شناسهٔ خبر: 67841521 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

بررسی شاخصه‌های موثر بر بهبود زندگی کودکان

از سوئد تا هلند؛ 5 کشور برتر جهان برای تربیت کودکان/ چرا آمریکا و فرانسه شکست خواهند خورد؟

اقتصادنیوز: سرمایه‌گذاری روی سال‌های اولیه کودکان، یکی از هوشمندانه‌ترین کارهایی است که یک کشور می‌تواند برای از بین بردن فقر شدید، تقویت رفاه مشترک و ایجاد سرمایه انسانی مورد نیاز برای تنوع و رشد اقتصادها انجام دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، کدام کشورها برای تولد فرزند و زندگی کودکان بهتر هستند؟ این پرسشی است که نشریه اکونومیست با ارزیابی برخی شاخص‌ها از جمله «کیفیت زندگی»، «آزادی‌های سیاسی»، «امنیت»، «انسجام اجتماعی» و «چشم‌انداز اقتصادی» در 80 کشور جهان، به آن پاسخ داده است.

در سال 2024، شش کشور وجود دارند که همگی در جنوب صحرای آفریقا قرار دارند و زنان در سنین باروری در آنها، می‌توانند انتظار داشته باشند که در طول زندگی خود به طور میانگین حدود شش فرزند یا بیشتر داشته باشند. در واقع، از 20 کشور جهان با بالاترین نرخ باروری، افغانستان تنها کشوری است که در جنوب صحرای آفریقا قرار ندارد.

نیجر با نرخ باروری تقریباً هفت فرزند برای هر زن، کشوری است که بالاترین نرخ باروری را در جهان دارد. رشد جمعیت در نیجر یکی از بالاترین‌ها در جهان است. عدم دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و همچنین بی‌ثباتی غذایی، بی‌ثباتی سیاسی و تغییرات آب‌وهوایی، همگی شرایط تشدیدکننده‌ای هستند که نرخ مرگ‌ومیر نوزادان در نیجر را بالا نگه می‌دارند، که عموماً عامل اصلی نرخ بالای باروری است- تا از دست رفتن فرزندان را جبران کند.

با این حال، نرخ بالای فرزندآوری در این کشورها دلیلی بر این نیست که بهترین شرایط را نیز برای تولد و پرورش کودکان در اختیار دارند. در ادامه، به بررسی بهترین کشورها در این زمینه خواهیم پرداخت.

پنج کشور برتر برای تربیت کودکان

به گزارش تجارت فردا، قدرت شبکه امنیت اجتماعی یک کشور اغلب به عنوان یک شاخص گویا از «کیفیت زندگی» در نظر گرفته می‌شود.

به گفته سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه، کشورهای شمال اروپا مانند سوئد و نروژ -کشورهایی که برای تربیت کودکان عالی هستند- هر یک بیش از یک درصد از کل تولید ناخالص داخلی خود را صرف آموزش و مراقبت در دوران کودکی می‌کنند. در مقابل، ایالات‌متحده کمتر از 5/0 درصد از تولید ناخالص داخلی را صرف این عامل می‌کند.

همراه با رتبه‌بندی کلی بهترین کشورها در سال 2023 از US News، رتبه‌بندی بهترین کشورها برای تربیت کودکان در سال 2023 از یک نظرسنجی جهانی با بیش از 17 هزار نفر استخراج شده است. این رتبه‌بندی بر اساس نحوه درک پاسخ‌دهندگان از کشورها در رابطه با هشت ویژگی خاص است: توجه به حقوق بشر، خانواده‌دوستی، برابری جنسیتی، شادی، برابری درآمد، امنیت و داشتن سیستم‌های آموزش عمومی و بهداشت عمومی به خوبی توسعه‌یافته.

پنج کشور برتر برای تربیت کودکان به شرح زیر است:

5- هلند

طبق گزارش آژانس بیمه کارکنان دولت هلند (UWV) والدین دارای قرارداد کار در هلند که فرزندی به دنیا می‌آورند، تا 26 هفته از مرخصی والدین برخوردار هستند که شامل 9 هفته مرخصی استحقاقی معادل 70 درصد متوسط ​​درآمد روزانه آنها می‌شود. علاوه بر این، شرکای والدینی که زایمان می‌کنند می توانند تا شش هفته مرخصی والدین با حقوق دریافت کنند که باید ظرف شش ماه پس از تولد نوزاد گرفته شود.

به گفته UWV، افرادی که قصد فرزندخواندگی یا پرورش کودک دارند، می‌توانند واجد شرایط دریافت حداکثر شش هفته مرخصی باحقوق باشند.

4- دانمارک

دانمارک با رتبه نخست در هر دو سال 2021 و 2022، به کشور شماره 4 در سال 2023 برای تربیت کودکان سقوط کرد.

به گزارش وب‌سایت Nordic Cooperation، سیستم مرخصی والدین دانمارک، 24 هفته مرخصی والدین با حقوق پس از تولد فرزند برای هر یک از والدین در صورت زندگی مشترک و چهار هفته اضافی برای مادران، در نظر گرفته شده است. کارمندان حقوق‌بگیر نیز می‌توانند تا 13 هفته مرخصی را به شریک خود منتقل کنند.

کودکان بین هشت ماه تا دو سال واجد شرایط دریافت مراقبت از کودک در مهد کودک هستند که والدین تا 30 درصد هزینه آن خدمات را پرداخت می‌کنند.

3- فنلاند

فنلاند نسبت به سال 2022، زمانی که این کشور به عنوان چهارمین کشور برتر برای تربیت کودکان شناخته می‌شد، یک پله صعود کرد.

به گفته وزارت امور اقتصادی و اشتغال فنلاند، برنامه مرخصی خانوادگی فنلاند شامل حداکثر 40 روز کاری کمک‌هزینه برای مادران در دوران بارداری و تقریباً 160 روز کاری مرخصی برای هر والدین است که باید قبل از رسیدن کودک به دوسالگی استفاده شود.

2- نروژ

بر اساس اطلاعات اداره کل استخدام، امور اجتماعی و شمول کمیسیون اروپا، والدین در نروژ واجد شرایط 49 هفته مرخصی والدین با حقوق کامل یا 59 هفته با 80 درصد حقوق هستند. بر اساس اطلاعات شورای وزیران شمال اروپا، والدینی که فرزندی را به سرپرستی می‌پذیرند، از مزایای مرخصی مشابه والدینی که زایمان می‌کنند، به استثنای فرزندخواندگیِ بچه یکی از والدین از ازدواج قبلی یا فرزندخواندگی بالای 15 سال برخوردار می‌شوند. این والدین، از تاریخی که مراقبت از کودک به آنها منتقل شده است، از حقوق مساوی برای مرخصی برخوردار هستند.

1- سوئد

سیاست‌های مرخصی والدین در سوئد یکی از سخاوتمندانه‌ترین سیاست‌هاست که به والدین 480 روز مرخصی استحقاقی در هنگام تولد یا فرزندخواندگی یا 240 روز برای هر یک از خانواده‌های دو والد ارائه می‌دهد.

کودکان در سوئد از یک‌سالگی، حق دارند در یک پیش‌دبستانی که از سوی شهرداری‌ها اداره می‌شود، جایی داشته باشند که تا زمانی که مدرسه اجباری را در شش‌سالگی شروع کنند، در آن حضور می‌یابند.

در بخش بعدی گزارش، عواملی که این کشورها به علاوه برخی کشورهای دیگر را به مکانی امن و مطمئن برای پرورش کودکان تبدیل کرده‌اند، توضیح داده خواهند شد.

بهترین کشورهای جهان برای تشکیل خانواده

یونیسف بهترین کشورها را در سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) و اتحادیه اروپا (EU)، بر اساس سیاست‌های ملی دوستدار خانواده آنها رتبه‌بندی کرده است: سوئد، نروژ، ایسلند، استونی، پرتغال، آلمان، دانمارک، اسلوونی، لوکزامبورگ و فرانسه.

از آنجا که این رتبه‌بندی، شش دسته را که شرایط مساعد برای تشکیل خانواده، از جمله ایمنی، شادی، هزینه، سلامت، آموزش و زمان را مشخص می‌کند، تجزیه و تحلیل می‌کند، سایر مطالعات ممکن است فهرست‌های کمی متفاوت را ارائه کنند. در ادامه، نگاهی دقیق‌تر به برخی از کشورها با بهترین شرایط دنیا برای تشکیل خانواده و تفاوت رویکردهای آنها می‌اندازیم. با وجود همه‌گیری کووید 19، کشورهای اروپای غربی در فهرست بهترین کشورهای جهان برای تشکیل خانواده قرار دارند.

پرسشی که پیش می‌آید این است که چه چیزی این کشورها را به بهترین مکان‌ها برای تشکیل خانواده در جهان تبدیل می‌کند؟

ویروس کرونا باعث دشوار شدن بزرگ کردن فرزندان و دستکاری شغلی به طور همزمان شده است. فقدان مراقبت از کودک رایگان یا مقرون‌به‌صرفه، قبل از همه‌گیری نیز یک مشکل بود. بنابراین، رتبه‌بندی زیر از دیدگاه جهانی ترسیم می‌شود و کشورها را بر اساس امتیازهای حاصل از مجموعه‌ای از ویژگی‌های مختلف رتبه‌بندی می‌کند که عبارت‌اند از:

- ایمنی

- هزینه مراقبت از کودک

- شادی

- سلامتی

- تحصیلات

- زایمان

- مرخصی پدر

با در نظر گرفتن مجموع موارد بالا، بهترین کشورها از نظر شرایط مساعد برای تولد و رشد فرزندان به شرح زیر است؛

1- ایسلند

ایسلند نه‌تنها به‌ عنوان یکی از بهترین مکان‌های دنیا برای مادر شدن شناخته می‌شود، بلکه بهترین مکان جهان برای والدین شاغل است؛ به لطف انعطاف‌پذیری و مزایایی که پدرومادر در تربیت فرزندان از آن بهره می‌برند. والدین ایسلندی از وقت بیشتری با نوزادان خود لذت می‌برند. نزدیک به 90 درصد از پدران از مرخصی اجباری سه‌ماهه پدری خود استفاده می‌کنند و پژوهش‌ها نشان می‌دهد که پدران ایسلندی همچنان در دوران کودکی فرزندشان نقش دارند. چه در محل کار باشند و چه در دانشگاه، مادران و نوزادان در همه جا مورد استقبال قرار می‌گیرند؛ حتی در جلسات پارلمان. دلیل این امر عمل‌گرایانه است: نوزادان باید در این مرحله حیاتی رشد، نزدیک مادر خود بمانند.

فراتر از مرحله نوزادی، والدین ایسلندی به انبوهی از فعالیت‌ها و امکانات دسترسی دارند که آوردن فرزندانشان را آسان‌تر می‌کند. آنها با توانایی گنجاندن فرزندان خود در بسیاری از تجربیات زندگی تا حد امکان، لحظات و خاطرات باارزشی را با کودکانشان به اشتراک می‌گذارند که باعث می‌شود آنها به طور طبیعی با والدین خود پیوند نزدیک‌تری برقرار کنند.

مادران و پدران یاد می‌گیرند که میان تعهدات کاری و اجتماعی خود تعادل برقرار کنند و در عین حال در رشد فرزندانشان نقش داشته باشند. فارغ از هر گونه فشار برای انتخاب میان خانواده و شغل، والدین در مسئولیت‌های تربیت فرزند سهیم هستند و در عین حال فضا و زمان کافی برای رشد فردی خود دارند.

تشکیل خانواده در ایسلند:

ایمنی: 9 از 10

هزینه مراقبت از کودک: 9 از 10

شادی: 8 از 10

سلامت: 9 از 10

تحصیلات: 7 از 10

مرخصی زایمان و زایمان: 10 از 10

2- دانمارک

این کشور اسکاندیناوی به دلیل پیشینه بی‌نظیر خود در زمینه مراقبت از کودک، استانداردهای ایمنی و زیرساخت‌های فعال شناخته‌شده است. به همین دلیل، دانمارک در فهرست بهترین مکان‌ها برای تولد و رشد بچه‌ها قرار دارد. شهروندانی که تولید ناخالص داخلی سرانه آنها بیش از 52 هزار دلار است، از پرداخت مالیات بیشتر خوشحال هستند، زیرا بهترین فضا را برای تربیت کودکان دارند. ایمنی، توجه به حقوق بشر، برابری جنسیتی و سیستم آموزش عمومی توسعه‌یافته، از جمله عواملی هستند که دانمارک را در زمره یکی از بهترین کشورها در تهیه این فهرست قرار داده است.

برخی از دلایل پشت این قضیه، ترویج برابری جنسیتی از سوی دولت با ارائه سیستم مراقبت روزانه مرتبط با درآمد و سیاست مرخصی والدین بسیار انعطاف‌پذیر است. ساعات کاری کوتاه است و اصلاً اشکالی ندارد که ساعت 3 یا 4 بعدازظهر محل کار را ترک کنید تا بچه‌های خود را تحویل بگیرید. یک سیستم خوب برای سلامت دوران کودکی وجود دارد. هنگامی که فرزند شما نوزاد است، یک پرستار به خانه شما سر می‌زند. بعد از آن، از معاینات منظم پزشک برخوردار می‌شوید. اگر کودک شما دچار سرماخوردگی خفیف شده باشد، می‌توانید از محل کار خارج شوید و با او در خانه بمانید. دو روز اول مرخصی با حقوق است.

و البته، سیستم مراقبت روزانه نیز وجود دارد. این خدمات رایگان نیست، اما قیمت آن مناسب است. خیلی خوب است که بتوانید هنگام رفتن به محل کار، فرزندتان را به مکانی امن با افراد آموزش‌دیده بسپارید.

تشکیل خانواده در دانمارک:

ایمنی: 9 از 10

هزینه مراقبت از کودک: 9 از 10

شادی: 9 از 10

سلامت: 6 از 10

تحصیلات: 8 از 10

مرخصی زایمان و زایمان: 8 از 10

3- سوئد

کشور 10 میلیون‌نفری سوئد در زمینه حقوق بشر و محیط زیست امتیازی عالی دارد. با تولید ناخالص داخلی سرانه تقریباً معادل 53 هزار دلار آمریکا، این کشور یکی از بالاترین استانداردهای امنیت کودکان را با بهترین زیرساخت‌های بهداشتی و آموزشی در کلاس دارد.

سوئد مکانی عالی برای بزرگ کردن کودکان در نظر گرفته می‌شود. موسسه‌هایی مانند Försäkringskassan (آژانس بیمه اجتماعی سوئد)، این امکان را برای والدین فراهم می‌کند که زمان بیشتری را با فرزندان خود بگذرانند. کودکان از سه‌سالگی 525 ساعت خدمات رایگان در سال دریافت می‌کنند. این سیستم با مرخصی استحقاقی والدین تکمیل می‌شود که 480 روز برای هر کودک در نظر گرفته و 80 درصد درآمد والدین را بیمه می‌کند.

از والدین انتظار می‌رود که فعالانه در تربیت فرزندان شرکت کنند. این شامل مرخصی از محل کار برای مراقبت از کودک بیمار یا رفتن به مرخصی والدین است. والدین می‌توانند روزها را به اشتراک بگذارند یا آنها را به یکدیگر منتقل کنند.

تشکیل خانواده در سوئد:

ایمنی: 9 از 10

هزینه مراقبت از کودک: 8 از 10

شادی: 10 از10

سلامت: 9 از 10

تحصیلات: 7 از 10

مرخصی زایمان و مرخصی پدر: 9 از 10

4- فنلاند

فنلاند به طور گسترده‌ای به عنوان یکی از امن‌ترین کشورهای جهان شناخته شده است. با در نظر گرفتن خطرات جهان امروز مانند جنگ، جنایت و تروریسم، امن و سالم بودن چیزی است که هر خانواده بیش از هر چیز دیگری به آن نیاز دارد. والدین بیش از هر چیز نگران امنیت فرزندان خود هستند. دانستن اینکه در کشوری زندگی می‌کنید که به دلیل امنیت آن شناخته‌شده است، کمک می‌کند به جای نگرانی روزمره، به مسائل مهم‌تری فکر کنید.

تازه‌مادران می‌توانند جعبه نوزاد را انتخاب کنند؛ ظرفی که بسیاری از وسایل ضروری برای مراقبت از نوزاد را در خود جای می‌دهد، که می‌تواند شامل گهواره نیز باشد، که همه مادران مقیم فنلاند می‌توانند برای دریافت آن درخواست دهند. اگر نیازی به این بسته نباشد، خانواده می‌تواند برای هر نوزاد 140 یورو بدون مالیات -که همه تحت پوشش دولت فنلاند است-، درخواست دهد. دولت همچنین مرخصی زایمان چهارماهه با حقوق را نه‌تنها برای مادران شاغل معمولی، بلکه برای کسانی که خوداشتغال، دانشجو و حتی بیکار هستند، ارائه می‌دهد؛ حتی «خانواده‌های رنگین‌کمانی» یا خانواده‌های همجنس اجازه دارند از این مزایا بهره ببرند.

هزینه مهد کودک عمومی (varhaiskasvatus) به درآمد خانواده بستگی دارد. حداکثر هزینه تحصیل وابسته به شهرداری 340 دلار آمریکا (288 یورو) برای فرزند اول و 170 دلار آمریکا (144 یورو) برای فرزند دوم است. حداقل هزینه نیز 32 دلار آمریکا (27 یورو) برای هر کودک است.

تشکیل خانواده در فنلاند:

ایمنی: 10 از 10

هزینه مراقبت از کودک: 9 از 10

شادی: 9 از 10

سلامت: 8 از 10

تحصیلات: 7 از 10

مرخصی زایمان و مرخصی پدر: 9 از 10

5- نروژ

نروژ یکی از مناسب‌ترین کشورها از نظر محیط زیست برای کودکان به شمار می‌آید. غربی‌ترین کشور در شبه‌جزیره اسکاندیناوی با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، به دلیل زیرساخت‌های بسیار پیشرفته بهداشتی و آموزشی شناخته‌شده است. با درآمد سرانه بیش از 74 هزار دلار آمریکا، نروژی‌ها یک اکوسیستم عالی برای رشد کلی بچه‌ها در شادترین محیط فراهم می‌کنند.

یکی دیگر از دلایلی که نروژ کشور بسیار خوبی برای تربیت فرزندان شماست، این است که رشد و مراقبت از کودکان در اولویت قرار دارد. کودکان در هر سنی می‌توانند برای تقویت تخیل خود در فضای باز بازی کنند، ضمن اینکه هر شهر در نروژ فعالیت‌های متنوعی را به خانواده‌ها عرضه می‌کند.

کودکان در نروژ از یک‌سالگی و درست پس از پایان مرخصی والدین، شروع به رفتن به مهد کودک می‌کنند. این برنامه با عنوان barnehage شناخته می‌شود و کودکان معمولاً به یکی از مراکز شهرداری می‌روند. بسته به اینکه چند ساعت در روز به مراقبت از کودک نیاز دارید، انواع مختلف دیگری از مهدکودک‌ها نیز وجود دارد، بنابراین چندین گزینه برای انتخاب دارید که در میان آنها می‌توانید در حین بازی با والدین دیگر تعامل داشته باشید.

خانواده همیشه در نروژ حرف اول را می‌زند و کارفرمایان این را درک می‌کنند، بنابراین در مراقبت از فرزندانتان در هنگام بیماری بسیار محتاط هستند. علاوه بر این، همه کودکان زیر 16 سال حق دارند از مراقبت‌های پزشکی رایگان، از جمله مراقبت‌های دندانپزشکی برخوردار شوند.

تشکیل خانواده در نروژ:

ایمنی: 9 از 10

هزینه مراقبت از کودک: 8 از 10

شادی: 10 از 10

سلامت: 9 از 10

تحصیلات: 7 از 10

مرخصی زایمان و مرخصی پدر: 9 از 10

6- هلند

وقتی صحبت از سلامت و رفاه به میان می‌آید، هلند یکی دیگر از کشورهای اروپای شمالی است که در رتبه‌بندی رشد کودکان پیشرو است. این کشور که به خاطر ارزش‌های خانوادگی و آزادی شهرت دارد، دارای بالاترین رتبه‌بندی زیست‌محیطی همراه با استانداردهای بسیار محافظت‌کننده ایمنی کودکان است. کشور آسیاب‌های بادی و بنادر با جمعیت 17 میلیون‌نفری، بهترین سیستم بهداشتی و آموزشی جهان را دارد. افرادی با تولید ناخالص داخلی سرانه بیش از 56 هزار دلار آمریکا، هزینه‌های زیادی برای مراقبت از کودکان صرف می‌کنند.

تئوری‌های زیادی در مورد اینکه چرا هلند خانه شادترین کودکان جهان است وجود دارد، اما بسیاری بر این باور هستند که ترکیبی از مسائل متعدد است. نظرات و دیدگاه‌های کودک در هلند ارزشمند است و شنیده می‌شود. در واقع، کودکان در سنین پایین تشویق می‌شوند تا نظرات خود را بیان کنند. مدارس و ارائه‌دهندگان مراقبت از کودکان (بین‌المللی) اغلب با شورای کودکان کار می‌کنند که به طور منظم برای بحث و مشارکت در تصمیم‌گیری در مورد موضوعات جاری، جلسه تشکیل می‌دهند.

دولت هلند شهرها را تشویق می‌کند تا حقوق و منافع کودکان را از طریق ابتکارات محلی مانند رزرو سه درصد از مناطق مسکونی برای زمین بازی کودکان، جعبه‌های شنی و... تشویق کنند. در هلند، یافتن بیش از یک زمین بازی، زمین فوتبال و منطقه تناسب اندام در هر محله غیرعادی نیست.

تشکیل خانواده در هلند:

ایمنی: 7 از 10

هزینه مراقبت از کودک: 8 از 10

شادی: 10 از 10

سلامت: 8 از 10

تحصیلات: 7 از 10

مرخصی زایمان و مرخصی پدر: 9 از 10

7- سوئیس

کیفیت مراقبت‌های بهداشتی مادر و نوزاد در سوئیس بهترین است. مادران سوئیسی از لحظه‌ای که نوزادانشان به دنیا می‌آیند، با کمک‌های کارشناسانه آرامش‌بخش از افراد با وقت خالی احاطه می‌شوند. عجله‌ای برای فرستادن مادران جدید از بیمارستان به خانه وجود ندارد. در صورت تمایل برای کمک به برقراری شیردهی زمان صرف می‌شود که در بیشتر موارد مطلوب است. تقریباً دوسوم از آنها در سه تا چهار ماه اول به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می‌کنند که بسیار بیشتر از سایر کشورهای اروپایی است.

والدین سوئیسی معمولاً تمایلی به تحویل دادن فرزندان خود به ارائه‌دهندگان مراقبت از کودکان ندارند. این ممکن است ربطی به تاریخچه کودکانی داشته باشد که مقامات در گذشته نه‌چندان دور آنها را از والدین فقیر گرفته بودند. مراقبت پدربزرگ و مادربزرگ بسیار رایج است و مادرانِ فرزندان خردسال به ندرت به صورت تمام‌وقت کار می‌کنند. پدران بیشتری نیز ساعات کاری خود را کاهش می‌دهند.

تشکیل خانواده در سوئیس:

ایمنی: 8 از 10

هزینه مراقبت از کودک: 6 از 10

شادی: 8 از 10

سلامت: 10 از 10

تحصیلات: 7 از 10

مرخصی زایمان و مرخصی پدر: 9 از 10

فقر در دل ثروت

از هر پنج کودک در 40 کشور ثروتمند جهان، بیش از یک کودک در فقر زندگی می‌کند.

بر اساس آخرین Report Card یونیسف، فرانسه، ایسلند، نروژ، سوئیس و بریتانیا بین سال‌های 2014 تا 2021 شاهد افزایش شدید فقر کودکان بوده‌اند، در حالی که لتونی، لیتوانی، لهستان و اسلوونی بیشترین کاهش را داشته‌اند.

بر اساس داده‌های منتشرشده از سوی یونیسف اینوسنتی -دفتر جهانی تحقیقات و آینده‌نگاری، برخی از ثروتمندترین کشورهای جهان بین سال‌های 2014 تا 2021 افزایش شدید فقر کودکان را تجربه کرده‌اند.

گزارش «فقر کودکان در دل ثروت» -آخرین مورد از مجموعه‌ای که به رفاه کودکان در کشورهای OECD و اتحادیه اروپا می‌پردازد-، نشان می‌دهد که لهستان و اسلوونی در تلاش‌ها برای مقابله با فقر کودکان بهترین عملکرد را دارند و پس از آن لتونی و کره جنوبی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در مقابل، برخی از ثروتمندترین کشورها در این گزارش عقب‌ مانده‌اند و نزدیک به انتهای رتبه‌بندی کشورها هستند.

این گزارش به‌روزترین و قابل مقایسه‌ترین تصویر را از فقری که بر کودکان در کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه و اتحادیه اروپا تاثیر می‌گذارد، ارائه می‌دهد و سیاست‌های حمایت از درآمد دولت برای خانواده‌های دارای فرزند را تحلیل می‌کند. گزارش نشان می‌دهد که به‌رغم کاهشِ کلیِ تقریباً هشت‌درصدیِ فقر در ۴۰ کشور بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱، هنوز بیش از ۶۹ میلیون کودک در خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که کمتر از ۶۰ درصد از متوسط ​​درآمد ملی تا پایان سال ۲۰۲۱ درآمد دارند.

بو ویکتور نیلوند، مدیر یونیسف اینوسنتی، می‌گوید: «تاثیر فقر بر کودکان هم پایدار و هم مضر است. برای اکثر کودکان این به آن معناست که آنها ممکن است بدون غذای مغذی کافی، لباس، وسایل مدرسه یا مکانی گرم به عنوان خانه، بزرگ شوند. این امر مانع از استیفای حقوق آنها می‌شود و می‌تواند به تضعیف سلامت جسمی و روحی منجر شود.»

عواقب فقر می‌تواند مادام‌العمر باشد. کودکانی که فقر را تجربه می‌کنند، شانس کمتری برای به پایان رساندن مدرسه دارند و در بزرگسالی دستمزد کمتری دریافت خواهند کرد. بر اساس این گزارش، در برخی کشورها، فردی که در یک منطقه محروم به دنیا آمده است، احتمالاً 8 تا 9 سال کمتر از متولدین در یک منطقه ثروتمند، عمر می‌کند.

این گزارش همچنین نابرابری‌های بزرگ در خطرات فقر را برجسته می‌کند. در 38 کشور با داده‌های موجود، کودکانی که در یک خانواده تک‌والد زندگی می‌کنند، سه برابر بیشتر از سایر کودکان در فقر به سر می‌برند. کودکان دارای معلولیت و از پیشینه‌های قومی/نژادی اقلیت نیز در معرض خطر بالاتر از حد متوسط ​​قرار دارند.

بر اساس یافته‌ها، سال‌های 2012 تا 2019 شاهد رشد اقتصادی باثباتی در میان این گروه از کشورها بود که فرصتی را برای بهبود از اثرات رکود اقتصادی سال‌های 2008 تا 2010 ایجاد کرد. با وجود این، در حالی که تعدادی از کشورها در این مدت فقر کودکان را کاهش دادند، برخی از ثروتمندترین کشورها بیشترین افت را تجربه کردند. این گزارش همچنین نشان ‌می‌دهد که کشورهایی با سطح درآمد ملی مشابه، مانند اسلوونی و اسپانیا، تفاوت فاحشی در نرخ فقر کودکان خود دارند- به ترتیب 10 درصد و 28 درصد.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که شرایط زندگی کودکان بدون توجه به ثروت یک کشور قابل بهبود است. به عنوان مثال، لهستان، اسلوونی، لتونی و لیتوانی -که در میان ثروتمندترین کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) و اتحادیه اروپا نیستند-، به کاهش قابل توجهی در فقر کودکان دست یافته‌اند: 38 درصد کاهش در لهستان و 31 درصد کاهش در سایر کشورها. در همین حال، پنج کشور با درآمد بالاتر -بریتانیا (20 درصد افزایش) و فرانسه، ایسلند، نروژ و سوئیس (همگی حدود 10 درصد افزایش)- از سال 2014 تاکنون شاهد بیشترین افزایش در تعداد کودکانی بوده‌اند که در خانواده‌هایی با مشکلات مالی زندگی می‌کنند.

برای ریشه‌کن کردن فقر کودکان، گزارش از دولت‌ها و ذی‌نفعان می‌خواهد فوراً موارد زیر را رعایت کنند:

- گسترش حمایت اجتماعی از کودکان، از جمله مزایای کودک و خانواده برای تکمیل درآمد خانواده‌ها.

- اطمینان پیدا کردن از اینکه همه کودکان به خدمات اولیه باکیفیت، مانند مراقبت از کودکان و آموزش رایگان، که برای رفاه آنها ضروری است، دسترسی دارند.

- ایجاد کردن فرصت‌های شغلی با پرداخت مناسب و سیاست‌های مناسب خانواده، مانند مرخصی با حقوق والدین، برای حمایت از والدین و مراقبان در ایجاد تعادل میان مسئولیت‌های کاری و مراقبتی

- اطمینان حاصل شود اقداماتی وجود دارد که با نیازهای خاص گروه‌های اقلیت و خانواده‌های تک‌سرپرست تطبیق داده شده تا دسترسی به حمایت اجتماعی، خدمات کلیدی و کار شایسته و کاهش نابرابری‌ها را تسهیل کند.

بیلوند اضافه می‌کند: «مزایای نقدی، تاثیر فوری در کاهش فقر دارد. تصمیم‌گیران می‌توانند با اولویت‌بندی و افزایش هزینه‌های مربوط به مزایای کودک و خانواده از خانواده‌ها حمایت کنند. از موفقیت‌های کشورهای مختلف می‌توان چیزهای زیادی آموخت. نحوه استفاده ما از این یادگیری تعیین می‌کند که چقدر می‌توانیم به‌زیستی کودکان را امروز و در آینده تضمین کنیم.»

تلاش‌های ناموفق

با کاهش نرخ زادوولد، بسیاری از سیاستمداران می‌خواهند منابع مالی را در سیاست‌هایی که ممکن است زنان را به بچه‌دار شدن بیشتر سوق دهند، سرمایه‌گذاری کنند. دونالد ترامپ متعهد شده است که در صورت بازگشت به کاخ سفید، جوایزی پرداخت کند. امانوئل مکرون در فرانسه، جایی که دولت در حال حاضر سالانه 5/3 تا 4 درصد از تولید ناخالص داخلی را صرف سیاست‌های خانواده می‌کند، می‌خواهد کشورش را از نظر جمعیتی مجدداً مسلح کند. کره جنوبی نیز در نظر دارد برای هر نوزاد هدایایی به ارزش حیرت‌آور 70 هزار دلار تهیه کند. با این حال، همه این تلاش‌ها احتمالاً با شکست مواجه می‌شوند، زیرا بر اساس یک درک نادرست ساخته شده‌اند.

نگرانی دولت‌ها قابل درک است. نرخ باروری تقریباً در همه جا در حال کاهش است و جهان ثروتمند با کمبود شدید نوزاد مواجه است. با نرخ‌های رایج زادوولد، یک زن در یک کشور پردرآمد امروزی به طور میانگین تنها 6/1 فرزند در طول عمر خود خواهد داشت. نرخ باروری هر کشور ثروتمند زیر سطح جایگزینی 1/2 است که در آن جمعیت بدون مهاجرت پایدار است. کاهش در دهه گذشته سریع‌تر از آنچه جمعیت‌شناسان انتظار داشتند، اتفاق افتاده است.

سرمایه‌گذاری روی سال‌های اولیه کودکان، یکی از هوشمندانه‌ترین کارهایی است که یک کشور می‌تواند برای از بین بردن فقر شدید، تقویت رفاه مشترک و ایجاد سرمایه انسانی مورد نیاز برای تنوع و رشد اقتصادها انجام دهد. تجربیات اولیه دوران کودکی تاثیر عمیقی بر رشد مغز دارد و بر یادگیری، سلامتی، رفتار و در نهایت بهره‌وری و درآمد تاثیر می‌گذارد. با این حال، امروزه، میلیون‌ها کودک خردسال به دلیل تغذیه ناکافی، عدم تحریک زودهنگام، یادگیری و مراقبت‌های پرورشی و قرار گرفتن در معرض استرس که بر رشد آنها تاثیر منفی می‌گذارد، به پتانسیل کامل خود دست نمی‌یابند.

ما باید به طور کامل روی برنامه‌ها، محیط‌های امن و زیرساخت‌های آموزشی سرمایه‌گذاری کنیم که بتواند همه کودکان را به یادگیری و مهارت‌هایی که به آن نیاز دارند و شایسته آن هستند، برساند. مهم نیست کجا زندگی می‌کنند. مهم نیست که آنها چه کسانی هستند. ما باید از زنان و مردان در خط مقدم آموزش حمایت کنیم: معلمان. جذب دانش‌آموزان بیشتر به کلاس‌های درس کافی نیست. ما از مشکل کیفیت هم رنج می‌بریم. برای مثال، واقعاً تکان‌دهنده است که حدود 70 درصد از کودکان در جنوب صحرای آفریقا تا 10سالگی قادر به خواندن یک متن اصلی نیستند. از هر 10 نفر، چهار نفر در سراسر جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که دولت‌ها در آنها بیش از هزینه‌های آموزشی یا بهداشتی، برای پرداخت بدهی‌ها هزینه می‌کنند. بنابراین، این شرایط باید تغییر کند.

سرمایه‌گذاری هوشمندانه در رشد فیزیکی، شناختی، زبانی و اجتماعی-عاطفی کودکان خردسال، از قبل از تولد تا انتقال آنها به مدرسه ابتدایی، برای قرار دادن آنها در مسیر رفاه بیشتر و کمک به کشورها برای بهره‌وری بیشتر و رقابت موفق در یک اقتصاد جهانی که به سرعت در حال تغییر است، بسیار مهم است.

نظر شما