شناسهٔ خبر: 67851687 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نتانیاهو تعیین «گدعون ساعر» به جای گالانت را بررسی می‌کند

مریم مینایی

در بحبوحه بالا گرفتن اختلافات داخلی میان مقامات رژیم صهیونیستی، رسانه‌های عبری گزارش دادند که نخست‌وزیر این رژیم در حال بررسی تعیین «گدعون ساعر» به‌عنوان وزیر جنگ است اما مشکل اصلی، آوردن یک توجیه برای برکناری یوآو گالانت، وزیر جنگ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، رایزنی‌ها درخصوص برکناری یوآو گالانت زمانی آغاز شده که گدعون ساعر، رئیس حزب امید نو، آمادگی خود را برای پذیرش این پست اعلام کرده است.

این امر پس از استعفای ساعر از دولت اضطراری اشغالگران در ماه مارس گذشته صورت می‌گیرد، چیزی که به‌عنوان عمیق‌تر کردن بحران نتانیاهو توصیف شد، زیرا این استعفا هشداری درباره آغاز شکافی در دولت بود که با شروع جنگ غزه تشکیل شد و با استعفای بنی گانتس از کابینه جنگ بیشتر نمایان شد.

براساس گزارش عربی ۲۱ به نقل از شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در حال حاضر، به نظر می‌رسد که هر ۲ طرف علاقه‌مند به ترویج این انتصاب هستند، اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم باید ثابت کند که این یک راه‌حل موقت روی میز او نیست.

این شبکه عبری همچنین گزارش داد این سخنان در سایه انتقادات علنی و شدید بیان شده در حالیکه کنست وارد تعطیلات سه ماهه خواهد شد و این سناریو یک نمایش تحریک‌آمیز است که هرازگاهی دیده شده و در هفته‌های اخیر درباره آن بحث و رایزنی شده است.

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد در حال حاضر به نظر می‌رسد که هدف تعیین گدعون ساعر در این سمت است و به نظر می‌رسد که ساعر طی روزهای اخیر آمادگی خود را برای پذیرش این پست اعلام کرده اما اطرافیان وی مدعی هستند که چنین پیشنهادی هنوز روی میز مذاکره مطرح نشده است.

این شبکه عبری به نقل از منابع آگاه به جزئیات گزارش داد نتانیاهو آماده اعلام این اقدام جدید است اما موانعی پیش روی این گام وجود دارد و آن پایبندی نتانیاهو به ارائه چشم‌انداز سیاسی است که تعیین ساعر و برکناری گالانت را توجیه کند.

این منابع همچنین اعلام کردند ساعر به «پرکننده شکاف» برای مدت کوتاهی تبدیل شده و پس از بازگشت کنست از تعطیلات، دولت منحل می‌شود. این امر باید یک معامله احتمالی برای نتانیاهو باشد تا همه مشکلاتی که ائتلاف با آن مواجه است، چه در زمینه اشتغال و چه در زمینه بودجه، حل شود و نشان دهد که این کابینه توانایی حرکت به جلو را دارد. 

پیشتر روزنامه صهیونیستی «معاریو» فاش کرد:«یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل در جریان نشست کابینه امنیتی مورد انتقاد و هجمه اعضای حزب «لیکود» به ریاست «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر قرار گرفت.

معاریو همچنین نوشت: وزرای حزب لیکود گالانت را متهم به تلاش برای سرنگونی کابینه نتانیاهو کرده‌اند.

پیشتر روزنامه صهیونیستی «یسرائیل هیوم» به نقل از منابع آگاه خود بدون ذکر نام، نوشته بود: بنیامین نتانیاهو خواهان برکناری یوآو گالانت است و مشورت‌های محرمانه‌ای را در این راستا انجام داده است اما جرأت انجام این کار را ندارد.

همچنین روزنامه یدیعوت آحارونوت در وبگاه خود «وای‌نت» نوشت «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند رضایت «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی را با ملحق کردنش به کابینه جنگ، جلب کند. کابینه‌ای که نقش مشورتی خواهد داشت و مجاز به تصمیم‌گیری نخواهد بود.

نتانیاهو قبلا در کابینه امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی انحلال کابینه جنگ را به دلیل استعفای «بنی گانتس» و «گادی آیزنکوت» ۲ عضو آن اعلام کرده بود.

ائتلاف کابینه نتانیاهو تلاش می‌کند پیش از شروع تعطیلات تابستانی پارلمان رژیم صهیونیستی، بحران با بن گویر را حل کند و او را متقاعد کند که به قانون مربوط به خاخام‌ها رای دهد اما زمان زیادی برای تکمیل روند تصویب این قانون باقی نمانده است. بن گویر هم برای حمایت از این قانون، خواستار الحاق به کابینه جنگ و شرکت در جلسات این کابینه شده است.

انتهای پیام

نظر شما