شناسهٔ خبر: 67857573 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتخاب محل مصرف مالیات توسط مودیان گلستانی فراهم شد

گرگان- ایرنا- مدیرکل امور مالیاتی گلستان با تشریح جزئیات طرح نشان‌دار کردن مالیات‌ها گفت: در راستای اجرای این طرح، علاوه‌بر مشخص شدن محل دقیق مصرف مالیات‌ها، مودیان می‌توانند محل هزینه‌کرد مالیات‌ را مشخص کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، قربان حاجی‌مشهدی روز شنبه در نشست خبری اظهار کرد: بر اساس مصوبه هیات وزیران، مشمولان ماده ۱۰۰ هنگام تسلیم اظهارنامه مالیاتی خود، می‌توانند محل هزینه‌کرد مالیات پرداختی‌شان را مشخص کنند.

وی با بیان اینکه مودیان در زمان پرداخت مالیات می‌توانند تعیین کنند که تمایل دارند مالیات پرداختی‌شان در کدام طرح عمرانی و توسعه‌ای استان هزینه شود، یادآور شد: مالیات‌دهندگان می‌توانند میزان مالیات پرداختی را به تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام ملی و استانی اختصاص دهند.

مدیرکل امور مالیاتی گلستان با بیان اینکه با نشان‌دار کردن مالیات، نقش امور مالیاتی در تکمیل پروژه‌ها مشخص می‌شود، یادآور شد: ۲۷ طرح استانی و ۱۷ طرح ملی در گلستان وجود دارد که مردم می‌توانند به دلخواه یکی از این طرح‌ها را انتخاب کنند تا مالیات پرداختی آنها در راستای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام هزینه شود.

انتخاب محل مصرف مالیات توسط مودیان گلستانی فراهم شد

حاجی‌مشهدی خاطرنشان کرد: ۲۸ هزار و ۴۷ اظهارنامه مالیاتب تبصره ماده ۱۰۰ در گلستان دریافت شده که از این میزان، هزار میلیارد ریال مالیات ابرازی مودیان است که براساس پیش‌بینی‌ها این مبلغ تا ۶ هزار میلیارد ریال افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اهمیت مالیات گفت: مقام معظم رهبری از مالیات به عنوان فریضه یاد می‌کنند و نپرداختن آن را جرم می‌دانند.

مدیرکل امور مالیاتی گلستان به سهم مالیات به تولید ناخالص داخلی اشاره کرد و افزود: در بیشتر کشورها این سهم ۲ رقمی اما در کشورمان تک‌رقمی و معادل ۶.۱ درصد است، با وجود توصیه‌های فراوان رهبر معظم انقلاب مبنی بر دوری از خام‌فروشی و رسیدن به درآمد پایدار اما درآمدهای مالیاتی در کشورمان ناچیز است.

حاجی‌مشهدی به نقش‌آفرینی مالیات در اقتصاد کشور اشاره کرد و توضیح داد: اداره‌کل امور مالیاتی گلستان بیش از ۹۰ درصد درآمدهای استان را تامین می‌کند، پارسال درآمد مالیاتی گلستان ۳۲ هزار میلیارد ریال بوده است.

وی با بیان اینکه اگر درآمد مالیاتی نباشد در تامین هزینه‌های مالیاتی استان دچار مشکل خواهیم شد، تصریح کرد: در چهار ماهه امسال باید ۱۷ هزار میلیارد ریال مالیات وصول می‌کردیم اما تاکنون ۱۱ هزار میلیارد ریال مالیات در گلستان وصول شده که علت آن، افزایش درآمدهای مالیاتی در قانون بودجه است لذا ۶۷ درصد درآمدهای مالیاتی تحقق یافته است.

مدیرکل امور مالیاتی گلستان ادامه داد: پارسال ۱۳۶ هزار اظهارنامه مالیاتی از سوی صاحبان مشاغل در گلستان دریافت شد که این آمار در سال جاری به ۳۲ هزار اظهارنامه مالیاتی معادل ۲۳ درصد رسیده و این مساله نشان می‌دهد اکثر مودیان این مساله را به روزهای پایانی موکول می‌کنند.

حاجی‌مشهدی ۱۵ مرداد ماه جاری را آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مشاغل دانست و یادآور شد: در سنوات گذشته ۳۱ خرداد آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه اشخاص حقیقی بود که پارسال به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، زمان آن به مرداد ماه تغییر پیدا کرد.

وی گفت: ۱۰۰ هزار میلیارد ریال درآمدهای مشکوک به فرار مالیاتی در اداره‌کل امور مالیاتی استان گلستان در دست بررسی و اقدام است.

نظر شما