دارد شکی نیست. بالاخره ساترا یک نهاد نظارتی است که از مرحله تصویب فیلمنامه و شروع ساخت نظارت خودش را شروع می‌کند و به سلامت محتوا توجه دارد و در مرحله بعد هم زمانی که می‌خواهد مجوز انتشار را صادر کند باز به این وظیفه خودش عمل می‌کند. روند تولید نمایش‌خانگی هم نشان می‌دهد که ساترا حضور مؤثری در این حوزه داشته است.

او که این گفت و گو را با نشریه کد وابسته به ساترا انجام داده است، با اعتقاد بر اینکه تعداد زیادی از فیلمسازان به سلامت محتوا توجه دارند، این چنین گفته است: بالاخره کسانی که در ایران زندگی می‌کنند و از فرهنگ ایرانی-اسلامی بهره می‌برند و با تنفس در این فرهنگ رشد کردند و در همین کشور فیلمساز شدند، معمولا خودشان حدودی را مراعات می‌کنند. یعنی این طور نیست کاملاً بی‌قید و بند بخواهند به تولید محتوا بپردازند؛ بنابراین این دو در کنار هم نقش مهمی دارند که امروز وقتی داریم به آثار نمایش‌خانگی نگاه می‌کنیم با خیال راحت‌تری این آثار را می‌بینیم و امیدوار هستیم این روند ادامه پیدا کند.

این تهیه‌کننده ویژگی‌های اثر موفق در شبکه نمایش خانگی را این چنین توصیف می‌کند: بهترین راهی که می‌تواند سلامت محتوا را تضمین کند و در عین حال جذابیت کار هم حفظ شود، گفت و گو و تعامل ساترا با هنرمندان و سکوهای نمایش خانگی است. نقطه آغاز حفظ سلامت محتوا و افزایش جذابیت آثار، شروع این مسیر از سمت خود سکوهای نمایش خانگی است، کاری که ساترا در این دوره کرد همین بود. مسیر را درست تشخیص داد و با هنرمندان و سکوها گفت و گو کرد. من فکر می‌کنم هر پلتفرم و هر سرمایه‌گذاری که می‌خواهد کاری را تولید کند در ابتدا باید خودش به محتوای سالم و پاک فکر کند و با توجه و تمرکز بر روی این موضوع، این مسیر را تضمین کند.

تهیه کننده مجموعه سریالهای «نون خ» درباره‌ی تعامل سکوها با ساترا بیان می‌کند: سکوهای نمایش خانگی باید بپذیرند که ساترا یک نهاد نظارتی است و نهاد نظارتی هم یکی از مهمترین اهداف، اولویت‌ها و مأموریت‌هایش این است سعی کند محتوای سالم، قابل قبول و منطبق بر فرهنگ مردم عزیز ایران در شبکه نمایش خانگی تولید و منتشر شود. اگر سکوهای نمایش خانگی، خودشان این سالم‌سازی را به وجود بیاورند طبیعی است که در مرحله انتشار و تولید، کارشان آسیب نمی‌بیند. بنابراین بهترین راه این است که پلتفرم‌ها خودشان در مرحله فیلمنامه و تولید و انتشار به ضوابط محتوایی ساترا توجه داشته باشند و محصول را با تضمین سلامت محتوایی برای خانواده ها به نمایش بگذارند.

فرجی درباره اینکه چه اقداماتی توسط کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری و شنیداری در دستور کار قرار می‌دهند که در جهت کمک به همین تأمین سلامت محتوایی شبکه نمایش خانگی باشد؟ توضیح می‌دهد: ما به عنوان کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری برای همکاری با ساترا اعلام آمادگی کردیم و با ساترا هم توافقاتی داشتیم و قراردادی هم منعقد کردیم و اعلام کردیم آماده‌ایم همه کسانی را که در پلتفرم‌ها کار می‌کنند آموزش بدهیم؛ خصوصاً کسانی که در حوزه محتوا تصمیم‌گیر هستند. چه آنهایی که در مرحله فیلمنامه و چه آنهایی که در مرحله بازبینی و انتشار در پلتفرم‌ها کار می‌کنند، ما این آمادگی را داریم که آنها را آموزش دهیم و از بهترین اساتید ملی و کشوری دعوت کنیم تا این آموزش‌ها را ارائه کنیم. در این شرایط کار طبیعتاً با کیفیت بهتر و در عین حال با رعایت جذابیت بیشتری برای انتشار ارائه خواهد شد.

فرجی درباره خروجی آثاری که امسال از شبکه نمایش خانگی تولید شدند، این چنین می گوید: خدا را شکر در این دو سال اخیر، هر سال آثار بهتری هم از جهت سلامت محتوایی و هم جذابیت سریال ها و برنامه ها از پلتفرم‌ها می‌بینیم و در عین حال از نظر کمیّت هم تولیدات بیشتری می‌بینیم و این نشان می‌دهد شرایط بهتر می‌شود و همه‌چیز موفق‌تر از قبل پیش می‌رود. امیدوارم این مسیر همچنان ادامه داشته باشد. به اعتقاد من در سال ۱۴۰۳ هم ساترا و هم پلتفرم‌ها موفق‌تر از قبل عمل خواهند کرد. در حال حاضر همه صاحب تجربه‌ای شدند هم سرمایه‌گذاران، پلتفرم‌ها و ساترا اشکالات‌شان خیلی کمتر شده، توفیقات‌شان بیشتر شده و نقاط ضعف و قوت‌شان را شناختند. بنابراین تصورم بر این است که سال ۱۴۰۳ سال موفق‌تری خواهد بود.

نظر شما