شناسهٔ خبر: 67848922 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

محاصره خان‌یونس و موج‌های آوارگی تشدید شده در غزه

شهر خان‌یونس طی روزهای گذشته به محل جدیدترین دور جنایت‌های مرگ‌بار رژیم صهیونیستی علیه غزه تبدیل شده و موجی از آوارگی را رقم زده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – تصاویر منتشر شده از خان‌یونس غزه، صحنه‌هایی مانند روز قیامت را تداعی می‌کنند؛ فلسطینی‌هایی که درپی دریافت دستور مرگ‌بار تخلیه، با دستان خالی زیر باران بمب‌ها و پرواز گلوله‌ها در اطرافشان فرار می‌کنند.

فلسطینی‌ها در حالی ناچار به تخلیه شتاب زده خان‌یونس شدند که پیشتر طی ۱۰ ماه گذشته نیز بار‌ها آوارگی اجباری را تجربه کرده‌اند؛ برخی حتی تجربه تا ۱۰ جابجایی را داشتند، اما می‌گویند که این آوارگی اجباری اخر شبیه هیچ کدام از تجربه‌های قبلی نبود.

روایتی از یک یورش وحشیانه

یکی از فلسطینی‌هایی که درپی یورش رژیم صهیونیستی از خان‌یونس تخلیه شد، می‌گوید: نظامیان اسرائیلی هنگام ورود به منطقه دستور تخلیه را به ما اعلام کردند؛ ما فرصتی برای جمع‌آوری وسایل نداشتیم؛ بیشتر مردم بدون اینکه چیزی بردارند، فرار کردند.

وی در ادامه گفت: دستور‌های تخلیه ارتش اسرائیل پیشتر، یک یا ۲ روز فرصت را شامل می‌شد، اما این بار حتی نیم‌ساعت هم وقت نداشتیم.

یکی دیگر از شهروندان خان‌یونس گفت که هنگام خرید متوجه فریاد‌هایی از اطرافش شد؛ وی گفت: با پرس‌وجو از اطرافیانم متوجه شدم چه اتفاقی افتاده است؛ ما مدت‌هاست که با خانواده خواهرم زندگی می‌کنیم و این پنجمین آوارگی اجباری ما است.

روایت این شهروند فلسطینی به خوبی شرایط را تشریح می‌کند؛ وی گفت: بمباران ابتدا سبک بود، اما یک ساعت پس از صدور دستور تخلیه شدت گرفت؛ گلوله‌ها از هر سمتی می‌آمدند؛ امکان حرکت سریع وجود نداشت، زیرا خیابان‌ها پر از جمعیت بود؛ تا چشم کار می‌کرد، تانک‌های اسرائیلی دیده می‌شدند.

به گفته وی، آتش تانک و جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی با تیراندازی از پهپاد‌ها تکمیل شد و همه فقط می‌خواستند از مهلکه جان سالم به در برند.

 

محاصره خان‌یونس و موج‌های آوارگی تشدید شده در غزه

ماجرای تخلیه اجباری خان‌یونس

ارتش رژیم صهیونیستی دوشنبه گذشته پس از متحمل شدن سنگین‌ترین تلفات خود در یک روز، اردوگاه پرجمعیت پناهجویان در جنوب غزه را هدف حمله خود قرار داد؛ نظامیان صهیونیست دوشنبه گذشته دستور تخلیه اجباری جدید را در حالی صادر کردند که این دستور بخشی بزرگی از غرب خان‌یونس و بخشی از المواصی، نوار ساحلی که پیشتر به‌عنوان منطقه بشردوستانه تعیین شده بود، شامل می‌شد.

ارتش رژیم صهیونیستی همچنین اعلام کرد که نیروهایش «به زور» در آنجا از جمله در منطقه‌ای که قبلا به‌عنوان منطقه انسانی امن اعلام شده بود، عملیات انجام خواهند داد.

خان‌یونس، دومین شهر بزرگ غزه پیشتر و در پی ۱۰ ماه جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه به توده‌ای از سیمان خرد شده و انبوه آوار تبدیل شده بود؛ با اعلام صدور دستور تخلیه اجباری حدود ۴۰۰ هزار نفر از ساکنان خان‌یونس بدون اینکه بدانند به کجا باید بروند، از خانه و شهر خود فرار کردند.

بهانه ارتش رژیم صهیونیستی برای دست زدن به این جنایت در خان‌یونس همان ادعای بی‌اساس و مدرک پنهان شدن مقاومت فلسطین در شرق این شهر بود.

نظامیان صهیونیست حتی به گورستان خان‌یونس نیز رحم نکردند و تک تیرانداز‌ها در ساختمان‌های بلند باقی‌مانده شهر مستقر شدند.

در نتیجه صدور دستور تخلیه اجباری خان‌یونس، مردم این شهر در جست‌وجوی امنیت به هر طرف پراکنده شدند؛ برخی به بیمارستان پر ازدحام ناصر پناه بردند.

بیمارستان‌های خان‌‎یونس غرق در خون

براساس اعلام مقام‌های بهداشتی غزه تا عصر بمباران‌های پی در پی بیش از ۷۰ شهید و دست‌کم ۲۰۰ مجروح برجای گذاشت؛ پزشکان برای درمان مجروحان که بسیاری از آن‌ها به به دلیل کمبود جا روی زمین خوابیده بودند، درخواست اهدای خون و تدارکات کردند.

برخی از افرادی که بیرون بیمارستان ناصر جمع شده بودند، افرادی بودند که پای پیاده و دست خالی با عجله خانه‌های خود را ترک کرده بودند.

آن‌ها می‌گفتند: در مسیر رسیدن به بیمارستان شهدا و مجروحانی را دیدند که امکان کمک به آن‌ها وجود نداشت؛ بمباران شدید بود و نمی‌توانستیم مجروحان را نجات دهیم یا پیکر شهدا را با خود ببریم.

بسیاری از کسانی که به بیمارستان ناصر پناه آورده بودند، جایی نداشتند؛ ضمن اینکه برخی از آوارگان روی آواره‌های مکان‌های سابقا امن در فضای آزاد نشستند.

 

محاصره خان‌یونس و موج‌های آوارگی تشدید شده در غزه

آوارگی روی آوارها

برخی از ساکنان خان‌یونس جایی برای فرار نیافتند و در نتیجه روی آواره‌های مکان‌های سابقا امن مانند مساجد نشستند.

آن‌ها دسترسی به آب و غذا ندارند و به دلیل شتاب برای فرار درپی صدور دستور تخلیه اجباری با فرصت نیم‌ساعته، چیزی همراه نیاورده‌اند.

این آوارگان فلسطینی می‌گویند: ما بار‌ها و بار‌ها آواره شده‌ایم، اما این بار متفاوت بود و دارایی‌هایمان را از ما گرفتند؛ این سخت‌ترین روز‌هایی بود که ما در این جنگ وحشیانه تجربه کردیم.

یکی از این آوارگان می‌گوید: ما آرزوی مردن را داریم؛ ما خسته هستیم، نمی‌توانیم ادامه دهیم؛ در این ۱۰ ماه ۲ برابر سنمان پیر شدیم.

آواره‌های خان‌یونس از گرما، شیوع بیماری و شرایط نامناسب بهداشتی که به بروز بیماری‌های مختلف از جمله پوستی شده است، رنج می‌برند.

 

محاصره خان‌یونس و موج‌های آوارگی تشدید شده در غزه

آمار سازمان ملل از شمار آوارگان خان‌یونس

آژانس بشردوستانه سازمان ملل OCHA روز جمعه اعلام کرد که حمله گسترده ارتش رژیم صهیونیستی به منطقه خان‌یونس غزه، پس از گذشت ۱۰ ماه جنگ رژیم صهیونیستی علیه این منطقه، امواج جدید آوارگی داخلی را در سراسر غزه تشدید کرده است.

براساس بیانیه این آژانس سازمان ملل، از دوشنبه تا پنجشنبه هفته گذشته حدود ۱۸۲ هزار نفر از خان‌یونس مرکزی و شرقی آواره شده‌اند؛ ضمن اینکه صد‌ها نفر دیگر در شرق خان‌یونس گیر افتاده‌اند.

در عین حال، آژانس کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرد که صد‌ها فلسطینی در میان تشدید جنگ در شرق خان یونس گرفتار شده‌اند و تیم‌های امداد به دلیل مانع تراشی ارتش رژیم صهیونیستی نمی‌توانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل گزارش داد که در میان گرسنگی و ترس از شیوع بیماری، متوسط حجم روزانه محموله‌های کمک‌های بشردوستانه وارد شده به نوار غزه از آوریل (اسفند سال گذشته) تا کنون ۵۶ درصد کاهش یافته است.

 

محاصره خان‌یونس و موج‌های آوارگی تشدید شده در غزه

واکنش فلسطین به جنایت در خان‌یونس

ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل عصر روز جمعه، شورای امنیت سازمان ملل را به دلیل شکست در برقراری آتش‌بس و پایان دادن به جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه مورد انتقاد قرار داد و گفت: ما در مجموع شکست خوردیم؛ این شورا شکست خورده است.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم به شمارش کامیون‌های کمک‌رسانی و صحبت از مسیر‌ها و تصور گزینه‌های جایگزین ادامه دهیم، اما تنها معیار واقعی موفقیت ما توانایی ما برای کاهش درد و رنج انسان‌ها و رنج مردم است؛ حذف و پاکسازی فلسطینی‌ها هدف اسرائیل است.

نماینده فلسطین در سازمان ملل همچنین تاکید کرد: هر راه‌حلی که ارائه کنید، اسرائیل به شکست آن‌ها ادامه می‌دهد تا زمانی که مجبور به تغییر مسیر شود؛ نخستین گام ضروری، برقراری آتش‌بس فوری است.

خان‌یونس؛ نامی درخشان در مقاومت فلسطین

نام خان‌یونس همیشه و همواره تهدیدی برای ارتش رژیم صهیونیستی بوده است؛ ارتش رژیم صهیونیستی این اردوگاه آوارگان فلسطینی در جنوب نوار غزه را در سال ۱۹۵۶ اشغال کرده بود، پس از آن در سال ۱۹۶۷ نیز خان‌یونس را اشغال کرد، اما در سال ۲۰۰۵ آن را تخلیه کرد؛ هرچند بعدا بار‌ها به آن بازگشت.

خان‌یونس پیش از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) حدود ۲۰۰ هزار نفر سکنه داشت؛ شمار ساکنان این شهر پس از حمله رژیم صهیونیستی به مناطق شمالی و آوارگی ساکنان شمال غزه به سمت جنوب افزایش یافت؛ این شهر هیچ‌گاه دست از مقاومت برنداشت.

خان‌یونس همواره یکی از کانون‌های مقاومت فلسطین بوده است؛ از این رو، محاصره اخیر خان‌یونس بی‌تردید سخت‌ترین نبرد از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه است.

انتهای پیام/

نظر شما