شناسهٔ خبر: 67850753 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مشاهده گونه مشابه عنکبوت بیوه سیاه در بهبهان + فیلم

اهواز - ایرنا - سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهبهان از مشاهده و شناسایی عنکبوت بیوه سیاه کاذب در این شهرستان خبر داد.

صاحب‌خبر -

عالیه چنگیزی روز شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: پس گزارشاتی مبنی بر رویت عنکبوت بیوه سیاه، یگان حفاظت محیط زیست شهرستان بهبهان به محل عزیمت کردند که پس از بررسی وضعیت گونه، عنکبوت بیوه کاذب مشاهده شد.

بیوه کاذب به رغم ظاهر مشابه عنکبوت‌های بیوه، خطری برای انسان بالغ ندارند و در مقایسه با بیوه‌های حقیقی، بیوه‌های کاذب بدنی براق‌تر، شکمی کشیده‌تر و پاهایی کوتاه‌تر دارند.

به گفته غلام حسن علیزاده، مامور اجرایی حفاظت محیط زیست بهبهان افزود: عنکبوت‌های بیوه کاذب از خانواده ( Theridiidae) و جنس Steatoda با عنکبوت‌های بیوه در یک خانواده هستند و تارهایی مشابه عنکبوت‌های بیوه می‌تَنند ولی سست‌تر و درجاهای تاریک و نمناک و خنک لانه سازی دارند، جثه کمی کوچکتر از عنکبوت‌های بیوه دارند ولی بسیار شبیه عنکبوت‌های بیوه هستند.

براساس این گزارش این گونه در اکثر نقاط دنیا و ایران با گونه‌های متنوع پراکندگی دارند. معروفترین آنها (Steatoda paykulliana) که بسیار به عنکبوت بیوه مدیترانه‌ای و پشت قرمز شباهت دارد با رنگ سیاه براق و خطوط قرمز رنگ پشت و کنار شکم که گزش این عنکبوت نیز گاهی عوارضی به همراه دارد که بسیار کم اتفاق می‌افتد و عموماً بی‌آزار هستند ولی باید توجه داشت که گاهی به ندرت گزش این عنکبوت‌ها باعث اتفاقات و عوارضی می‌شود با اینکه این عوارض‌ها و گزش‌های منجر به درمان پزشکی بسیارمحدود است با این حال باید جانب احتیاط را در نظر گرفت.

علائم گزش این عنکبوت مانند گزش زنبور بوده و در صورت شدت گرفتن سوزش، درد، سرخی تورم، تاول و عفونت در محل گزش در چنین مواقعی نیاز به درمان و مراجعه به پزشک دارد که با مصرف آنتی بیوتیک‌ها و داروهای لازم رفع می‌شود.

نظر شما