شناسهٔ خبر: 67852823 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

یک پژوهشگر حوزه رمزارز:

همستر کامبت کاربرانش را میلیاردر می‌کند؟

شماره ۷ ماهنامه اقتصادی رمزدارایی‌ها در تیر ماه ۱۴۰۳ منتشر شد، در یکی از بخش‌های آن به بازی همستر کامبت با عنوان «تب همستر در ایران» پرداخته شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، همستر کامبت، جا پای نات‌کوین گذاشته که پس از راه‌اندازی بازی و با گذشت چند ماه از زمانی که در صرافی‌ها لیست شد، به ارزش بازار نزدیک به ۳ میلیارد دلار رسید. به همین دلیل هم کسانی‌که با نات‌کوین به ارزهای دیجیتال راه یافتند یا کسانی‌که از نات‌کوین جا ماندند، برای حضور در همستر اشتیاق نشان دادند.

بدین‌ترتیب در حالی که نات‌کوین اکنون ۴۰ میلیون عضو دارد، اعضای همستر کامبت که می‌خواستند این بار از بازی جا نمانند، در مدتی کوتاه به ۱۵۰ میلیون نفر رسیدند تا جایی که حتی بسیاری از کاربران ایرانی که به‌دلیل فیلترینگ تلگرام، ماه‌هاست استفاده‌ای از این پیام‌رسان نکردند هم‌ بار دیگر به آن جوین شدند و رویایی درآمدزایی از همستر را دنبال می‌کنند.

در این راستا ماهنامه اقتصادی رمزدارایی‌ها در گفت و گو با عباس آشتیانی، پژوهشگر حوزه بلاک‌چین و اقتصاد دیجیتال، به مسئله همستر کامبت پرداخته است؛ آشتیانی با بیان اینکه همستر کامبت در وهله اول یک بازی است، گفت:« اولین موضوع در خصوص همستر سابقه گیم و علاقه‌مندی مردم به بازی است. اگر یک بازی جذاب باشد و بتواند مردم را درگیر کند، متناسب با میزان علاقه‌مندی، تعداد کاربران آن بازی هم، افزایش پیدا می‌کند. مثل بازی کلش‌آف‌کلنز، که پس از مدتی با توجه به سکه‌هایی که در آن بازی مورد استفاده قرار می‌گرفت، برخی شروع به خرید و فروش حساب‌های کاربری خود کردند و این نشان دهنده قوت بازی است که مردم را درگیر خود کرده بود.»

این پژوهشگر حوزه ارزهای دیجیتال با اشاره به استفاده از ایردراپ‌ها به‌عنوان یکی از روش‌های مارکتینگ و بازاریابی بیان کرد:« یکی از اقداماتی که شرکت‌ها برای جذب مشتری انجام می‌دهند، هزینه جذب مشتری است؛ که می‌تواند در قالب جایزه، ریفرال و ایردراپ بین کاربران تقسیم شده و این هزینه‌ها را به صورت اکتیو یا پسیو در اختیار کاربران قرار داده و جامعه مخاطبان را درگیر کند.»

انتظار درآمدزایی خاصی از همستر کامبت نداشته باشید!

حضور کاربران درپروژه همستر، یک ثروت است

این پژوهشگر حوزه بلاک‌چین خاطرنشان کرد:« کاربران باید توجه داشته باشند که حضور آن‌ها یک ارزش و ثروت برای آن پروژه است و مالکان همستر کامبت بعدها می‌توانند روی این پروژه هر سرویسی را پیاده‌سازی کنند و این تعداد کاربر را به هر پروژه دیگر بفروشند. بنابراین کاربران باید بدانند در این بازی هدف خود آن‌ها هستند. بخشی از مبلغی که باید از سوی صاحیان بازی برای جذب مخاطب هزینه می‌شده، به آینده موکول شده که ممکن است آن را به عنوان پاداش بین کاربران تقسیم کرده و در صورت واگذاری با بقیه این مبلغ کسب درآمد کنند. یا حتی ممکن است کل هزینه را به کاربران داده و کاربران پروژه‌ای را پیاده‌سازی کنند.»

انتظار درآمدزایی خاصی از همستر کامبت نداشته باشید

آشتیانی با بیان اینکه در همستر کامبت هم مانند نات‌کوین، چندان نقشه راهی مشخص نیستکه قرار است چه اتفاقی برای کاربران بیافتد، گفت:« در کشورهایی که اقتصاد متوسط و ضعیفی دارند، علاقه‌مندی به این چنین موضوع‌هایی بیشتر دیده می‌شود، باید توجه کنیم امروز بیش از ۱۵۰ میلیون نفر درگیر پروژه همستر کامبت هستند که جامعه مخاطب بزرگی را تشکیل داده؛ اما مردم باید بدانند در اینجا خودشان ارزش‌آفرینند و دومین نکته اینکه این بازی هرچقدر هم برایشان جذابیت داشته باشد، باید به صرف بازی به آن نگاه کنند و از آن انتظار درآمدزایی خاصی نداشته باشند.»

۲۲۷۲۲۷

نظر شما