شناسهٔ خبر: 67850152 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مالیدن چشم خصوصا در دوران بلوغ منجر به قوز قرنیه می‌شود مالیدن چشم خصوصا در دوران بلوغ منجر به قوز قرنیه می‌شود

دبیر اجرایی بیست و ششمین کنگره اپتومتری ایران، از بررسی روش‌های درمانی قوز قرنیه در خلال برگزاری کنگره خبر داد.

صاحب‌خبر -

 عسگر دوستدار گفت: قرنیه طبیعی مانند شیشه ساعت شفاف می‌باشد و کروی و منظم است و جلوی عنبیه چشم قرار دارد و روی آن را لایه اشک می‌پوشاند.

وی با عنوان این مطلب که ضخامت قرنیه طبیعی ۵۰۰ تا ۵۵۰ میکرون است و دارای پنج لایه است، افزود: نور از قرنیه عبور می‌کند تا به لایه حساس چشم (شبکیه) برسد تا تصویر واضحی بر روی آن تشکیل شود. در قوز قرنیه یا کراتوکونوس، قرنیه حالت صافی و منظمی و کروی خود را از دست داده و به بیرون بر آمده می‌شود و لایه‌های آن نازک می‌شود و نور به طور نامنظم از آن عبور می‌کند و تصویر تار و ناواضح و سایه دار بر روی شبکیه چشم درست می‌شود. به ویژه در شرایط نوری کم و تاریکی که مردمک چشم گشاد می‌شود، تاری تصویر افزایش پیدا می‌کند و حتی در شب فرد قادر به رانندگی نمی‌باشد. 

استاد یار اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود عوامل مختلفی باعث قوز قرنیه می‌شود، که یکی از آنها مالیدن مداوم چشم بویژه در سن بلوغ عنوان کرد و گفت: توصیه می‌شود از مالیدن چشم اجتناب کنند و در صورت وسوسه شدن برای مالیدن چشم، چشم‌ها را با آب سرد شستشو دهند. 

وی افزود: یکی از بهترین و تنها روش پیشگیری از پیشرفت قوز قرنیه عمل جراحی کراس لینکینگ است که همکاران چشم پزشک این کار را انجام می‌دهند و توصیه می‌شود کودکان سالانه مورد معاینه کامل چشم قرار گیرند. 

دوستدار تاکید کرد: چندین روش برای اصلاح دید در قوز قرنیه وجود دارد که می‌توان به اولین و آسان‌ترین روش آن اصلاح دید با عینک مناسب اشاره کرد و دومین روش استفاده از لنز‌های نرم و خاص است. در صورت عدم اصلاح کافی دید با لنز نرم، لنز‌های سخت قرنیه‌ای توصیه میشود. 

وی اظهار کرد: در بعضی افراد دارای قوز قرنیه، لنز سخت قرنیه‌ای بر روی قرنیه آنها قرار نمی‌گیرد و از چشم می‌افتد و یا باعث ساییده شدن قرنیه و زخمی شدن آن می‌شود. 

دبیر اجرایی بیست و ششمین کنگره اپتومتری افزود: جدیدترین روش اصلاح دید در افراد دچار قوز قرنیه، استفاده از لنز سخت مینی اسکلرال (mini scleral) است که هیچ تماسی با قرنیه چشم ندارد و دید را خیلی بهتر از لنز سخت قرنیه‌ای اصلاح می‌کند و راحتی بیشتری را فراهم می‌کند، این لنز بایستی به طور دقیق توسط اپتومتریست‌های دوره دیده فیت و تجویز شود.

نظر شما