شناسهٔ خبر: 67848745 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک فعال گردشگری:

ورود گردشگران به اورامانات باید مدیریت شده باشد 

فاطمه احمدیان

یک فعال گردشگری منطقه اورمانات کرمانشاه معتقد است، هجوم مدیریت نشده گردشگران به منطقه اورامانات باعث شده تا فرهنگ اصیل این منطقه در معرض خطر تغییر قرار گیرد. 

صاحب‌خبر -

فریبرز عزیزی به مناسبت سالگرد ثبت جهانی شدن اورامانات، در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: پس از اینکه اورامانات ثبت جهانی شد، گردشگران زیادی از سراسر کشور مایل به بازدید از این منطقه شدند، برای همین حجم قابل توجهی گردشگر به سمت آن سرازیر شد. 

وی افزود: بخش اعظم گردشگرانی که از منطقه اورامانات بازدید می‌کنند گردشگران داخلی هستند و حضور گردشگران خارجی در آن به صورت انگشت شمار بوده‌ است. 

این فعال گردشگری تصریح کرد: هر چند حضور پررنگ گردشگران در منطقه اورامانات اتفاق بسیار مبارکی بوده، اما عدم مدیریت و نداشتن برنامه‌ای موثر و هدفمند باعث شده فرهنگ اصیل منطقه نیز در معرض خطر تهاجم فرهنگی قرار گیرد. 

وی تاکید کرد: سرازیر شدن سیل گردشگران بی‌اطلاع از آداب گردشگری به اورامانات باعث شده تا فرهنگ اصیل، موسیقی محلی، معماری خانه‌ها، زبان کهن و نوع پوشش خاص و بومی مردم این منطقه در خطر تغییر قرار گیرد، چرا که پیش از تبلیغات گسترده برای ثبت جهانی شدن به مردم بومی آموزش داده نشده که باید حافظ و پاسدار داشته‌های اصیل خود باشند و گردشگران برای دیدن همین داشته‌های فرهنگی است که راهی اورامانات شده‌اند.  

عزیزی ادامه داد: زمانی که به مردم محلی این مسائل آموزش داده نشود و کم کم نوع پوشش، زبان، فرهنگ و معماری خاص خانه‌های این منطقه دچار تغییر شود، دیگر چیزی از منظر فرهنگی اورامانات باقی نخواهد ماند که برای گردشگران بعدی جذاب باشد. 

وی اضافه کرد: متاسفانه طی چند سال اخیر معماری جذاب بومی بسیاری از خانه‌های شهری و روستایی این منطقه جای خود را به نماهای سنگی و بدقواره غیر اصیل داده‌ است. 

این فعال گردشگری اورامانات یادآور شد: از طرفی هجوم انبوه گردشگران به این منطقه باعث شده تا بدون احترام گذاشتن به فرهنگ اصیل مردم این منطقه نسبت به تخریب محیط زیست و منابع طبیعی اقدام کنند که این مسئله منظر فرهنگی اورمانات را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

وی پیشنهاد داد، در ورودی‌های منطقه اورامانات فضایی مانند یک کانکس تعبیه شود و به گردشگران توصیه شود که در زمان حضور در این منطقه در رفتارهای محیط زیستی خود دقت داشته باشند و فرهنگ مردم منطقه را رعایت کنند.

انتهای پیام

نظر شما