شناسهٔ خبر: 67835683 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

گزارش جماران

آغاز خاص ترین المپیک تاریخ در پاریس

بازی های المپیک ۲۰۲۴ با حضور ۱۰۵۰۰ ورزشکار در پاریس برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

جماران، فرشته مقدم: سی و سومین دوره بازی های المپیک جمعه در پاریس آغاز می شود. این شهر پس از صد سال دوباره میزبان مهمترین تورنمنت ورزشی جهان شد. ۱۰۵۰۰ ورزشکار در ۳۲ رشته ورزشی از بیست و ششم جولای تا یازدهم آگوست به رقابت خواهند پرداخت. مراسم افتتاحیه برای اولین بار بیرون از ورزشگاه برگزار می شود و رژه ورزشکاران روی ۱۶۰ قایق در رود سن انجام می شود، در حالی که ۳۰۰ هزار تماشاگر نظاره گر آن خواهند بود. تنها ورزشکاران روس و بلاروس اجازه حضور در رژه را ندارند. 

میزبانی پاریس خاص است چون برخی از مسابقات در معروف ترین مکان های این شهر برگزار می شوند. برج ایفل و قصر بزرگ به ترتیب میزبان بازی های والیبال ساحلی، شمشیربازی و تکواندو هستند. مسابقات در ۳۵ ورزشگاه برگزار می شوند که ۲۵ سالن و استادیوم در پاریس قرار دارد. مارسی میزبان رقابت های فوتبال و قایقرانی است. در شهر های لیون، بوردو، سن اتین، نانت و نیس دیگر بازی های فوتبال به انجام می رسند. شاتورو میزبان مسابقات تیراندازی و شوپو میزبان رقابت های موج سواری است. بسکتبال و هندبال در لیل برگزار می شوند. 

برابری یکی از نکات قابل توجه المپیک ۲۰۲۴ پاریس است. برای نخستین بار تعداد ورزشکاران زن و مرد برابر است. در مجموع ۳۲۹ ماده ۱۵۷ ماده به مردان اختصاص دارد و ۱۵۲ ماده برای زنان است. در رشته هایی همچون دو و میدانی و دوچرخه سواری برابری کامل وجود دارد. در دو و میدانی سهمیه مردان را کاهش دادند تا با زنان یکی شوند. ۹۰۵ مرد و ۹۰۵ زن در این رشته رقابت می کنند. شرایط در دوچرخه سواری هم به این شکل است. در جاده ۹۰ مرد و ۹۰ زن شرکت می کنند و در پیست ۹۵ مرد و زن. 

رشته جدید المپیک پاریس رقص بریک است. ۱۶ مرد و ۱۶ زن  برای کسب دو مدالی که برای این رشته در نظر گرفته شده است در روزهای نهم و دهم آگوست رقابت خواهند کرد. رقص بریک ترکیبی از هنر، رقص و موسیقی است که ریشه اش به فرهنگ هیپ هاپ در دهه ۹۰ آمریکا برمی گردد. همچنین برای نخستین بار در تاریخ المپیک هواداران فرصت دارند در المپیک رقابت کنند. ۲۰۲۴ نفر در مسیر ماراتن اصلی در همان روزی که این مسابقه برگزار می شود به رقابت خواهند پرداخت منتها در ساعت متفاوت. همچنین مسیر مسابقه به ۱۰ کیلومتر کاهش یافته است. 

لوگو بازی ها ترکیبی از مدال طلا، مشعل المپیک و چهره مارین، سمبل انقلاب و مردم فرانسه است. عروسک بازی ها فریژ نام دارد که برگرفته از کلاه سنتی کوچک فریژی است و در فرانسه سمبل آزادی به حساب می آید‌. فریژ به سه رنگ قرمز، آبی و سفید است و روی سینه اش لوگو بازی ها دیده می شود. مدال های المپیک پاریس را جواهر سازی معروف شومه تهیه کرده است که در بطن آن ها قطعه ای از آهن برج ایفل کار گذاشته شده است. این قطعات از زمان بازسازی ایفل در قرن ۲۰ باقی مانده که تا به امروز با دقت از آن ها نگه داری شده است. در جریان بازی های المپیک ۲۶۰۰ مدال طلا، نقره و برنز به ورزشکاران اهدا خواهد شد. 

نظر شما