شناسهٔ خبر: 67851620 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

آخرین وضعیت پرونده فساد در فوتبال

میزان

دستگاه قضایی پس از کسب گزارشی از سوی سازمان اطلاعات سپاه استان کرمان مبنی بر وقوع فساد مالی در یکی از باشگاه‌های لیگ برتری این استان، رسیدگی به موضوع را در دستور کار قرار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، سخنگوی دستگاه قضا روز سه‌شنبه دوم مردادماه درباره آخرین وضعیت پرونده فساد در فوتبال، گفت: در راستای رسیدگی به فساد در باشگاه مس رفسنجان برای چند نفر از مسئولان باشگاه و لیگ، کمیته داوران و گزارشگران ورزشی پرونده تشکیل و تفهیم اتهام شدند که اکنون با تأمین‌های مناسب آزاد هستند.

پیگیری قضایی پرونده فساد در فوتبال از چه زمانی آغاز شد؟

صندوق بازنشستگی صنایع مس ایران در سال ۱۴۰۲، شکایتی علیه مدیران وقت باشگاه فرهنگی، ورزشی رفسنجان که زیرمجموعه این صندوق است، مطرح کرد.

این شکایت متوجه برخی از افراد به اتهام جعل اسناد، سندسازی، استفاده از اموال و تحصیل مال غیرمشروع و خیانت در امانت بود که در دستگاه قضایی مورد رسیدگی قرار گرفت.

در همین رابطه رئیس کل دادگستری استان کرمان ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ از تشکیل یک پرونده با موضوع اتهام فساد مالی در یکی از باشگاه‌های فوتبال در استان کرمان خبر داد.

دستگاه قضا پس از کسب گزارشی از سوی سازمان اطلاعات سپاه استان کرمان مبنی بر وقوع فساد مالی در یکی از باشگاه‌های لیگ برتری استان کرمان بلافاصله رسیدگی به موضوع را در دستور کار قرار داد.

تخلفات واقع شده در این پرونده مربوط به سال ۱۴۰۰ و قبل از آن بود و در زمستان سال ۱۴۰۲ پرونده‌ای در دستگاه قضایی استان کرمان تشکیل شده بود.

چه کسانی در رابطه با پرونده فساد در فوتبال احضار شدند؟

در رابطه با پرونده فساد در فوتبال ابتدائا چند نفر از مسئولان سابق این باشگاه تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند و تحقیقات تکمیلی در این زمینه ادامه پیدا کرد.

در تاریخ ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ پنج نفر از افراد در کمیته داوران، اعضای فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و یک روزنامه‌نگار ورزشی جهت ادای توضیحات به دستگاه قضایی استان کرمان احضار و دعوت شدند.

در همین رابطه رئیس فدراسیون فوتبال در تاریخ ۲۸ اردیبهشت‌ماه گفت: فعلا ۲ نفر را تا زمان مشخص شدن پرونده، تعلیق کردیم و اگر فساد ثابت شود، متخلفان را از هرگونه فعالیت فوتبالی محروم می‌کنیم.

در ادامه رسیدگی به پرونده فساد در فوتبال و تحقیقات به عمل آمده، مدیرعامل سابق یکی دیگر از باشگاه‌های لیگ برتری فوتبال نیز تحت تعقیب قضایی قرار گرفته است.

طبق آخرین توضیحات دستگاه قضا اخیرا نیز ۵ نفر جدید در این ارتباط احضار شدند که از مسئولین سابق فدراسیون فوتبال هستند و یک نفر آن‌ها مجری برنامه‌های ورزشی صدا و سیما است.

دبیر کل سابق فدراسیون فوتبال، رئیس وقت کمیته وقت آموزش فدراسیون فوتبال، سرپرست وقت فدراسیون فوتبال، یکی از مجری‌های برنامه‌های ورزشی صداوسیما، رئیس وقت کمیته مسابقات لیگ برتر، دبیر وقت سازمان لیگ برتر در سال ۱۳۹۸-۱۳۹۹ نیز به اتهام اخذ رشوه به دستگاه قضایی در استان کرمان احضار شدند.

چه کسانی در پرونده فساد در فوتبال بازداشت شدند؟

در ارتباط با این پرونده ۷ متهم تا تاریخ ۲۱ خردادماه ۱۴۰۳ تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند که ۳ نفر بازداشت شدند و متهمان دیگر پرونده با قرار وثیقه آزاد، اما ممنوع‌الخروج شدند.

دو نفر از متهمان این پرونده از مسئولان سابق باشگاه مس رفسنجان هستند.

یکی دیگر از متهمان پرونده سردبیر یکی از سایت‌های مشهور ورزشی است که به اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع تحت تعقیب قضایی قرار گرفت و با قرار وثیقه میلیاردی آزاد است.

در ادامه، یکی از مسئولان سابق سازمان لیگ به دستگاه قضایی در استان کرمان احضار و به اتهام اخذ رشوه با قرار تامین مناسب روانه زندان شد.

تعداد افراد بازداشتی این پرونده تا تاریخ ۶ تیرماه ۱۴۰۳ به ۸ نفر رسید که ۴ نفر با قرار تأمین آزاد شدند.

عمده اتهامات افراد بازداشت شده بحث تحصیل مال نامشروع است.

این افراد شامل مدیرعامل وقت باشگاه، رئیس سابق کمیته داوران، رئیس اسبق کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ فوتبال و رئیس سابق کمیته مسابقات سازمان و دو گزارشگر ورزشی هستند.

یکی از افرادی که به نوعی با ادعای نفوذ در کمیته داوران مبادرت با اخذ تعدادی سکه کرده بود در هفته ابتدایی تیرماه احضار و به اتهام کلاهبرداری بازداشت و روانه زندان شد.

مدیرعامل سابق باشگاه گل گهر سیرجان با سپردن وثیقه در تاریخ ۲۴ تیرماه ۱۴۰۳ از زندان آزاد شد.

در این پرونده مدیرعامل وقت باشگاه شمس آذر نیز با قرار مناسب بازداشت شد. آخرین وضعیت پرونده نشان می‌دهد مدیرعامل وقت باشگاه شمس آذر دوم مردادماه با تودیع وثیقه ۱۵ میلیارد تومانی از زندان آزاد شد.

نظر شما