شناسهٔ خبر: 67826119 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ارزش سالانه محصولات زراعی خراسان شمالی ۲۵۰ هزار میلیارد ریال است

بجنورد- ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: ارزش اقتصادی محصولات زراعی این استان در بخش‌های مختلف سالانه ۲۵۰ هزار میلیارد ریال را شامل می شود که بیشترین تولیدات مربوط به تولید گندم است.

صاحب‌خبر -

وحید صباغ روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کشاورزان این استان تاکنون ۱۳۲ هزار تن گندم به سیلوهای دولتی تحویل دادند که در این خصوص باید ۲۳ هزار میلیارد ریال به آنان پرداخت شود.

وی افزود: سالانه ۵۹ محصول زراعی از سطح کشتزار های این استان به میزان یک میلیون و ۷۳ هزار تن تولید می شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی تصریح کرد: ۳۴۱ هزار هکتار از زمین های زراعی استان قابل کشت و از مجموع این سطح ۷۲ هزار هکتار مربوط به آیش است.

وی با بیان اینکه ۷۲ درصد کل تولیدات بخش کشاورزی استان مربوط به زراعت است افزود: بیشتر سطوح اراضی آبی به کشت محصولاتی از قبیل غلات شامل گندم و جو، گیاهان صنعتی از جمله پنبه، چغندرقند، آفتابگردان و محصولات علوفه‌ای شامل یونجه و ذرت اختصاص دارد و بیشترین اراضی دیم نیز مربوط به گندم، جو و حبوبات است.

صباغ گفت: ۷۹ درصد محصولات زراعی استان از اراضی آبی و ۲۱ درصد نیز از اراضی دیم تولید می شود.

وی اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی استان انواع محصولات سردسیری شامل غلات، چغندرقند و محصولات نیمه گرمسیری شامل برنج و پنبه در کشتزار های این استان به عمل می آید.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی با بیان اینکه بیشترین سطح اراضی زراعی در استان مربوط به کشت غلات با ۲۰۰ هزار هکتار است گفت: علاوه بر این محصولات در کشتزار های این استان انواع گیاهان خوراکی، روغنی و علوفه ای، صیفی جات نیز تولید می شود.

وی گفت: همچنین هویج، کاهو، گل کلم، کلم، شلغم، سیب زمینی، برنج، عدس، نخود، نخود فرنگی، خیار، خربزه، هندوانه، ذرت، گلرنگ، آفتابگردان، کینوا، کنجد، کاملینا، انواع فلفل، بادمجان، سیر و انواع گیاهان علوفه ای از جمله یونجه، شبدر، ذرت علوفه ای تولید می شود.

به گزارش ایرناف سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولیدناخالص بخش کشاورزی کشور است که مهمترین بخش تولیدی استان بخش کشاورزی است.

۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

نظر شما