شناسهٔ خبر: 67851459 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اربعین حسینی جلوه‌ای بی‌مانند از گردشگری مذهبی است

تهران- ایرنا- معاون فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، گفت: اربعین مانند المپیک، جام جهانی و … یک ابررویداد است که در یک زمان خاص تعداد زیادی انسان را به سمت خود می‌کشاند اما یک ویژگی خاصی دارد؛ اینکه مسیر نیز در آن جاذبه گردشگری است. از نظر علمی این رویداد در حوزه گردشگری، گردشگری مذهبی و گردشگری فرهنگی بی‌مانند است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مهدیه بُد با اشاره به اینکه اَبر رویداد اربعین حسینی جلوه‌ای بی‌مانند از گردشگری مذهبی است، افزود: مفاهیم مختلفی برای گردشگری نسبت به هدفی که بر اساس آن یک سفر شکل می‌گیرد تعریف می‌شود مانند گردشگری مذهبی، گردشگری سلامت و … امروزه در ادبیات گردشگری مفهوم رویداد بسیار گسترده شده بنحوی که کشورها این رویدادها را در قالب جشنواره یا ابر رویداد رقم می‌زنند تا گردشگران را جذب کنند.

بُد افزود: اربعین مانند المپیک، جام جهانی و … یک ابررویداد است که در یک زمان خاص تعداد زیادی انسان را به سمت خود می‌کشاند اما یک ویژگی خاصی دارد؛ اینکه مسیر نیز در آن جاذبه گردشگری است. از نظر علمی این رویداد در حوزه گردشگری، گردشگری مذهبی و گردشگری فرهنگی بی‌مانند است و می‌تواند کاملاً جریان‌سازی کند. البته یکسری آسیب‌هایی را نیز نسبت به توسعه پایدار و محیط زیست دارد که با فرهنگ‌سازی قابل اصلاح است.

اولین سوگواره بین المللی میراث اربعین حسینی برگزار می شود

مهدیه بُد دبیر علمی اولین سوگواره بین المللی میراث اربعین حسینی با اشاره به برخی ابعاد میراثی ابر رویداد اربعین حسینی گفت : در حقیقت ریشه های میراثی و تاریخی این واقعه است که طی سالیان گذشته دل مومنان و عاشقان امام حسین علیه السلام را به خود گره زده و شاهد حضور میلیون ها نفر از زائران در این مقطع زمانی هستیم و ما سعی کردیم در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری جهت شناسایی و تقویت ابعاد میراثی این ابر رویداد با نگاه جدی به شعار جهانی اربعین حسینی در راهپیمایی امسال (کربلا طریق الاقصی) با حضور اندیشمندان، نخبگان و هنرمندان از سراسر کشور و میهمانان بین المللی به بررسی و تحلیل موضوعات علمی، فرهنگی و کاربردی در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی بپردازیم.

وی در پایان با تشکر از حمایت صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در برگزاری این رویداد گفت: عموم علاقه مندان می توانند از طریق سایت https://evnd.co/kgdRQ ثبت نام خود را به صورت رایگان در این رویداد علمی، آئینی به عمل آورند.

اولین سوگواره بین المللی میراث اربعین حسینی ۱۴ و ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ در محل عمارت تاریخی مسعودیه برگزار می شود.

نظر شما