شناسهٔ خبر: 67819821 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان:

گره کور ساماندهی پرنده‌فروشان در اصفهان به‌زودی باز می‌شود

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: سال‌های قبل تلاش کردیم پرنده فروشان را در سطح شهر اصفهان ساماندهی کنیم که امیدواریم گره کور ساماندهی این صنف با افتتاح بازار پرندگان زینتی در بازار ازغوان به‌زودی باز می‌شود.

صاحب‌خبر -

سیدرضا موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به بازدید از پروژه‌های سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان در بازار گل و گیاه ارغوان و میدان مرکزی میوه و تره‌بار اظهار کرد: تعدادی از صنایع و مجموعه‌های تولیدی در استان و کشور داریم که برای بالندگی آن باید حلقه‌های مفقوده صنعت را شناسایی و تکمیل کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از موارد صنعت تولید و تکثیر پرندگان صنعتی و ماهی‌های زینتی است که اشتغال ایجاد می‌کند، افزود: وظیفه عوامل مربوطه این بود که پرندگان را وارد کنند و نحوه تکثیر آن‌ها را آموزش دهند و شرایط لازم برای تولید آن‌ها را ایجاد کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: مورد دوم بازاریابی علمی در صلح ملی و بین‌المللی است که برای بالندگی صنعت نیاز به ایجاد یک نمایشگاه دائمی در طراز بین‌المللی در استان است که هم بازدیدکنندگان عمومی از آن استفاده کنند و هم تجار و مهمانان خارجی از این توانمندی بهره‌مند شوند.

موسوی با بیان اینکه شهرداری در این راستا اقدام خوبی انجام داده است، همچنین پروژه‌ای برای راه‌اندازی نمایشگاه دائمی پرندگان زینتی در دست اقدام است، ادامه داد: این مکان به تولیدکنندگان اصلی استان واگذار خواهد شد و اگر این اقدام به سرانجام برسد، تولیدکنندگان می‌توانند تولیدات خود را معرفی کنند و به نمایش بگذارند؛ این موضوع در رابطه با ماهی‌های زینتی نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه در چهار ماه گذشته بیش از ۱۰ هزار پرنده زینتی از استان اصفهان برای صادرات به خارج از کشور مجوز دریافت کرده است، گفت: سال گذشته نزدیک به یک میلیون دلار صادرات ماهی زینتی از استان انجام شد که این موضوع توانمندی استان را نشان می‌دهد، البته ایجاد نمایشگاه دائمی می‌تواند تکثیر و پرورش را به‌عنوان یک شغل گسترش دهد، همچنین تجارت بین‌المللی گسترش یابد و ما به‌عنوان قطب در این صنعت شناخته شویم.

وی با بیان اینکه این اقدام از لحاظ فرهنگی موجب می‌شود تا خانواده‌ها اولویت نگهداری حیوانات خانگی را به پرنده و ماهی زینتی اختصاص دهند و آموزش‌هایی در رابطه با نگهداری آن‌ها داده شود، خاطرنشان کرد: این جایگزینی فرهنگی به جای نگهداری برخی حیوانات نامتعارفی که تبلیغ می‌شود، انجام می‌گیرد.

موسوی با بیان اینکه سال‌های قبل یک بارانداز فعال ماهی در میدان تره‌بار استان شکل گرفته بود و آن زمان سرانه مصرف ماهی خوراکی میانگین در حد سه کیلو و نیم بود، گفت: به این نتیجه رسیدیم که برای ارتقای سرانه مصرف ماهی باید ورودی ماهی را نظم دهیم و بر فرهنگ‌سازی نحوه مصرف کار کنیم.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه بارانداز ماهی و ورود ماهی به بازار شکل گرفت و امروز هرچند قیمت ماهی گران است، اما در دسترس تمام آحاد جامعه وجود دارد و تنوع و سلامت آن وجود دارد، افزود: در این راستا مجموعه شهرداری اقدام به راه‌اندازی بارانداز جدیدی کرده است که در ماه‌های آینده افتتاح خواهد شد.

وی تصریح کرد: برای افق آینده صنعت‌های دیگر در استان نیز نیاز به چنین باراندازی برای گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ داریم که به‌عنوان پیشنهاداتی به مجموعه میادین ارائه شده است که اگر این بار اندازها شکل بگیرد، گام خوبی برای تأمین مرغ، گوشت و تخم مرغ و ایجاد رقابت مثبت در این راستا خواهد شد.

موسوی با بیان اینکه سال‌های قبل تلاش کردیم که پرنده فروشان را در سطح شهر اصفهان ساماندهی کنیم، ادامه داد: این پرنده‌فروشی‌ها جایگاه بهداشتی مناسبی ندارند، همچنین در این مکان‌ها اقدام به ذبح پرندگان می‌شود که مورد تأیید ما نیست و ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی به همراه دارد، از این رو ساماندهی آن‌ها ضروری است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه در این رابطه در سنوات قبل توسط شهرداری در نقطه‌ای از شهر سایتی احداث که آماده واگذاری است، اما به دلیل یک‌سری مباحث حقوقی این اقدام انجام نشده است، گفت: مذاکراتی انجام شده که امیدوار به باز شدن گره کور این اقدام هستیم تا بخشی از مجموعه‌های پرنده‌فروشی در آن مجتمع ساماندهی شود و مردم با اطمینان خاطر از آن‌ها استفاده کنند، همچنین مباحث بهداشتی و کنترل بیماری‌ها رعایت شود.

نظر شما