شناسهٔ خبر: 67853446 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

سفر به آمریکا؛ بخشی از تاکتیک نتانیاهو برای طولانی کردن جنگ

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ادامه جنگ غزه را به نوعی بقای حیات سیاسی خود می‌داند و به نظر می‌رسد سفر او به آمریکا نیز بخشی از تاکتیک‎‌ها برای ادامه جنگ باشد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزانبنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در جریان سفر به آمریکا علاوه بر سخنرانی در کنگره، دیدارهای مهمی را برگزار کرد.

دیدار با جو بایدن، رئیس‌‎جمهور آمریکا، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور این کشور و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو، از جمله این دیدارهاست.

در دیدار نتانیاهو و ترامپ چه گذشت؟

به گزارش پولیتیکو، نتانیاهو روز جمعه گذشته با یک ماموریت در ذهن خود به فلوریدا پرواز کرد؛ از دونالد ترامپ بخواهد تا در صورت پیروزی در انتخابات، از رژیم صهیونیستی حمایت نظامی و مالی صریح‌تری داشته باشد.

این نوع حمایت از ترامپ قطعا به نتانیاهو کمک می‌کند تا در بحبوحه صحنه سیاسی خصمانه در داخل اراضی اشغالی، جایگاه خود را مستحکم کند.

جایگاه نامزد جمهوری‌خواه در نظرسنجی‌‎ها باعث شده که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مشتاق به جلب حمایت وی باشد و با توجه به اینکه جو بایدن، یکی از حامیان سرسخت رژیم صهیونیستی، از رقابت انتخاباتی کناره‌گیری کرده، به گفته دو منبع آگاه، نتانیاهو احساس می‌کند که حتی اکنون ضروری‌تر است که در برابر ترامپ حسن نیت از خود نشان دهد.

اما قرار گرفتن در سمت ترامپ به آسانی گذشته نخواهد بود و مشخص نیست که آیا نتانیاهو به آنچه در نظر دارد رسیده است یا خیر.

یکی از بازخوانی‌های ستاد انتخاباتی ترامپ از این نشست حاکی از آن است که رئیس‌جمهور سابق آمریکا به نتانیاهو گفته است در صورت بازگشت به کاخ سفید، «همه تلاش خود را برای برقراری صلح در خاورمیانه» انجام خواهد داد.

علاوه بر این ترامپ نگفته که آیا به حمایت از بسته تسلیحاتی سه میلیارد دلاری که آمریکا هر سال برای رژیم صهیونیستی تصویب می‌کند ادامه خواهد داد یا خیر.

سفر نتانیاهو و به خطر افتادن مذاکرات آتش‌بس

سفر جنجالی بنیامین نتانیاهو به آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که مذاکرات آتش‌بس برای پایان دادن به جنگ غزه در میان است؛ مذاکرات آتش‌بس در حالی دنبال می‌شود که چشم‌انداز توافق در آینده نزدیک وجود ندارد.

مصر، قطر و آمریکا همچنان به اعمال فشار به طرف‌ها ادامه می‌دهند اما این مذاکرات بارها بر سر اختلاف‌ها در مورد کنترل غزه پس از جنگ و پایداری آتش‌بس با موانع مواجه شده است.

وعده «پیروزی کامل» نتانیاهو در غزه با تشویق شدید کنگره، خطر شعله‌ور شدن تنش را در زمانی که مذاکرات در مرحله حساسی قرار دارد، به همراه دارد.

منتقدان می‌گویند نتانیاهو در جریان مذاکرات مانع‌تراشی می‌کند تا بتواند جنگ را برای منافع سیاسی خود پیش ببرد.

در همین حال تیمی از مذاکره‌کنندگان صهیونیست که قرار بود برای دور دیگری از مذاکرات به قطر سفر کنند، این سفر را لغو کردند.

در طول این سفر، به نظر می‌رسید که نتانیاهو از ذکر علنی مذاکرات آتش‌بس اجتناب کرده و این امر باعث خشم خانواده‌های افراد بازداشتی صهیونیست‌ شده که احساس می‌کنند وضعیت آنها از سوی نتانیاهو نادیده گرفته شده است.

فشار بایدن و هریس بر نتانیاهو

هم جو بایدن و هم کامالا هریس می‌گویند که در دیدار با نتانیاهو در واشنگتن، رفع شکاف‌ها در مورد توافق آتش‌بس را در اولویت قرار دادند.

هریس در دیدار با نتانیاهو گفت: زمان آن فرا رسیده است که جنگ غزه پایان یابد.

اما با توجه به اینکه نتانیاهو بر شرکای ائتلافی خود -کلید بقای سیاسی او- نظارت می کند، این سفر همچنین می‌تواند بخشی از یک تاکتیک گسترده‌تر برای جلوگیری از دستیابی به توافق باشد.

پایگاه روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی با اشاره به این سفر نتانیاهو نوشت: در حالی که ائتلاف او به دلیل تنش با احزاب راست افراطی متزلزل است، نتانیاهو با مهندسی یک سفر طولانی، عمدا مذاکرات آتشس‌بس را به تعویق می‌اندازد.

انتهای پیام/

نظر شما