شناسهٔ خبر: 67815951 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

چرخه معیوب گوشت قرمز از تولید تا بازار - اکونیوز

اقتصاد ایران: مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: نرخ هر کیلوگرم گوسفندزنده ۳۰۰ تا ۳۲۰ هزار تومان بوده و نسبت‌به هفته گذشته افزایش قیمتی نداشت اما نرخ گوشت قرمز در حال تغییر است.

صاحب‌خبر -

افشین صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه دام سبک در گفت‌وگو با مهر درباره قیمت دام زنده اعلام کرد: نرخ هر کیلو گرم گوسفند زنده بین ۳۰۰ تا ۳۲۰ هزار تومان بوده و نسبت به هفته گذشته افزایش قیمتی نداشته است؛ اما نرخ تغییر می‌کند زیرا قیمت جو در بازار حدود ۱,۰۰۰ تومان افزایش یافته است.

وی افزود: دلیل افزایش قیمت جو در بازار هم به افزایش تعرفه واردات بر می‌گردد. بر اساس ابلاغیه افزایش تعرفه واردات جو، واردکنندگان مکلف شده‌اند مابه‌التفاوت این قیمت را از ابتدا سال بپردازند در حالی که تعرفه واردات جو هفته گذشته دچار تغییر شد.

وی ادامه داد: افزایش تعرفه واردات باعث شده تا نرخ جو تولید داخل نیز در بازار افزایش قیمت داشته باشد؛ علاوه بر اینکه در ۱۰ روز گذشته جو به سختی در بازار پیدا می‌شد.

تأمین بازار تا ۶ ماه آینده

وزیر جهاد کشاورزی در مراسم افتتاحیه بیست و سومین نمایشگاه خوراک دام و صنایع وابسته اعلام کرد تا ۶ ماه آینده خوراک دام تأمین است.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک کشور با بیان اینکه افزایش قیمت جو سبب افزایش محصول نهایی همچون گوشت و شیر می‌شود، اظهار کرد: این موضوع در کنار بخشنامه ۲ ماه قبل، مبنی بر صفر شدن تعرفه واردات گوشت، تولید را در کشور با چالش مواجه می‌کند و قیمت تمام شده افزایش می‌یابد.

وی عنوان کرد: در حالی که برخی مدیران دولتی شعار حمایت از تولید می‌دهند در عمل با برنامه‌ریزی که دارند به این بخش بیشتر آسیب وارد می‌کنند.

از خرید تضمینی جو تا خرید حمایتی

پیش تر رئیس بنیاد ملی گندم کاران در گفت‌وگو با مهر به گلایه عنوان کرده بود نرخ جو تولید داخل امسال نسبت به سال گذشته بسیار پایین است در حالی که قیمت تمام شده آن بالاست. صدر دادرس در پاسخ به این گلایه بیان کرد: سیاست گذاری و برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی نباید به گونه‌ای باشد که در راستای حمایت از یک بخش به سایر بخش‌ها آسیب وارد شود. در چنین مواقعی که نرخ محصول در بازار نسبت به قیمت تمام شده پایین‌تر است دولت باید ورود کرده و خرید تضمینی کند. در خصوص جو هنوز قیمت خرید تضمینی سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ اعلام نشده و عنوان می‌شود خرید حمایتی انجام می‌شود. در چنین چرخه‌ای طبیعی است وقتی قیمت تمام شده تولید داخل افزایش می‌یابد اولین راه حل از نگاه برخی مسؤولان واردات است.

وی در ادامه گلایه‌ها عنوان کرد: حتی با واردات این چرخه اشتباه ادامه پیدا می‌کند. مسؤولان بخش دامی وزارت جهاد کشاورزی از واردات دام مولد می‌گویند اما وقتی این دام وارد و گوشت و شیر تولید شود و قیمت تمام شده بالا باشد با قیمت گذاری دستوری دامدار ناچار است دام را به کشتارگاه بفرستد.

اما و اگرهای واردات دام مولد

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، در بین اقلام گاوداری‌های صنعتی، کمترین تورم نقطه به نقطه مربوط به شیر (۵.۹ درصد) و بیشترین آن مربوط به گاو تلیسه (۱۰۵.۵ درصد) است. گاو تلیسه گاو ماده با یک شکم زایش بوده که به عنوان گاو مولد محسوب می‌شود.

به گفته مدیرعامل اتحادیه دام سبک رویه فعلی در بازار گوشت قرمز سبب شده تا قیمت گاو تلیسه هم بالا برود و با واردات نیز این چرخه اشتباه ادامه پیدا کند؛ زیرا اگر گاو مولد وارداتی دو منظوره، گوساله نر به دنیا بیاورد با روند فعلی بازار گوشت و واردات، روی دست دامدار می‌ماند و کمکی به تنظیم بازار گوشت نمی‌کند و اگر شیر این گاو مولد به بازار عرضه شود با قیمت دستوری، دامدار متضرر می‌شود. در ادامه این مسیر فقط ارز بدون نتیجه مطلوب از کشور خارج می‌شود.

نظر شما