شناسهٔ خبر: 67836097 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جدال با گرمای ۴۰ درجه خراسان شمالی

بجنورد-ایرنا- گرمای بی سابقه این روزها در خراسان شمالی حاکم شده میهمان تابستانی است که براساس اعلام مسوولان هواشناسی تا هفته آتی ماندگار است. 

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، نگرانی مردم از گرمازدگی و دغدغه مردم و مسوولان برای مدیریت مصرف انرژی، ارمغان موج گرمای سوزان در خراسان شمالی است.

هواشناسی خراسان شمالی اعلام کرده است که تب داغ هوا روزهای آتی تداوم دارد و مردم دمای هوا تا ۴۰ درجه سانتیگراد را تجربه خواهند کرد.

هرچند گرمای هوا تا ۴۰ درجه سانتیگراد در خراسان شمالی بی سابقه است اما خشکسالی و آثار آن سال های سال است که در این خطه از کشور چنبره زده است که البته با افزایش دما، تاثیرات آن افزایش می یابد.

جدال با گرمای ۴۰ درجه خراسان شمالی

پایداری گرمای هوا در استان

مدیرکل هواشناسی خراسان‌شمالی در این باره گفت: گرمای کم سابقه در کشور و در این استان حاکم شده است و البته امسال تابستان گرم پیش بینی شده بود، چند روز آتی در مناطق مختلف استان افزایش دما پیش بینی شده است و دمای هوا تا ۳۲ درجه و در برخی مناطق تا۴۰ درجه خواهد رسید.

نوربخش داداشی اظهار کرد: این افزایش دما تا ۴۰ درجه سانتیگراد تا روز دوشنبه هفته آتی تداوم دارد، هرچند این موج هفته آتی پشت سر گذاشته می شود اما روزهای گرم تابستانی همچنان در انتظار مردم استان است.

وی افزود: مردم استان در مناطق مختلف هفته اول مردادماه افزایش دمای هوا به میزان یک درجه بیش از نرمال، هفته دوم یک تا ۲ درجه بیش از نرمال، هفته سوم و چهارم نیز یک تا سه درجه بیش از نرمال را تجربه می کنند.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: دمای هوا در مناطق مختلف استان در سه ماه آینده با افزایش دما به میزان ۲ درجه بیشتر از نرمال را تجربه می کنند که البته این رقم بزرگی است.

افزایش دمای هوا ۱.۵ درجه بیش از بلندمدت

وی با اشاره به کم سابقه بودن گرمای هوا در استان گفت: دمای هوای استان در سال زراعی جاری به طور میانگین ۱۲ درجه سانتیگراد ثبت شد که این رقم نسبت به بلند مدت ۱.۵ درجه سانتیگراد افزایش دارد، افزایش دمای هوا به این میزان، نگران کننده است.

داداشی، افزایش تبخیر آب و شدت تاثیر خشکسالی را از اثرات افزایش دمای هوا عنوان کرد وگفت: هرچند امسال میزان بارندگی ها در خراسان شمالی نسبت به پارسال افزایش دارد اما بارندگی ها نتوانسته است دردی از خشکسالی را درمان کند.

افزایش بارندگی های

وی با بیان اینکه میزان بارش باران در استان در سه ماه آینده با کاهش تا ۱۰ میلیمتری نسب به مقدار نرمال پیش‌بینی شده است گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه ۱۳۷.۹ میلیمتر باران در استان ثبت شد که این رقم که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۸۳.۲ میلیمتر بارندگی بود ۵۴.۶ میلیمتر یعنی حدود ۶۵ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: میزان بارندگی در بلند مدت ۸۹.۵ میلیمتر باران ثبت شد که بر این اساس میزان بارندگی ها در سال جاری ۵۴ درصد افزایش دارد.

وی درباره میزان بارندگی در استان در سال آبی جاری گفت: میزان بارندگی در استان از ابتدای مهرماه پارسال تا پایان تیرماه امسال ۲۶۷.۲ میلیمتر گزارش شده است که این رقم نسبت به بلند مدت ۲۴۵.۷ میلیمتر و در ۸.۷ درصد افزایش دارد.

داداشی افزود: اکنون بر اساس ۴۴.۳ درصد از وسعت استان درگیر خشکسالی شدید است.

جدال با گرمای ۴۰ درجه خراسان شمالی

آسمان خاکی، نتیجه خشکسالی

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی با بیان اینکه خشکسالی ها و کاهش بارندگی ها سبب شده تا پدیده گرد و خاک در استان افزایش یابد گفت: امسال ۲۰ روز آسمان گردوخاکی در بجنورد مرکز استان ثبت شد که آماری نگران کننده است.

وی افزود: گرد و خاک ناشی از کانون های گردوغبار در داخل استان، استان سمنان و نیز صحرای بزرگ قره قوم کشور ترکمنستان هر از چند گاه آسمان خراسان شمالی را تحت تاثیر قرار می دهد و سبب کاهش کیفیت هوا می شود.

داداشی اظهار کرد: پدیده گردو غبار در آسمان استان در حال افزایش است و در چهار ماه اول امسال در اسفراین هفت روز، آشخانه و جاجرم سه روز و در شیروان و فاروج ۲روز با گرد و خاک ثبت شد.

وی با اشاره به تاثیر بارندگی ها در کاهش گردو غبار گفت: امسال بارندگی ها در استان نسبت به سال گذشته و نیز در مقایسه با بلند مدت افزایش دارد اما این بارندگی ها نتوانسته است آثار خشکسالی را برطرف کند.

وی افزود: بارندگی های واقع شده، به صورت رگباری و سیل آسا بود و البته با وجود افزایش میزان بارندگی، شمار روزهای بارانی استان به شدت کاهش یافته است از این رو آثار خشکسالی هنوز پابرجا است.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

نظر شما