شناسهٔ خبر: 67840716 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه‌ آسیا‌نیوز | لینک خبر

بر اساس مطالعه‌ی جدید؛

تأثیر منفی غذاهای فرآوری‌شده بر کودکان

این مطالعه روی ارتباط بین مصرف غذاهای فوق فرآوری‌شده و سلامت متابولیک قلب کودکان در آینده تأکید دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش آسیانیوز؛ برچسب‌گذاری مواد غذایی و داروهای کاهش وزن به کاهش مشکلات چاقی در کودکان کمک می‌کنند اما سلامت کودکان در طولانی‌مدت مستلزم یک رژیم غذایی سالم است.

مواد غذایی فوق فرآوری‎شده به بخش مهمی از رژیم غذایی بسیاری از کودکان تبدیل شده‌اند و جای تعجب هم ندارد که این محصولات تبعاتی دارند.

یک مطالعه مقطعی که در نسخه ماه مه نشریه آمریکایی جاما منتشر شد، نشان داد کودکانی که مقدار زیادی غذاهای فوق فرآوری‌شده می‌خورند، شاخص توده بدنی، دور کمر، شاخص توده چربی و قند خون ناشتای بالاتری داشته و اچ‌دی‌ال (کلسترول «خوب» پایین‌تری دارند.

آگاهی از عوارض مواد غذایی لازمه اطمینان از تندرستی نسل‌های آینده است. این مطالعه نشان می‌دهد که برای جایگزینی مواد غذایی فوق فرآوری‌شده با مواد غذایی فرآوری‌نشده یا کمتر فرآوری‌شده، به ابتکارات بهداشتی عمومی نیاز داریم.

غذاهای فوق فرآوری‌شده چگونه به کودکان آسیب می‌رسانند؟

تأثیر منفی غذاهای فوق فرآوری‌شده روی سلامتی در بزرگسالان مورد ارزیابی قرار گرفته است اما محققان بر این باورند که شواهد اپیدمیولوژیک در کودکان محدود و قابل بحث هستند.

یک هزار و ۴۲۶ کودک سه تا شش ساله با میانگین سنی ۵.۸ سال در این مطالعه مقطعی مورد بررسی قرار گرفتند. محققان کودکان را با توجه به میزان مصرف مواد غذایی فوق فرآوری‌شده در سه گروه دسته‌بندی کردند.

یافته‌ها نشان داد کودکانی که بیش از همه غذاهای فوق فرآوری‌شده می‌خورند، بیشتر احتمال دارد که با عوامل خطر مرتبط با این غذاها مواجه شوند؛ که برای نمونه می‌توان به افزایش شاخص توده بدنی، نسبت دور کمر به قد و فشار خون سیستولیک اشاره کرد.

این مطالعه روی ارتباط بین مصرف غذاهای فوق فرآوری‌شده و سلامت متابولیک قلب کودکان در آینده تأکید دارد.

براساس این مطالعه، مصرف بیش از اندازه نوشیدنی‌های قندی احساسِ سیری را به تأخیر می‌اندازد و باعث مصرف کالری بیشتر می‌شود و این‌که بسیاری از مود غذایی فوق فرآوری‌شده برای افزایش سریع قند خون طراحی شده‌اند.

کالری، چربی اشباع‌شده و قند مازاد اغلب باعث افزایش وزن و چاقی می‌شود که یک عامل خطر مهم درخصوص بیماری‌های قلبی عروقی است.

این مطالعه همچنین نشان داد کودکانی که مقادیر زیادی غذاهای فوق فرآوری‌شده مصرف می‌کنند، تمایل کمتری به میوه و سبزیجات دارند که خوردن آن‌ها برای سلامت متابولیک قلب مفید است.

محققان این مطالعه که درنهایت از نیاز به تحقیقات بیشتر گفتند، نتیجه گرفتند: «یافته‌های ما از اهمیت مصرف غذاهای فرآوری‌نشده یا کمتر فرآوری‌شده و کاهش مصرف مواد غذایی فوق فرآوری‌شده در سنین پایین حکایت دارند.»

مشکلی روزافزون

غذاهای فوق فرآوری‌شده همه‌جا در دسترس هستند، قیمت پایینی دارند و اغلب به‌طور مستقیم برای کودکان عرضه می‌شوند. این مطالعه با استناد به تحقیقات قبلی نشان داد که مواد غذایی فوق فرآوری‌شده پایه شامل انواع شیرینی، نوشیدنی‌های شیرین، کلوچه و آب‌نبات می‌شوند.

کودکان مقادیر زیادی نوشیدنی‌های قندی می‌نوشند و نسبت به بزرگسالان غذاهای فوق فرآوری‌شده بیشتری می‌خورند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۳ در ژورنال دایابتز کر منتشر شد، نشان داد که نرخ ابتلا به دیابت نوع ۲ در آمریکایی‌های زیر ۲۰ سال تا سال ۲۰۶۰ حدود ۷۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.

۲۰ درصد از کودکان و نوجوانان آمریکایی چاق هستند و ۱۶ درصد از آن‌ها اضافه‌وزن دارند. یک بررسی سیستماتیک و فراتحلیل در ماه ژوئن در ژورنال طب اطفال جاما منتشر شد که نشان می‌دهد از هر پنج کودک یا نوجوان در سراسر جهان، یک نفر اضافه‌وزن دارد. مواد غذایی فرآوری‌شده بویژه در آمریکا و اروپا به‌عنوان عامل احتمالی اضافه‌وزن شناخته می‌شوند.

خبر خوب این است که عوامل خطرآفرین- رژیم غذایی و فعالیت بدنی- قابل کنترل هستند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۹ در ژورنال چاقی کودکان منتشر شد، نشان می‌دهد کودکانی که در سن چهار سالگی سالم زندگی می‌کنند، غذاهای فوق فرآوری‌شده کمتری می‌خورند و فعالیت بدنی بیشتری دارند، با کاهش احتمال چاقی در هفت سالگی مواجه می‌شوند.

رسیدگی به ریشه مشکل و رعایت رژیم غذایی و سبک زندگی در مورد کودکان بهترین گزینه است اما راه‌های دیگری هم برای ایجاد تغییر وجود دارد که هنوز در دست بررسی هستند.

نظر شما