شناسهٔ خبر: 67816244 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۱۱۵ هکتار سامانه آبیاری هوشمند در خراسان جنوبی ایجاد می‌شود

بیرجند - ایرنا - مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۱۱۵ هکتار سامانه آبیاری هوشمند به صورت پایلوت در شهرستان سربیشه اجرا می‌شود.

صاحب‌خبر -

اکبر محمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: انعقاد قرارداد و خرید تجهیزات انجام شده و امید است تا پایان شهریور ماه این سامانه تکمیل و تحویل بهره‌بردار شود.

وی گفت: در شیوه آبیاری سنتی معمولا برنامه آبیاری در فواصل زمانی مشخص و به طور تقریبی انجام می‌شود که به تامین ناکافی حجم آب مورد نیاز گیاه یا آبیاری بیش از حد و در نتیجه کاهش رشد گیاهان یا هدر رفتن آب منجر می‌شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: در مقابل، سامانه آبیاری هوشمند به داده‌هایی که در هر لحظه از مزرعه جمع‌آوری می‌شوند، متکی است بنابراین امکان آبیاری دقیق براساس رطوبت خاک، شرایط آب و هوا و نیاز آبی گیاهان فراهم می‌شود.

وی گفت: خراسان جنوبی جزء ۱۸ استان پایلوت کشور برای اجرای هوشمندسازی سامانه‌های نوین آبیاری است و کنترل از راه دور، برنامه ریزی و زمان‌بندی آبیاری، اطلاع از هدر رفت و نشت آب، آبیاری و کوددهی و اصلاح الگوی مصرف آب از دیگر مزایای سامانه آبیاری هوشمند است.

محمدی با اشاره به اینکه تاکنون ۴۰ هزار هکتار از اراضی آبی استان خراسان جنوبی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده‌ است، اظهار کرد: خراسان جنوبی طی سه سال پیاپی جزو استان‌های برتر پروژه‌های اجرا شده، در حال اجرا و عملکرد کل سامانه‌های نوین آبیاری بوده‌ است.

وی بیان کرد: از ابتدای سال جاری ۴۱۳ هکتار از اراضی آبی خراسان جنوبی با اعتبار ۱۴۰ میلیارد ریال به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده که از این مقدار ۷۷ هکتار آبیاری تحت فشار و ۳۳۶ هکتار آبیاری کم فشار است.

این مقام مسئول افزود: با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری از ابتدای سال جاری ۸۴۲ هزار و ۸۰۰ متر مکعب در مصرف آب بخش کشاورزی استان صرفه‌جویی شده‌ است.

وی عنوان کرد: دولت به ازای هر هکتار آبیاری تحت فشار ۷۳۰ میلیون ریال و برای هر هکتار آبیاری کم فشار مبلع ۲۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می‌کند که امکان افزایش آن در سال مالی جاری وجود دارد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری ۶ هزار و ۶۰۰ هکتار پروژه آبیاری نوین در دست اجرا و ۴۱۳ هکتار پروژه اجرا شده داشته ایم که رتبه اول کشور را به لحاظ عملکرد کل و رتبه سوم را در زمینه پروژه‌های اجرا شده در سطح کشور کسب کردیم.

وی گفت: بازدهی آبیاری در طرح‌های آبیاری کم فشار تا حدود ۶۵ درصد و در طرح‌های آبیاری تحت فشار تا ۹۰ درصد افزایش می‌یابد.

محمدی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری ۱۱ استخر ذخیره آب به حجم ۲۵۵ هزار و ۳۲۰ متر مکعب و با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال احداث شده و استخره‌های آب هم جزو اولویت‌هاست که نقش موثری در بازدهی آبیاری دارند.

وی گفت: از ابتدای سال جاری بالغ بر ۲۵ کیلومتر کانال و لوله گذاری انتقال آب در سطح مزارع و باغات استان با اعتبار ۱۱۰ میلیارد ریال انجام شده‌ است که این اقدام باعث افزایش بازدهی آبیاری می‌شود و در مجموع در طرح‌های انتقال آب با لوله، بازدهی انتقال آب به نزدیک ۱۰۰ درصد می‌رسد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به تهیه بانک اطلاعاتی پروژه‌های آب و خاک در محیط GIS اظهار کرد: این اقدام کار مهم و ارزشمندی است که خراسان جنوبی در زمینه تهیه این بانک اطاعاتی رتبه دوم کشوری را دارد و از مجموع ۴۰ هزار هکتار سامانه نوین آبیاری در استان، محدوده‌های ۲۷ هزار و ۱۰۰ هکتار در سامانه بانک اطلاعاتی در محیط GIS را ثبت کردیم.

وی گفت: همچنین هفت هزار و ۶۰۰ رشته قنات در خراسان جنوبی داریم که اطلاعات تمامی قنوات در سامانه GIS معاونت آب و خاک وزارتخانه ثبت شده‌ است.

محمدی افزود: هزار و ۴۰۰ کیلومتر خطوط انتقال، ۳۲ کیلومتر کانال آبیاری، ۲ کیلومتر جاده بین مزارع، ۲ هزار و ۲۸۳ باب استخر ذخیره کشاورزی در این سامانه ثبت شده که به صورت میانگین ۹۰ درصد پروژه آب و خاک در محیط سامانه GIS ثبت است.

نظر شما