شناسهٔ خبر: 67851720 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

متخصص تغذیه مطرح کرد

نمک‌های رنگی سرطان‌زا و برای سلامتی خطرناک است

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه در دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به خطرات مصرف نمک‌های رنگی گفت: این نوع نمک‌ها به شدت سرطان‌زا است و می‌تواند آسیب‌های جدی به کلیه و کبد وارد کند، تنها نمک «تصفیه شده یددار» برای مصرف مجاز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، شیرین هدایت کردستانی ظهر امروز _شنبه ششم مرداد_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مصرف نمک فقط باید به صورت نمک تصفیه شده یددار باشد و مصرف نمک دریا که در بازار و فضای مجازی به وفور دیده می‌شود، به هیچ عنوان مجاز نیست.

وی افزود: نمک دریا غیرتصفیه است و به همین دلیل دارای ناخالصی‌های فراوان است و مصرف آن می‌تواند موجب بروز سرطان در مصرف کننده شود، همچنین این نمک‌ها یددار نبوده و مصرف آن می‌تواند منجر به بیماری گواتر و عقب ماندگی جنین در زنان باردار شود.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه در دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکید کرد: مصرف بیش از اندازه نمک می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای سلامتی به همراه داشته باشد که از جمله آن می‌توان به ابتلاء به پوکی استخوان، افزایش دفع کلسیم، فشار خون بالا و افزایش خطر ابتلاء به سرطان معده اشاره کرد.

هدایت کردستانی با توجه به خطرات متعدد مصرف زیاد نمک بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای کاهش مصرف این ماده تاکید کرد و ادامه داد: اگر روند فعلی مصرف نمک در استان کردستان ادامه یابد، شاهد افزایش چشمگیر مبتلایان به فشار خون بالا در آینده خواهیم بود.

وی مصرف لبنیات را منبع غنی کلسیم دانست و اضافه کرد: افراد با مصرف دو لیوان شیر در روز می‌توانند قسمت عمده‌ای از نیاز روزانه به کلسیم را تأمین کنند.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه در دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اهمیت مصرف شیر در پیشگیری از سرطان و کاهش فشار خون، گفت: از مردم درخواست می‌شود تا با جایگزینی نمک‌های رنگی با نمک تصفیه شده یددار و افزایش مصرف لبنیات به حفظ سلامتی خود و خانواده‌شان کمک کنند.

نظر شما