شناسهٔ خبر: 67816501 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی یزد هشدار داد؛

تلفات طیور و خسارت به واحدهای پرورش جوجه گوشتی یزد با افزایش دما

یزد- مدیر امور طیور جهادکشاورزی یزد از احتمال تلفات طیور و خسارت به واحدهای پرورش جوجه گوشتی در اثر افزایش دمای استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد، حسین محمدزاده گفت: پرندگان به دلیل فقدان غدد عرق در دفع گرمای بدن ناکارآمد تر از پستانداران هستند از این رو دچار استرس گرمایی می‌شوند.

وی افزود: استرس گرمایی شرایطی است که مرغ نمی‌تواند تعادل بین گرمای تولید شده در بدن و دفع آن را حفظ کند و این وضع از دمای بالای ۲۵ درجه سانتی گراد شروع می‌شود.

به گفته این مقام مسئول خارج کردن گرمای تولید شده توسط سقف، دیواره‌ها و خود پرنده در روزهای گرم سال بسیار دشوار است.

محمدزاده با اشاره به اینکه در روزهای گرم استفاده از مواد خوراکی با قابلیت هضم بالاتر و فیبر کمتر، برای پرنده بهتر است، تصریح کرد: به دلیل کاهش مصرف خوراک، بدن طیور ویتامین کمتری دریافت می‌کند، بنابراین باید سطح مکمل‌های ویتامینه جیره افزایش یابد.

وی به منظور پیشگیری از استرس گرمایی در واحدهای پرورش طیور توصیه‌هایی را بیان کرد که شامل: استفاده از ویتامین c پوشش دار در جیره، وجود تعداد کافی آبخوری در هر واحد، تغذیه طیور در ساعات خنک شبانه روز، داشتن سیستم تهویه مناسب، مه پاش و هواکش‌های بزرگ‌تر است.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی گفت: کم کردن تراکم گله با کشتار، کاهش تراکم گله با حداکثر وزن ۲۵-۲۰ کیلوگرم در هر مترمربع سالن، استفاده از اسیدهای آمینه سنتتیک و کاهش سطح پروتئین، مصرف گیاهان دارویی و همچنین آنزیم‌ها برای افزایش قابلیت هضم جیره و افزودن چربی برای تأمین بخشی از انرژی از پیشنهادات تغذیه‌ای این بخش است.

نظر شما