شناسهٔ خبر: 67831547 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

نماز جمعه نمایش قدرت سیاسی اسلام و جامعه است - اکونیوز

اقتصاد ایران: محلات- امام جمعه محلات گفت: نماز جمعه نمایش قدرت سیاسی اسلام و جامعه است.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام مهدی ربانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر نماز جمعه را از مهم‌ترین عبادات و اجتماعات جامعه اسلامی دانست و اظهار کرد: قرائت نماز جمعه، نشان دهنده تفاوت این نماز با نمازهای دیگر است و ارتباط با خدا در همه عبادات از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی وجود دو خطبه در نماز جمعه را بیانگر اهمیت این نماز دانست و ادامه داد: نماز جمعه نمایش قدرت سیاسی اجتماع و اسلام و همچنین مانور اجتماعی و سیاسی مسلمانان در برابر دشمنان اسلام و منافقین برای جامعه اسلامی و مؤمنین است.

وی، منظور از ذکرالله در سوره جمعه را نماز جمعه دانست و افزود: خداوند در سوره جمعه، مؤمنین را امر کرده است که به سوی نماز جمعه بشتابند و در روایات دیگر نیز به اهمیت نماز جمعه نیز اشارات فراوانی شده است.

فلسفه نماز جمعه، بصیرت و آگاهی بخشی به مردم است

امام جمعه محلات، بصیرت و آگاهی بخشی به مردم را یکی از فلسفه‌های نماز جمعه دانست و تصریح کرد: هدف از قرائت دو خطبه در نماز جمعه، آگاهی‌بخشی به مردم در زمینه معارف اسلامی و رویدادهای مهم اجتماعی و سیاسی است که در این راستا امام خمینی (ره) نماز جمعه و جماعات را مناسب‌ترین تشکل میدانی برای بیان مصالح مسلمین می‌دانست.

وی، توصیه به تقوا را یکی از ضروریات جامعه اسلامی و مؤمنین دانست و گفت: یکی ارکان خطبه‌های نماز جمعه، دعوت مردم به تقوا از سوی خطیب نماز جمعه است و این اجتماع مؤمنین، اعلام آمادگی برای هرگونه مبارزه و جهاد در برابر کفار و منافقین است.

امام جمعه محلات بیان کرد: در دست گرفتن اسلحه یا عصا توسط امام جمعه در حین ایراد خطبه‌ها مستحب و بیانگر آن است که امام جمعه و تمام کسانی که در نماز جمعه شرکت کرده‌اند، آمادگی دارند که در هر شرایطی از جامعه، حکومت و امت اسلامی در برابر دشمنان دفاع کرده و جهاد کنند.

بصیرت افزایی مردم نسبت به حقایق اجتماعی و سیاسی

حجت الاسلام ربانی با اشاره به نقش فراوان نماز جمعه در اجتماع مؤمنین، ادامه داد: مؤمنان با حضور در نماز جمعه دعوت به تقوا شده و با خدا ارتباط برقرار می‌کنند و حقایق معارف اسلامی را از زبان امام جمعه می‌شنوند همچنین از نتایج دیگر نماز جمعه این است که مؤمنین نسبت به حقایق اجتماعی و سیاسی بصیرت پیدا می‌کنند.

وی افزود: زمانی که این موارد مداوم در جامعه‌ای وجود داشته باشد، مردم در این زمینه آگاهی و آمادگی لازم را پیدا کرده و از بسیاری انحرافات در جامعه جلوگیری می‌شود زیرا نقش امام جامعه، آگاه کردن جامعه از حقایق اسلام و انحرافات موجود در جامعه است و با این مهم، مردم نیز در برابر این انحرافات بصیرت پیدا کرده و ایستادگی می‌کنند.

امام جمعه محلات با اشاره به اینکه روایات فراوانی در اسلام به حضور در نماز جمعه تاکید می‌کند، افزود: پیش از انقلاب اسلامی در برخی از شهرها نماز جمعه توسط بزرگان برگزار می‌شد اما به گستردگی پس از انقلاب نبود که بعد از انقلاب و با فرمان امام خمینی (ره) نماز جمعه به شکل گسترده در شهرهای کشور برپا شد.

امام جمعه محلات با بیان اینکه نماز جمعه از ابتدای شکل‌گیری از ماهیت سیاسی برخوردار بود، گفت: از همان ابتدا که نماز جمعه توسط پیامبر (ص) در مدینه برپا شد، دارای دو خطبه بوده که در خطبه اول معارف و در خطبه دوم نیز مطالبی برای آگاهی بخشی به مردم در ارتباط با رویدادهای اجتماعی و سیاسی بیان می‌شد، بنابراین ماهیت نماز جمعه از ابتدای وجوب آن تغییری پیدا نکرده است.

نظر شما