شناسهٔ خبر: 67850620 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تاغ‌زارهای خراسان‌شمالی در گرداب «سفیدک»

بجنورد- ایرنا- یک هزار و ۵۰۰ هکتار از تاغ‌زارهای خراسان شمالی در شهرستان جاجرم واقع که هزار هکتار آن درگیر بیماری سفیدک و مبارزه علیه آن آغاز شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ مساحت هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

۱۸۳ هزار و ۶۳۶ هکتار معادل ۹ درصد وسعت منابع طبیعی خراسان شمالی را بیابان تشکیل می دهد که ۱۱۲ هزار هکتار در شهرستان جاجرم، ۳۹ هزار هکتار در اسفراین و ۳۱ هزار هکتار در گرمه و عمده اراضی بیابانی استان در حوزه کال شور در سه شهرستان جاجرم، گرمه و اسفراین واقع است.

تاغ پوشش اصلی بیابان در خراسان شمالی است که همه ساله در فصل تابستان در تیررس بیماری سفیدک قرار دارد و امسال نیز یکهزار هکتار از تاغ‌زارهای جاجرم درگیر این بیماری است و مبارزه ادامه دارد.

یک هزار هکتار تاغ‌زار درگیر سفیدک

رییس اداره حفاظت و حمایت از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی روز شنبه در این خصوص به ایرنا گفت: یک هزار هکتار از تاغ‌زارهای مناطق بیابانی شهرستان جاجرم درگیر آفت های سفیدک تاغ است.

اصغر صمیمی اظهارکرد: مساحت تاغ‌زارهای شهرستان جاجرم با یک هزار و ۵۰۰ هکتار که در هر هکتار ۵۰۰ اصله درخت تاغ موجود است.

وی افزود: ۵۸۰ هکتار از مجموع کل سطح آفت دیده سال گذشته به صورت مکانیکی مبارزه شد و شاخه های آلوده حذف و معدوم شد و امسال برای شروع ۲۷۰ هکتار قرارداد بسته شده که از روز یکشنبه جاری عملیات مبارزه آغاز و تا چهار ماه ادامه خواهد داشت.

تخصیص ۱۴ میلیارد ریال برای مبارزه

رییس اداره حفاظت و حمایت از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با بیان اینکه برای مبارزه با این بیماری امسال ۱۴ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است اضافه کرد: ۱۵۰ هکتار باقی مانده برای مبارزه با آفت سفیدک تاغ سال آینده در دستور برنامه قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: درخت تاغ ارزش زیستی بالایی دارد زیرا که جلوی گسترش بیابان را می گیرد و به عنوان پناهگاه حیات وحش مهم است و در صورت بیماری ارزش زیستی و حفاظت در تولید اکسیژن را از دست می دهد.

صمیمی تاکید کرد: خشکسالی های پی در پی، حساسیت میزبان نسبت به این بیماری و تغییرات اقلیمی از علل عمده آفت های سفیدک تاغ می باشند.

علائم سفیدک

به گزارش ایرنا، سفیدک تاغ نوعی بیماری انگلی است و موجب خشکیدن تدریجی درختان می شود و هرس درختان آلوده تنها راه مقابله با برخی بیماری های درختان از جمله این انگل است.

تاغ به عنوان یک گونه مقاوم به خشکی یکی از گونه های اصلی و مهم در عملیات بیابان زدایی است به طوری که در طول چندسال گذشته سطح زیادی از مناطق بیابانی با این گونه احیا و روند پیشروی بیابان در این مناطق، تا حد بسیار زیادی کنترل شد.

تاغ‌ درختچه ای از تیرهٔ تاج‌خروسان و زیرتیره اسفناجیان، با مقاومت زیاد در برابر خشکی و گرما با شبکه ریشه‌ای گسترده است که در جلوگیری از گسترش کویر نقشی ممتاز دارد.

نظر شما