شناسهٔ خبر: 67852147 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

مراقبت پیش از بارداری؛ سفری آگاهانه برای مادران آینده

مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با اهمیت مراقبت های پیش از بارداری، این دوران را سفری شگفت انگیز و پر مهر دانست که نیازمند آگاهی و توجه ویژه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا کردستان، دکتر اردشیر رحیم زاده با تاکید بر نقش کلیدی خدمات سلامت و آموزش های لازم در واحدهای بهداشتی، اظهار کرد: مادران باردار با مراجعه به این مراکز می‌توانند دوران بارداری امن و پر نشاطی را رقم زنند و از سلامتی خود و جنین اطمینان حاصل کنند.

خدمات دوران بارداری، همراهی گام به گام در مسیر مادر شدن

وی در ادامه به تشریح خدمات ارائه شده در دوران بارداری پرداخت و افزود: در طول دوران بارداری، مادران با مراجعه به مراکز بهداشتی، تحت 8 بار ویزیت توسط ماما و یک بار ویزیت توسط پزشک قرار می گیرند، در این ویزیت‌ها، سلامتی عمومی مادر، فشار خون، ضربان قلب، تنفس، قد و وزن او به طور دقیق بررسی می‌شود.

دکتر رحیم زاده اضافه کرد: سلامت جنین نیز از طریق اندازه گیری قد، وزن و ضربان قلب مورد ارزیابی قرار می گیرد، انجام آزمایشات و سونوگرافی‌های لازم و تجویز مکمل‌های غذایی در صورت نیاز، از دیگر خدماتی است که در این ویزیت ها ارائه می شود.

مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی کردستان، در ادامه به سایر خدمات دوران بارداری اشاره کرد و گفت: معاینه دهان و دندان، بررسی سلامت روان، مرور سابقه پزشکی و انجام واکسیناسیون های لازم نیز از جمله این خدمات هستند.

آمادگی برای زایمان، گامی ضروری در آستانه مادر شدن

دکتر رحیم زاده در بخش دیگر از سخنان خود به برگزاری کلاس های آمادگی برای زایمان از هفته بیستم بارداری پرداخت و خاطرنشان کرد: این کلاس‌ها به مادران کمک می کند تا با آگاهی و آمادگی کامل به استقبال این لحظه مهم و سرنوشت ساز بروند.

مراقبت‌های پس از زایمان، ضمانت سلامتی مادر و نوازد

وی در پایان سخنان خود به مراقبت های پس از زایمان نیز اشاره کرد و گفت: این مراقبت‌های به همان اندازه مراقبت‌های دوران بارداری اهمیت دارند و در سه نوبت (روزهای 1 تا 3، 10 تا 15 و 30 تا 42 روز) انجام می‌شوند.

نظر شما