شناسهٔ خبر: 67818683 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی:

انتخاب بذر مناسب سهم ۳۵ درصدی در تولید پایدار مزرعه دارد

مشهد-ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: استفاده از بذر اصلاح شده در افزایش عملکرد محصول مفید است، به طوریکه نزدیک به ۳۵ درصد از تولید پایدار در مزرعه بستگی به انتخاب بذر مناسب دارد.

صاحب‌خبر -

محمدمیری دیسفانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در راستای تدوین برنامه تولید بذر غلات در استان خراسان رضوی، بر اساس میزان نیاز کشاورزان از مقدار ۲۵ هزار و ۸۷۱ تن بذر که در برنامه تکثیر قرار دارد، تاکنون خرید ۱۸ هزار و ۴۰۶ تن معادل بیش از ۷۰ درصد تامین شده است.

وی با بیان اینکه خرید بذر از مزارع تحت قرارداد کماکان ادامه دارد، بیان کرد: هدف از تامین پایه های بذری، استفاده از ارقام جدید و با ظرفیت بالا و بر اساس نتایج حاصل از اجرای مزارع PVS (مقایسه رقم ها) است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: در سال زراعی جاری، تامین بذر گواهی شده گندم بر اساس برنامه اقتصاد مقاومتی و راهبردهای برنامه هفتم توسعه در کشت آبی به میزان ۶۵ درصد و در کشت دیم ۳۷ درصد بذر مورد نیاز کشاورزان هدف‌گذاری شده است.

وی اظهار کرد: به منظور ارتقای عملکرد استان در زمینه تولید بذر استاندارد، کارگروهی متشکل از مدیریت زراعت بابت کنترل ارقام بذر و مدیریت حفظ نباتات به لحاظ بازدید از مزارع و پایش آفات و بیماری‌های ناشی از آن تشکیل شده است.

دیسفانی گفت: کارشناس مکانیزاسیون بابت بررسی کیفیت دستگاه‌های بوجاری و ضدعفونی و کارشناس مسوول موسسه کنترل و گواهی بذر و نهال زیر نظر کمیته فنی بذر استان تشکیل و به کمک شرکت‌های دارای مجوز فعالیت می‌نماید.

وی افزود: تلاش می شود با این اقدام ها بهترین ارقام بذر خالص متناسب با اقلیم، مقاوم در برابر بیماریهای گیاهی و تنش های دمایی، رطوبتی و شوری آب و خاک تولید شود.

به گفته وی، بذرهای اصلاح تولید شده با برچسب استاندارد و در کیسه های پلمب شده برای استفاده کشاورزان خراسان رضوی توسط جهاد کشاورزی شهرستان‌ها با قیمت مصوب توزیع می‌شود.

هم اکنون بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی جهاد کشاورزی خراسان رضوی زیر مجموعه سازمان جهاد کشاورزی است.

نظر شما