شناسهٔ خبر: 67836155 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تولیدات کشت و صنعت مغان به یک میلیون تن افزایش می‌یابد+فیلم

اردبیل- ایرنا- مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اعلام کرد: با اجرای طرح‌های توسعه ای، کشت محصولات نوین و نیز توسعه بخش باغات و دامداری، مجموع تولیدات شرکت کشت و صنعت مغان به یک میلیون تن در سال افزایش می‌یابد.

صاحب‌خبر -

صمد بهزاد روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، مجموع تولید سالانه کنونی این شرکت را بالغ بر ۶۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: هم اینک این بنگاه کشاورزی بزرگ نقش موثری در تولید انواع محصول از جمله غلات، میوه و محصولات باغی، محصولات دامی و لبنیات، شکر، علوفه دام، محصولات صنایع تبدیلی و بذر دارد.

وی گردش مالی سالانه شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان را ۳۰ هزار میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: این مجموعه اقتصادی یک شرکت دولتی سودده و بدون بدهی است و نقش موثری در اقتصاد استان اردبیل و اقتصاد کشاورزی ایران دارد.

تولیدات کشت و صنعت مغان به یک میلیون تن افزایش می‌یابد+فیلم

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با اشاره به فعالیت نزدیک سه هزار نفر نیروی دائم و پنج هزار نفر نیروی فصلی در این بنگاه اقتصادی بیان کرد: این مجموعه تولیدی نقش موثری در اقتصاد و معیشت مردم استان اردبیل نیز دارد.

وی با بیان این که حقوق کارکنان شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان ماهانه بدون وقفه و به موقع پرداخت شده است، تاکید کرد: ماهانه بالغ بر ۹۰۰ میلیارد ریال حقوق کارکنان و کارگران در شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان پرداخت می شود و هیچ گونه معوقه‌ای از بابت حقوق کارکنان وجود ندارد.

بهزاد تجمع اخیر تعدادی اندکی از کارگران و کارکنان شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در روزهای اخیر را مربوط به نارضایتی این افراد در خصوص پرداخت حق سختی کار برای کارکنان و حق جذب برای مدیران این مجموعه ذکر کرد و گفت: برای حل این مساله دستور توقف اجرای احکام حقوقی صادر شده و به زودی با تصمیم کارگروهی که تشکیل شده، معوقه حقوق همه بر اساس شاخص‌های قانونی بازنگری و پرداخت خواهد شد.

وی بزرگنمایی تجمع آرام و مختصر کارکنان و کارگران این مجموعه را اقدامی غیراخلاقی خواند و افزود: تعدادی از کارکنان این مجموعه در واکنش به تصمیم در خصوص حق سختی کار و حق جذب نظراتی داشتند که با برگزاری تجمع آرام، مطالبه خود را مطرح کردند و در پی درخواست آنها، تصمیم لازم اتخاذ شده و دستور بازنگری و توجه به مطالبات آنها صادر شد.

تولیدات کشت و صنعت مغان به یک میلیون تن افزایش می‌یابد+فیلم

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در ادامه این مجموعه تولیدی را یک دانشگاه علمی و کاربردی برای بخش کشاورزی استان اردبیل برشمرد و اضافه کرد: این بنگاه اقتصادی، الگوی رشد و توانمندسازی فعالان کشاورزی منطقه محسوب می شود.

وی توسعه کشت پاییزه محصولات از جمله چغندر قند، علوفه تریتیکاله و گندم را از جمله برنامه‌های نوین در این مجموعه برای مدیریت منابع آب ذکر کرد و ادامه داد: این اقدام در سال زراعی جاری انجام شده و تجربه موفقی به دست آمد که در سال آینده هم ادامه خواهد یافت.

بهزاد، مدیریت بحران آب از طریق توسعه تناوب کشت و توسعه کشت پاییزه را از جمله سیاست‌های راهبردی در شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان ذکر کرد و گفت: این بنگاه ملی تولید کشاورزی نقش حاکمیتی خود را در بحث تامین امنیت غذایی کشور به خوبی ایفا کرده و این روند ادامه خواهد داشت.

وی مداخله موثر و مثبت در تنظیم بازار محصولات کشاورزی را از جمله ثمرات فعالیت این مجموعه تولیدی ذکر کرد و افزود: امسال در پی بروز بحران در تامین گوشت و با اعلام وزیر جهاد کشاورزی، شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان تعدادی از دام‌های سنگین خود را برای تنظیم بازار گوشت به استان‌های مختلف از جمله تهران عرضه کرده و بازار محصول گوشت قرمز با این اقدام بموقع به خوبی مدیریت شد.

تولیدات کشت و صنعت مغان به یک میلیون تن افزایش می‌یابد+فیلم

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان همچنین از عرصه سهام این شرکت در فرابورس طی ایام آتی خبر داد و بیان کرد: اقدامات اولیه برای این کار انجام شده و به زودی سهام این مجموعه اقتصادی در بورس عرضه خواهد شد.

وی عرضه سهام شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در بورس را موجب رها شدن این مجموعه از محدودیت واگذاری به بخش خصوصی در قالب اصل ۴۴ قانون اساسی دانست و اضافه کرد: با این کار، منابع مالی دائم و پایدار برای توسعه کشت و صنعت و دامپروری مغان از طریق فروش سهام جذب خواهد شد.

بهزاد اظهار کرد: با عرضه سهام شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در بورس، راه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی برای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت باز شده و شرکت بر اساس توان و ظرفیت بالای موجود، به تولید با حداکثر ظرفیت خواهد رسید.

وی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان را در تامین درآمد و معیشت مردم استان اردبیل به خصوص مردمان منطقه مغان بسیار مهم خواند و گفت: با استفاده از توان سرمایه گذاری بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان، این مجموعه اقتصادی می‌تواند به قطب تولیدات پایه‌ای از جمله تولید محصولات با ارزش افزوده بالا تبدیل شود.

به گزارش ایرنا، شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان که چند سال پیش به بخش خصوصی واگذار شده و پس از کشمکش‌های زیاد واگذاری آن ابطال شد، طی سه سال اخیر با اقدامات انجام شده مدیریت جدید، در مسیر احیا، حفظ اشتغال و سودآوری قرار گرفته است.

مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که هم‌اکنون به عنوان زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع وابسته با ۲ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی انسانی شاغل فعالیت می‌کند و به عنوان پیشانی تولید بخش کشاورزی استان در حال فعالیت و تولید است.

این مجموعه بزرگ اقتصادی به عنوان بزرگترین شرکت کشت و صنعت کشور با داشتن اراضی وسیع زراعی به مساحت بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولید غذای دام و سایر نیازهای حوزه کشاورزی از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

بنا به اعلام مدیران فعلی، امکان افزایش تولیدات شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به یک میلیون تن وجود دارد به طوری که میزان تولیدات این شرکت در سال گذشته ۶۰۰ هزار تن بود و تا سه سال آینده هم به ظرفیت تولید یک میلیون تن محصول خواهد رسید.

این شرکت ملی سالانه پنج هزار و ۲۳۰ تن بذر مرغوب گندم و ذرت با برند مغانه تولید می کند و در حفظ تنوع ژنتیکی در عرصه کشاورزی و تامین بذر مرغوب کشور نقش بسیار مهم و موثری دارد.

کشت و صنعت و دامپروری مغان در مسیر احیا کشت و صنعت و دامپروری مغان در مسیر احیا

نظر شما