شناسهٔ خبر: 67819820 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران خبر داد؛

افزایش 25 درصدی اهدای خون در 3 سال اخیر

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران خبر داد؛ مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: روند اهدای خون در بازه زمانی 3 سال اخیر در کشور 25 درصد افزایش یافته است و توانستیم 100 درصد نیاز خونی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در کشور را را تأمین کنیم. در گذشته این رقم حدود 85 درصد بود و 15 درصد کمبود خون و فرآورده‌های خونی داشتیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی جمالی در حاشیه مراسم بهره‌برداری از پایگاه انتقال خون شهرستان خمین در جمع خبرنگاران، افزود: میانگین ذخایر خون در کشور از حدود 4.5 روز به 8 تا 10 روز افزایش یافته است و بر این اساس در 2 سال اخیر هیچ عمل جراحی در کشور نبوده که به خاطر کمبود خون لغو شود و به تعویق بیفتد.

وی ادامه داد: در برخی مواقع ذخیره خون به 12 روز نیز می‌رسد. با توجه به روند اهدای خون در 4 ماه اخیر، می‌توان گفت که به یک عدد باور نکردنی رسیده‌ایم که این رخداد تنها به دلیل خیراندیشی مردم است. مردم ایران در دنیا بی‌نظیر هستند و صد در صد اهدای خون در کشور به صورت داوطلبانه است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران به نذر خون در ماه محرم اشاره کرده و اظهار داشت: در دهه محرم استقبال مردم بی‌نظیر بود. اهدای خون در این محرم 300 درصد و ذخایر خونی پس از تاسوعا و عاشورا، 2 تا 3 برابر افزایش پیدا کرده است.

جمالی تصریح کرد: میانگین تولید پلاسما در سالیان گذشته 180 هزار لیتر بود اما با بهره‌برداری‌هایی که در 2 سال اخیر صورت گرفت، سال گذشته به 260 هزار لیتر پلاسما رسیدیم. برآورد این است که ظرفیت پلاسمای خون کشور تا پایان سال جاری به 350 هزار لیتر برسد که 2 برابر نسبت به سال گذشته افزایش می‌یابد.

وی به فعالیت‌های انتقال خون در استان اشاره کرده و بیان داشت: پایگاه انتقال خون استان مرکزی نیز جزء برترین پایگاه‌های انتقال خون کشور است و حمایت‌های قابل تقدیری از سوی استانداری تاکنون برای این پایگاه صورت گرفته است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران تأکید کرد: پایگاه انتقال خون شهرستان خمین یکی از استانداردترین پایگاه‌های انتقال خون کشور است. در این پایگاه، تبدیل خون به فرآورده‌های خونی نیز انجام می‌شود. با این اقدام دیگر وابستگی در این منطقه وجود ندارد.

جمالی ابراز داشت: پیش از این، خونگیری در خمین انجام می‌شد، اما این خون در اراک فرآوری می‌شد. با بهره‌برداری از پایگاه انتقال خون در شهرستان خمین، خون در همین پایگاه فرآوری می‌شود و به پلاسما و پلاکت و گلبول قرمز تبدیل می‌شود.

وی به روند احداث و بهره‌برداری از پایگاه انتقال خون شهرستان خمین اشاره داشته و اضافه کرد: بی‌سابقه است که با این سرعت، کلنگ یک پایگاه زده شود و ظرف یک سال به بهره‌برداری برسد. اقدام یک خیر نیک‌اندیش در این مسیر قابل تقدیر است.

استاندار مرکزی نیز در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران، گفت: پایگاه انتقال خون شهرستان خمین نزدیک به 15 سال بلاتکلیف مانده بود. اما با حمایت سازمان انتقال خون و حضور یک خیر نیک‌اندیش، روند تکمیلی این پایگاه شتاب گرفت.

فرزاد مخلص‌الائمه افزود: پایگاه انتقال خون شهرستان خمین ظرف بازه زمانی یک سال در قالب یک پایگاه استاندارد و مدرن ساخته شد و به بهره‌برداری رسید. این پایگاه انتقال خون با تجهیزات ساخت داخل کشور و با ارزش بالغ بر 400 میلیارد ریال توسط سازمان انتقال خون تجهیز شد.

وی به ضرورت احداث و بهره‌برداری از پایگاه انتقال خون در شهرستان خمین تأکید کرده و ادامه داد: این پایگاه انتقال خون می‌تواند استان‌های همجوار را نیز پشتیبانی کند. بر این اساس نیاز و ضرورت احداث آن هر روز بیش از گذشته حس می‌شد.

استاندار مرکزی اظهار داشت: در سال جاری 760 تخت و در سال گذشته 144 تخت به مجموعه تخت‌های بیمارستانی استان مرکزی افزوده شد. این رویدادها و توسعه حوزه بهداشت و درمان در استان، نیازمندی‌ها را به خدمات انتقال خون و فرآورده‌های خونی را افزایش می‌دهد.

مخلص‌الائمه تصریح کرد: همچنین با توجه به راه‌اندازی و بهره‌برداری از بیمارستان 144 تخت‌خوابی حضرت فاطمه زهرا (س) در شهرستان خمین در سال گذشته، ضرورت ساخت پایگاه انتقال خون در این شهرستان بیش از پیش احساس می‌شد.

وی بیان داشت: پایگاه انتقال خون استان مرکزی یکی از پایگاه‌های انتقال خون استاندارد کشور است. این پایگاه به لحاظ عملکردی، توسعه برنامه‌ها، بازسازی پایگاه‌ها و شکل‌گیری پایگاه سیار، ظرف مدت 2 سال از رتبه آخر کشور به رتبه نخست رسید.

انتهای پیام/

نظر شما