شناسهٔ خبر: 67847097 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

روزنامه‌های امروز ایران در یک نگاه؛

افتضاح پاریس در حد المپیک!

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه ششم مرداد ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سیاست‌های کلی رهبر انقلاب چراغ راهنمای مسیر» به گفت‌وگوی رئیس جمهور منتخب با KHAMENEI.IR پرداخت و نوشت: رسانه KHAMENEI.IR با مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب گفت‌وگویی انجام داده است؛ گفت‌وگویی که کمتر نمونه‌ای از آن می‌توان یافت. محور گفت‌وگو، تبیین رویکرد کلی دولت چهاردهم، معیارها و نحوه تعیین اعضای کابینه و نیز واکاوی فوری‌ترین دستورکار رئیس جمهور منتخب است. در کنار همه اینها، وقتی خبرنگار این رسانه از پزشکیان پرسید اولویت امروز کشور از نظر او چیست، او به جای اشاره به مشکلاتی مانند انرژی، ضرورت فوری کشور را وفاق و رفع اختلافات دانست و گفت که همین وفاق است که می‌تواند تسهیل کننده گام‌های بعدی برای حل مشکلات باشد. خلاصه گفت‌وگو را می‌خوانید.
رئیس جمهور منتخب درباره راه‌های ایجاد وفاق و همدلی در کشور، با بیان اینکه اگر جایی از کشورمان مشکلاتی دارد، به خاطر اختلافاتی است که به آن دامن می‌زنیم و باید دست از این اختلافات برداریم، اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم در معرّفی افراد کابینه به مجلس چنین کاری را بکنیم، قدم اوّل این بود که به همه جریانات، گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی اعلام کردیم افراد مورد نظر خودشان را معرّفی کنند تا وفاق ملّی شکل بگیرد. پزشکیان با اشاره به اینکه از سوی هر کدام از اینها اعم از اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل فهرست‌هایی ارائه شد، اضافه کرد: نهایتاً این فهرست‌ها پالایش می‌شود تا به یک جمع‌بندی چهار پنج نفره برای هر جایگاه برسد. در آخر، خدمت مقام معظّم رهبری خواهیم رفت و با هماهنگی و مشورت با ایشان به یک جمع‌بندی نهایی خواهیم رسید.
رئیس جمهور منتخب، جمع‌بندی در حال شکل‌گیری درباره کابینه را حاصل مجموعه نظراتی دانست که از کل جریان‌ها و مدیران سیاسی کشور به دست آمده است. وی گفت: اما اینکه چقدر موفق بشویم، باید صبر کنیم ببینیم کار به کجا خواهد رسید؛ زیرا این فرایند یک تجربه جدید است.

افتضاح پاریس در حد المپیک!

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خاموشی گسترده حتی در زمستان و کمترین خاموشی در داغ‌ترین تابستان» به این پرسش پرداخت که دولت شهید رئیسی چه تحویل گرفت و چه تحویل می‌دهد؟ و نوشت: دولت سیزدهم کشور را از خاموشی گسترده دولت روحانی- حتی در زمستان- نجات داد و در حالی که در آن دوره حتی در پیک مصرف ۶۰ هزار مگاواتی هم خاموشی‌های گاه و بیگاه رخ می‌داد، در سالیان اخیر با ثبت رکورد نزدیک به ۸۰ هزار مگاوات (۷۹ هزار مگاوات) هم شبکه برق پایدار است.

به گزارش کیهان، موج گرمای تابستانی همه نیمکره شمالی جهان را دربرگرفته و غرب آسیا را با شدت بیشتری درگیر کرده است. مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به اینکه میانگین دمای وزنی کشور در این روزها نسبت به مدت مشابه سال گذشته بین یک و نیم تا دو درجه افزایش را نشان می‌دهد گفت: این درحالی است که بر اساس گزارش‌های سازمان هواشناسی میانگین وزنی حداکثر درجه حرارت در شش سال اخیر ۴۰ و دو دهم ثبت شده که بی‌سابقه است.

رجبی مشهدی با تأکید بر اینکه میزان تقاضای مصرف برق کشور تاکنون شش بار نصاب‌های قبلی را شکسته است، گفت: نصاب جدید صنعت برق به میزان ٧٩ هزار و ١٨٩ مگاوات روز سوم مرداد در زمان اوج مصرف ثبت شد که عدد بسیار بزرگی است و شامگاه دوم مرداد هم نیاز مصرف شبانه با عدد ٧٣ هزار و ٦٢ مگاوات شکسته شد.

او خاطرنشان کرد که رشد مصرف برق در کشور به نزدیک ٩ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رسیده است.

دولت شهید رئیسی که وارث ناترازی‌های بسیار در حوزه انرژی بود، بی‌هیاهو کار خود را آغاز کرد و همزمان با افزایش مصرف، تأمین برق را در دستور کار قرار داد. همایون حائری؛ معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به اینکه با تجربیاتی که از ۱۰۰ اقدام در عبور از سال اول دولت سیزدهم در بخش برق موفق عمل شده بود، برنامه دومی به‌عنوان ۱۴۰ اقدام از ابتدای مهرماه سال ۱۴۰۱ رقم خورد، افزود: با انجام این ۱۴۰ اقدام که ناظر بر برنامه‌های تولید، مصرف و توزیع برق بود توانستیم اوج بار سال ۱۴۰۲ را نیز به‌خوبی پشت سر بگذاریم.

افتضاح پاریس در حد المپیک!

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «افتضاح پاریس در حد المپیک!» نوشت: سوءمدیریت، ضعف شدید در میزبانی، کمبود غذا، ناامنی و سرقت در پاریس، داد ورزشکاران المپیکی سراسر جهان را درآورد.
افتتاحیه بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ دیشب برگزار شد و مسابقات سی‌وسومین دوره این بازی‌ها نیز رسماً امروز آغاز می‌شود، با این حال فرانسوی‌ها برخلاف وعده‌ها و بزرگنمایی‌هایی که کرده بودند، نتوانستند انتظارات را به عنوان یک میزبان اروپایی برآورده کنند. در حالی که بسیاری از کشورهای حاضر در بازی‌ها از کمبود امکانات، غذا و بی‌برنامگی‌ها گلایه‌های زیادی دارند، خبر خرابکاری در سیستم حمل‌ونقل ریلی پایتخت فرانسه آن هم قبل از مراسم افتتاحیه همه را شوکه کرد. همچنین لغو ناگهانی نشست‌خبری توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک (ioc) دقایقی قبل از شروع، بر فضای ترس و ناامنی حاکم بر پاریس دامن زده است. دیروز حتی فرودگاه «بازل مولوز» فرانسه، واقع در مرز این کشور با سوئیس و آلمان نیز به دلایل امنیتی تخلیه شد. پس از آن نوبت به تهدید به بمب‌گذاری رسید؛ تنها چند ساعت قبل از شروع مراسم افتتاحیه نیروهای امنیتی خبر از کشف دو بسته مشکوک در ایستگاه قطار «گاردونورد» پاریس دادند و این ایستگاه بلافاصله بسته شد.

افتضاح پاریس در حد المپیک!

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جنایت و حمایت!» نوشت: مبالغه نیست اگر بگوییم یاوه‌گویی‌های یک جنایتکار جنگی اسرائیلی در مقر دستگاه قانون‌گذاری آمریکا، به منزله صدور اعلامیه رسمی اشغال ایالات متحده توسط صهیونیسم جهانی بود؛ اعلامیه‌ای سراسر دروغ که تنها قسمت راست آن جایی بود که بنیامین نتانیاهو خود اعتراف کرد رژیم کودک‌کش در جنگ علیه مظلومان غزه، قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته است. برنی سندرز، سناتور یهودی که به همراه نیمی از سناتورهای هم‌حزبی‌اش و ۸۰ عضو دموکرات خانه نمایندگان، مراسم سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در صحن کنگره را تحریم کرده بودند، واکنش صریحی به این رویداد داشت. نامزد سابق ریاست‌جمهوری و حامی مهم جو بایدن گفت: «بنیامین نتانیاهو نه تنها یک جنایتکار جنگی، بلکه یک دروغگو است».

شبکه سی‌ان‌ان هم در پوشش رویداد ۲۴ ژوئیه واشنگتن، مجبور به تشکیل یک پنجره ویژه کارشناسی برای تشخیص صحت و سقم موهوماتی شد که نتانیاهو، چهارشنبه شب گذشته در حضور صدها نماینده سنا و خانه نمایندگان مطرح کرد.

روزنامه گاردین در مقاله‌ای، ۳ مورد از ادعاهای نتانیاهو در کنگره شامل «صدور مجوز به کامیون‌های کمک‌رسانی به غزه، حفاظت از غیرنظامیان و مذاکرات با حماس» را بررسی و با استناد به اظهارات خود او و دیگر مقامات ارشد تل‌آویو، ثابت کرد او در هر ۳ مورد دروغ گفته است. برای مثال نتانیاهو مدعی شد نظامیان صهیونیست در جنگ غزه یکی از پایین‌ترین نسبت‌های کشتار رزمنده به غیرنظامی در جبهه متخاصم را در تاریخ جنگ‌های شهری برجا گذاشته‌اند. در حالی که حتی چند گروه حقوق بشری همکار یا زیرمجموعه سازمان ملل نیز این رژیم را متهم کرده‌اند به طور منظم با نقض قوانین بین‌المللی، غیرنظامیان غزه را مستقیماً هدف قرار داده و بیش از ۹۰ درصد جمعیت این باریکه فاجعه‌زده را آواره ساخته و کل محلات مسکونی را نابود کرده است. وقیحانه‌ترین ادعای او، آنجا بود که جنگ با فلسطینیان و محور مقاومت در غزه را نه برخورد تمدن‌ها، بلکه مواجهه تمدن آمریکایی - اسرائیلی (!) با بربریت دانست. این در حالی است که در ۱۰ ماه اخیر، جهان هر روز شاهد تصاویر تازه‌ای از قتل عام سازمان‌یافته غیرنظامیان به دست رژیم کودک‌کش بوده است.

افتضاح پاریس در حد المپیک!

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «شانتاژ رسانه‌ای برجام» را برگزید و نوشت: در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد و نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است». آن طور که شفقنا به نقل از این روزنامه گزارش داده است، گویا الجریده از قول منبع خود خبر داده «مذاکرات برای بازگشت به توافق شفاهی غیر الزام آور برای دو طرف در سطح دیپلماتیک بود که حوادث هفتم اکتبر رخ داد، جایی که طرف آمریکایی اصرار داشت که نمی‌تواند هیچ تفاهمی را تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در واشنگتن امضا کند، اما آمریکا سه شنبه گذشته از این موضوع پا پس کشید».

در ادامه مطلب این روزنامه آمده است «بایدن آماده امضای این توافق قبل از پایان دوران ریاست جمهوری خود است اما ایرانی‌ها خواهان بازگشت فوری به اجرای تعهدات شأن در توافق هسته‌ای هستند. مواردی وجود دارد که باید دو طرف قبل از این موضوع بر سر آن به توافق برسند». منبع الجریده در ادامه گفته است «موضوعات حل نشده عموماً موضوعات مرتبط با کاهش سطح اورانیوم غنی شده و سانتریفیوژهای پیشرفته‌ای است که به تازگی تولید شده است. همچنین ایرانی‌ها از رئیس جمهور دموکرات می‌خواهند ضمانت بدهد که در صورت پیروزی نامزد جمهوری خواه، بار دیگر از این توافق خارج نشود». روزنامه یادشده در ادامه سراغی از پیش شرط‌های تهران گرفته و ادعا کرده «ایران اصرار دارد که بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای باید مشروط به قید و شرط‌هایی نظیر نبود امکان استفاده واشنگتن از بند ماشه باشد که امکان بازگشت همه تحریم‌ها علیه ایران را فراهم می‌آورد و این همان چیزی است که ترامپ پس از خروج یک‌طرفه از توافق هسته‌ای به دنبال اجرای آن بود».

افتضاح پاریس در حد المپیک!

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود تیتر «چرا المپیک دیگر محبوب نیست؟» را برگزید و نوشت: روز جمعه افتتاحیه المپیک پاریس با حضور ورزشکارانی بیش از ۲۰۰ کشور برگزار شد. این افتتاحیه پرشکوه به‌گونه‌ای طراحی شده بود تا نمادی از گردهمایی همه بشریت باشد. پیام این رویداد واضح است: در جهانی پرتنش و ازهم‌گسیخته، هیچ چیزی همچون ورزش مردم را متحد نمی‌کند. بر اساس سرمقاله اکونومیست، این پیام گرچه الهام‌بخش است، اما تا حد زیادی نادرست است. با اینکه المپیک و جام‌جهانی فوتبال مردان، مخاطبانی در سراسر جهان دارند، اما پرارزش‌ترین رویدادهای‌های ورزشی در برابر جهانی‌شدن مقاومت کرده‌اند. برای مثال، ۹۸ درصد از درآمد حق پخش لیگ ملی فوتبال آمریکا (NFL) از داخل این کشور کسب می‌شود. در فوتبال اروپا نیز تنها لیگ برتر انگلستان است که بیشتر درآمد خود را از خارج از کشور به دست می‌آورد. اما به نظر می‌رسد ورزش اکنون در مسیر جهانی‌شدن قرار گرفته است. فناوری، نحوه پخش رویدادهای ورزشی و دنیای هواداری را دستخوش تحول کرده است. این شرایط فرصتی بزرگ برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند، چرا که میلیاردها دلار در انتظار آنهایی است که بتوانند بازارهای خارجی را تصاحب کنند.

افتضاح پاریس در حد المپیک!

نظر شما