شناسهٔ خبر: 67836080 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دلیل خاموشی‌های اخیر لامرد گرمای هوا و افزایش مصرف برق اعلام شد

شیراز-ایرنا-رییس اداره برق شهرستان لامرد استان فارس گفت: افزایش بی‌سابقه دمای هوا و مصرف بی‌رویه برق خانگی دلیل اصلی خاموشی‌های چند روز اخیر در لامرد بوده است.

صاحب‌خبر -

مجتبی شیری جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به گرم شدن بی‌سابقه هوا ، در بیشتر نقاط دنیا به خصوص منطقه خاورمیانه شاهد افزایش درجه حرارت هستیم و همان‌طور که گزارش‌های سازمان هواشناسی نشان می‌دهد، در روزهای اخیر با افزایش بی‌سابقه دما در سراسر کشور نیز روبه رو بودیم که به دلیل همزمانی این افزایش دما در نقاط مختلف، تقاضای مصرف برق به شدت افزایش یافته است.

رئیس اداره برق شهرستان لامرد ادامه داد: استقرار گنبد حرارتی و افزایش شدید دما تنها محدود به ایران نیست و کل منطقه غرب آسیا با این شرایط رو به رو است و گزارش‌ها نشان می‌دهد، این گرمای بی‌سابقه بر کشورهای منطقه نیز حاکم شده و آنها هم مشکلاتی در تأمین برق دارند، به طوری که کویت جدول خاموشی منتشر کرده است.

وی اضافه کرد: به ازای هر یک درجه افزایش دما هزار و ٨٠٠ مگاوات به میزان مصرف برق کشور افزوده می‌شود و خوشبختانه تا این لحظه توانسته‌ایم برق را تأمین کنیم و تلاشگران صنعت برق در این راه همه تلاش خود را به کار بسته‌اند و با وجود افزایش بسیار زیاد دمای هوا شاهد پایداری شبکه سراسری برق در استان و شهرستان هستیم.

شیری با بیان اینکه تمامی نیروهای عملیاتی و اجرایی در آماده باش کامل هستند، گفت: آخرین رکورد تقاضای مصرف برق کشور در بیستم تیرماه به میزان ٧٧ هزارو ٥١٤ مگاوات ثبت شده بود؛ مصرف برق در کشور به طرز خیره کننده‌ی در حال افزایش است و این عدد در شهرستان نزدیک به ١٩٩.٨ مگاوات ثبت شده که بیشترین مصرف در حوزه شهر لامرد و بخش مرکزی است که می‌تواند به دلیل استقرار گنبد حرارتی و مصرف بی‌رویه و غیراصولی وسایل سرمایشی در شهرستان و کشور باشد.

رئیس اداره برق شهرستان لامرد افزود: حتی اگر برق به میزان کافی هم وجود داشته باشد، احتمال بروز فشار بیش از حد بر شبکه‌های توزیع و عدم امکان تأمین برق وجود دارد، در نتیجه نیاز است تا شهروندان لامرد مشارکت خود را در مصرف بهینه برق افزایش دهند.

وی یادآور شد: بخش تجاری نیز لازم است در ساعت اوج مصرف یعنی ساعت ١٣ تا ١٨ مولدهای خود را در مدار قرار داده و حتی در این بازه زمانی که ساعات گرمی هواست و مراجعات مردم به واسطه شدت گرما به حداقل می‌رسد با تعطیل کردن واحدها، صنعت برق را در تأمین برق پایدار یاری دهد.

شیری بر ضرورت مصرف بهینه برق در بخش اداری نیز تأکید کرد و گفت: تأکید دولت همواره این بوده که برنامه‌های مدیریت مصرف باید از بخش‌های دولتی آغاز شود و بر این اساس شرکت‌های توزیع موظف هستند برق آن دسته از اداراتی را که نسبت به کاهش مصرف برق خود اقدام نمی‌کنند، قطع کند.

رئیس اداره برق شهرستان لامرد در خصوص مصرف بهینه برق در بخش خانگی هم گفت: عبور از پیک مصرف برق در تابستان سال جاری با همراهی تمامی مشترکان در سراسر شهرستان به ویژه مشترکان بخش خانگی ممکن خواهد شد و شهروندان می‌توانند با رعایت راهکارهای ساده اما تأثیرگذار همچون تنظیم دمای کولر گازی روی ۲۴ درجه، نصب سایه‌بان، از برق کشیدن لوازم برقی بعد از استفاده از آنها، استفاده از لامپ‌های‌ کم مصرف، استفاده از نور طبیعی در روز، توجه به برچسب انرژی در هنگام خرید لوازم برقی، موکول نمودن استفاده از لوازم برقی پرمصرف مثل اتو، ماشین لباسشویی و ظرفشویی به ساعت‌های خارج از اوج بار مصرف برق خود را تا ۱۵درصد کاهش دهند و سهم قابل‌توجهی در کاهش مصرف برق ایفا کنند.

وی یادآور شد: در بخش خانگی افزون بر پاداش صرفه‌جویی برای کسانی که کاهش مصرف دارند مشوق‌های دیگری در نظر گرفته شده؛ همچنین در سال گذشته اعطای این مشوق‌ها بر روی تعرفه مشترکانی که کاهش مصرف داشتند تأثیر زیادی در مدیریت مصرف گذاشته است.

شهرستان لامرد در ۳۶۵ کیلومتری جنوب شیراز واقع است.

نظر شما