شناسهٔ خبر: 67821812 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس انجمن مهندسان راه و ساختمان ایران مطرح کرد

شیوه ساخت و ساز فعلی چالش‌ جدی برای آیندگان

امیرحسین طاهریان

 رئیس انجمن مهندسان راه و ساختمان ایران گفت: فرایند مقررات ملی ساختمان ایراد ندارد اما عدم اجرای مناسب آن محل درآمد برای شهرداری‌ها تبدیل شده و باید برای این مبحث فکری شود.

صاحب‌خبر -

منوچهر شیبانی اصل بعدازظهر امروز در حاشیه همایش آغاز به کار فعالیت انجمن مهندسان راه و ساختمان مازندران در ساری در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: فعالیت انجمن مهندسان راه و ساختمان ایران در سال ۱۳۷۳ آغاز شده است. این انجمن بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و با مجوز وزارت فرهنگ و آموزش عالی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاسیس شده و در سال ۱۳۷۳ به ثبت رسمی رسیده است.

رئیس انجمن مهندسان راه و ساختمان ایران با اعلام اینکه انجمن بنیاد غیر انتفاعی است، افزود: این مجموعه در زمینه‌های علمی، پژوهشی و فنی فعالیت کرده و تلاش می‌کند در جهت اعتلای مهندسی راه و ساختمان و جایگاه مهندسان آن اقدامات مناسبی انجام دهد.

وی با اعلام اینکه انجمن داری کمیته‌های مختلف تخصصی است، تصریح کرد: در دوره فعالیت انجمن با تصویب سند راهبردی ۱۰ ساله انجمن برنامه راهبردی پنج ساله و برنامه اجرایی سالانه و اقدامات پیش‌بینی شده را در دستور کار خویش دارد.

شیبانی اصل با معرفی مونا مسگران کریمی به عنوان رئیس شعبه انجمن در استان مازندران، گفت: شهرام سلامت طلب به سمت نائب رئیس شعبه و مهندس مجید کی‌قبادی به سمت دبیر و خزانه‌دار این شعبه تعیین شدند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت جایگاه اطلاع رسانی در حوزه نظام مهندسی ساختمان، گفت: برای توسعه این رشته علاوه بر مباحث اطلاع رسانی باید در زمینه‌های میان رشته‌ای ازجمله حقوق، جامعه شناسی و اقتصاد هم برنامه‌های مدونی داشته باشیم.

رئیس انجمن مهندسان راه و ساختمان ایران در حوزه ساخت و ساز به ویژه در حوزه روستایی مباحثی تحت عنوان نحوه ساخت داریم، یادآور شد: در بحث مقررات ملی ساختمان همه اصول اساسی برای ساخت و ساز مناسب پیش‌بینی شده اما به صورت کلی در حوزه اجرا با مشکلات و چالش‌های جدی مواجه هستیم.

وی با اشاره به تلاش‌های انجمن برای تبیین قانون مقررات ملی ساختمان در کشور، گفت: پس از افتتاح این شعبه در استان مازندران برنامه داریم که سه شعبه دیگر استان‌های کشور عملیاتی شود در حال حاضر این انجمن ۲ هزار و ۲۰۰ عضو دارد.

شیبانی اصل درباره مصرف انرژی و چالش‌های که در این زمینه وجود دارد، اظهار کرد: نه تنها انجمن بلکه به صورت کلی در کشور قوانین مناسبی در این زمینه وجود دارد اما در مسئله اجرا به دلیل دو نقشه‌ای بودن برخی ساخت‌ها مباحث و دغدغه‌های حوزه ساخت و ساز رعایت نمی‌شود و به همین دلیل در این زمینه با چالش‌های جدی مواجه هستیم

وی همچنین درباره حوادث ناشی از کار در ساخت و ساز، گفت: قوانین لازم الاجرا در این زمینه وجود دارد اما به دلیل مشکلاتی که در حوزه اجرایی داریم قوانین فنی به خوبی اجرا نمی‌شود.

رئیس انجمن مهندسان ساختمان ایران بیان کرد: شیوه ساخت و ساز فعلی قطع به یقین چالش‌های برای آیندگان ایجاد می‌کند تا زمانی که برای اجرا تمهیدات مناسبی اندیشیده نشود و نقشه‌های خلاف مورد حمایت قرار بگیرد نمی‌توانیم درباره آسایش مردم در ساخت و سازها صحبت کنیم.

شیبانی اصل دلیل اصلی مشکلات در اجرای مقررات ملی ساختمان را ذی‌نفع بودن شهرداری‌ها ذکر کرد و گفت: فرایند مقررات ملی ساختمان ایراد ندارد اما عدم اجرای مناسب آن محل درآمد برای شهرداری‌ها تبدیل شده و باید برای این مبحث فکری شود.

وی ادامه داد: شهرداری‌ها ساختمان را به عنوان منبع درآمد نگاه می‌کنند و با حمایت از نقشه‌های خلاف معضلات عجیبی برای شهروندان ایجاد می‌کند.

انتهای پیام

نظر شما