شناسهٔ خبر: 67818910 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیر جهاد کشاورزی گلبهار:

تبلیغات فروش زمین‌های کشاورزی در گلبهار برای ساخت باغ ویلا کلاهبرداری است

مدیر جهاد کشاورزی گلبهار گفت: تبلیغات فروش زمین‌های کشاورزی ارزان در گلبهار از طریق ماهواره و فضای مجازی برای ساخت باغ ویلا کلاهبرداری است.

صاحب‌خبر -

محمد شجعی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه حفظ خاک مهم‌ترین عنصر در تأمین امنیت غذایی است، اظهار کرد: برای اینکه یک سانتیمتر خاک حاصلخیز بخواهد تشکیل شود تا از آن برای تولید غذا استفاده کنیم حدود ۳۰۰ سال زمان می‌برد.

وی حفظ کاربری اراضی را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: با توجه به اینکه بیشتر اراضی که در کشور وجود دارد مستعد کشاورزی نیست، تلاش می‌شود با حفظ کاربری اراضی بتوانیم زمین‌های قابل کشت کشاورزی را از دست ندهیم و با تولید محصولات کشاورزی امنیت غذایی کشور را تأمین کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی گلبهار خاطرنشان کرد: چون شهرستان گلبهار در نزدیکی کلان‌شهر مشهد قرار گرفته و از سویی افراد بسیاری می‌خواهند مکانی برای تفریحشان داشته باشند به همین دلیل اقدام به تغییر کاربری اراضی این شهرستان به عنوان باغ ویلا و ... می‌کنند.

وی با بیان اینکه برابر قانون تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی تخلف بوده و قانون‌گذار جهاد کشاورزی را مکلف نموده تا از این‌گونه تغییر کاربری‌ها جلوگیری کند، گفت: فعال بودن گشت امور اراضی و حضور گشت‌ها به صورت مستمر در مناطق مختلف مهم‌ترین اولویت مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان است.

شجعی با اشاره به اینکه با این اقدامات توانسته‌ایم تا حد قابل قبولی از ساخت و سازهای غیرمجاز جدید جلوگیری کنیم، گفت: همکاران در جهاد کشاورزی گلبهار هر روز یک منطقه را رصد می‌کنند و حتی اخطارهای لازم نیز به ساخت و سازهایی که در گذشته انجام شده داده می‌شود.

وی با اعلام اینکه برابر قانون حفظ کاربری اراضی ماده ۱۰ و ۳ برای متخلفین اعمال قانون صورت می‌گیرد، افزود: از تمامی شهروندانی که قصد خرید زمین و یا احداث باغ ویلایی را در شهرستان گلبهار دارند تقاضا داریم قبل از هر اقدام و خرید ملکی برای اینکه سرمایه‌شان از بین نرود حتماً با جهاد کشاورزی شهرستان مشورت کنند.

مدیر جهاد کشاورزی گلبهار با بیان اینکه اگر پس از خرید ملک و یا زمین مشمول قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی شوند و تخریب صورت گیرد عملاً متضرر می‌شوند، بیان کرد: تاکنون بیشترین تغییر کاربری اراضی صورت گرفته مربوط به پلاک یک هاشم‌آباد که بیشتر در حریم شهر قرار دارد است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر حفظ و حراست از این اراضی با شرکت عمران و شهرداری گلبهار است، افزود: چون زمین‌های باغی هم در داخل این پلاک قرار دارد جهاد کشاورزی نیز ورود کرده و از تغییر کاربری تا حد قابل توجهی پیشگیری شده است.

شجعی گفت: تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا با اطلاع‌رسانی به موقع و آگاه‌سازی از وقوع هرگونه تخلفی پیشگیری کنیم، البته بیشتر شهروندان قانونمند هستند و اجرای قانون مدنظرشان قرار دارد.

وی با اظهار تأسف از اینکه بعضاً در فضای مجازی و یا شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغاتی در خصوص فروش اراضی شهرستان گلبهار برای ساخت باغ ویلا منتشر می‌شود، گفت: تمامی این تبلیغات که توسط افراد سودجو انجام می‌شود غیرقانونی، دروغ و کلاهبرداری است.

مدیر جهاد کشاورزی گلبهار با بیان اینکه افراد بسیاری تاکنون به ما مراجعه داشته‌اند که فریب این افراد سودجو را خورده و سرمایه‌شان را از دست داده‌اند، افزود: از شهروندان تقاضا داریم به هیچ عنوان فریب این‌گونه تبلیغات دروغ را نخورند و قبل از هر خریدی به جهاد کشاورزی و دستگاه‌های متولی مراجعه کنند.

وی هرگونه تغییر در کاربری اراضی و باغی را ممنوع اعلام کرد و گفت: تنها در صورتی می‌توان تغییر کاربری داد که ابتدا مجوزهای لازم را از دستگاه‌های ذیربط اخذ کنند که آن هم بیشتر برای کارهای تولیدی مجوز صادر می‌شود.

شجعی در ادامه به مشکلات پیش رو در حفظ و حراست بهتر از اراضی کشاورزی اشاره کرد و گفت: بیشترین مشکل مربوط به کمبود امکانات و نیروی انسانی است، البته با تدابیر صورت گرفته تلاش شده از ظرفیت‌های بخش خصوصی هم استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم با مساعدت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیروی انسانی و امکانات مورد نیاز برای شهرستان گلبهار تأمین شود، افزود: علیرغم کمبود نیرو اما اجازه به افراد سودجو را نخواهیم داد.

مدیر جهاد کشاورزی گلبهار با اعلام اینکه سال گذشته حدود ۴۲۰ مورد و از ابتدای امسال نیز ۹۵ مورد از ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تخریب شده است، بیان کرد: حدود ۴۰۰۰ روز موضوعات آموزشی برای دهیاران، شوراها و ... ارائه شده و خواسته‌ایم که قوانین را رعایت کنند.

انتهای پیام

نظر شما