شناسهٔ خبر: 67815670 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سیستان و بلوچستان بر مدار گرم‌ترین استان‌های کشور در تیرماه؛ تب بالای ۴۰ درجه ادامه دارد

زاهدان - ایرنا - میانگین دمای هوا در ۳۱ استان کشور در تیرماه گرم‌تر از حد نرمال گزارش شده که سیستان و بلوچستان جایگاه دومین استان گرم کشور در ماه گذشته را به خود اختصاص داده بود و همچنان تا پایان هفته در استان افزایش تدریجی دما پیش بینی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، بر اساس آخرین تحلیل داده‌های ایستگاهی هواشناسی، میانگین دمای کشور در تیرماه به ۳۰.۷ درجه سلسیوس رسید که ۱.۴ درجه گرمتر از حالت طبیعی در این ماه بوده و بیشترین افزایش دما در تیرماه به ترتیب در استان کرمان با ۲.۴، سیستان و بلوچستان و یزد ۲.۲ و هرمزگان ۱.۸ درجه سلسیوس ثبت شده است در واقع عصر روز ۱۳ تیر ۱۴۰۳ ؛ ۲۴ ایستگاه هواشناسی سیستان و بلوچستان دمای بالای ۴۰ درجه را ثبت کردند که دلگان با ثبت دمایی ۵۱ درجه گرمترین شهر استان شد، همچنین بیشینه دمای شهر نصرت آباد به ۴۷ درجه سلسیوس رسید که از بدو تاسیس ایستگاه هواشناسی در ۱۳ سال گذشته بی‌سابقه بوده، بیشینه دمای ایستگاه تازه تاسیس بخش کوهک سراوان نیز در همان روز به ۵۰ درجه رسید است.

دمای هوا خاش نیز در ۱۴ تیرماه نیز به ۴۴ درجه رسید و این دما بعد از ۳۹ سال رکورد شکست همچنین بیشینه دمای زاهدان در همان روز به ۴۴ درجه رسید که رکورد دمای سال گذشته خود را که در ۶۰ سال اخیر بی سابقه بوده تکرار کرد.

به گفته احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور بیشترین افزایش در دمای کمینه در تیرماه رخ داده یعنی صبح ها با هوای گرمتر شروع شده همچنین برآوردها نشان می‌دهد که دمای کشور طی ۵۰ سال اخیر با آهنگ ۰.۴ درجه در هر دهه افزایش یافته است که عدد بسیار بزرگیست؛ این مقدار حتی از میانگین افزایش دمای جهانی نیز بیشتر است.

در تیرماه که رکورد گرمای هوا به عنوان دومین استان گرم در دست سیستان و بلوچستان بوده و برای روزهای متوالی دمای بالای ۴۰ درجه در شهرهای مختلف به ثبت رسیده تنها روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه ساعت کاری کاهش و پنجشنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۳ در راستای لزوم مدیریت مصرف انرژی با توجه به شرایط آب و هوایی حاکم بر کشور و استان، تمامی سازمان‌ها، ادارات، دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های استان به جز مراکز خدمات رسان، امدادی و درمانی، تعطیل اعلام شد این در حالیست که در پی افزایش بی‌سابقه دمای هوا و روند افزایشی مصرف برق، براساس تصمیم جلسه مشترک کارگروه مدیریت مصرف انرژی و کارگروه شرایط اضطرار استان‌ها و به منظور حمایت از بخش‌های کشاورزی، صنعت و عدم قطع برق خانگی، تمام دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها و بیمه‌های استان‌ها(به استثنای واحدهای ذی‌ربط در مراکز درمانی، دستگاه‌های خدمات‌رسان، شعب مرکزی یا شعب منتخب بانک‌ها و مراکزی که دارای نوبت کاری هستند) با استفاده از ظرفیت بخشنامه دورکاری تمام ادارات استان‌های قم، زنجان، اصفهان، خراسان جنوبی، کرمانشاه، مرکزی، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، سمنان، یزد و کردستان چند روز تعطیل و در برخی از استان‌های دیگر ساعات کاری آن‌ها چند روز کاهش پیدا کرد.

براساس گزارش‌ها؛ بررسی تغییرات دما و بارش سیستان و بلوچستان در ۵۰ سال گذشته نشان دهنده افزایش دمای میانگین، کاهش بارش و افزایش تبخیر و تعرق در استان است. با توجه به وقوع این رخدادها در استان، برنامه ریزی و مدیریت صحیح منابع و سرمایه‌های طبیعی به ویژه در حوزه های آب، خاک و هوا بیش از پیش محسوس و ضروری است.

سیستان و بلوچستان بر مدار گرم‌ترین استان‌های کشور در تیرماه؛ تب بالای ۴۰ درجه ادامه دارد

تاخت و تاز تب بالای ۴۰ درجه در سیستان و بلوچستان

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: عصر روز دوم مرداد، ۲۲ ایستگاه هواشناسی دمای بالای ۴۰ درجه سانتیگراد را ثبت کردند که دلگان با ثبت دمای ۴۸ درجه سانتیگراد گرم‌ترین شهر استان شد.

محسن حیدری ادامه داد: زاهدان در گرمترین ساعات روز دمای ۳۹ درجه سانتیگراد را ثبت کرد.

وی افزود: تا پایان هفته در سیستان و بلوچستان افزایش تدریجی دما پیش بینی می شود و گرمای هوا تا اواسط هفته آینده ماندگار خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان به شهروندان توصیه کرد: با توجه به گرمای هوا از ترددهای غیر ضروری در فضای باز به ویژه اواسط روز تا بعد از ظهر خودداری کنند و تامین، توزیع و مصرف بهینه آب و برق نیز باید مدیریت شود.

سیستان و بلوچستان بر مدار گرم‌ترین استان‌های کشور در تیرماه؛ تب بالای ۴۰ درجه ادامه دارد

ادارات سیستان و بلوچستان پنجشنبه تعطیل است

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: گرمای هوا منجر به تعطیلی تمامی ادارات و دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها و سازمان‌های استان در روز پنجشنبه چهارم مردادماه جاری شد.

محمد کرمی اظهار کرد: با توجه به تداوم گرمای هوا و به منظور حفظ پایداری شبکه برق، تمامی ادارات و دستگاه‌های اجرایی، بانک ها و سازمان های سیستان و بلوچستان روز پنج شنبه مورخ چهار مرداد ماه ۱۴۰۳ تعطیل خواهد بود.

وی افزود: بر این اساس؛ ساعت کاری تمامی دستگاه‌های اجرایی، نهادها، دانشگاه‌ها و بانک‌های سییتان و بلوچستان در روز چهارشنبه سوم مرداد ماه نیز ۲ ساعت کاهش می‌یابد.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: ساعت کاری ادارات امروز چهارشنبه با احتساب ۲ ساعت تعجیل در خروج از ساعت ۶ صبح تا ۱۱ ظهر و انجام امور اداری به صورت دورکاری خواهد بود.

لزوم مدیریت مصرف انرژی در سیستان و بلوچستان با افزایش گرما ضرورت یافت

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به افزایش دما در سطح کشور و استان بویژه در طول هفته اخیر، مشترکان برق این منطقه نسبت به مدیریت مصرف انرژی اقدام کنند.

محمد رئیسی اظهار کرد: مشترکان برق سیستان و بلوچستانی با کاهش و مدیریت مصرف برق بویژه در ساعت های اوج بار (۱۳ تا ۱۸ و ۲۰ تا ۲۳) یاریگر کارکنان صنعت برق در ارائه هرچه بهتر خدمات و تأمین برق پایدار باشند.

وی بیان کرد: استفاده از دور کند کولرهای آبی، تنظیم دمای آسایش کولرهای گازی (۲۴ تا ۲۷)، استفاده از سایبان برای سیستم های سرمایشی، عدم استفاده از لوازم برقی پر مصرف در ساعت اوج بار، خاموش کردن لامپ های اضافه و استفاده از روشنایی طبیعی در روز، عدم قراردادن لوازم برقی در حالت آماده به کاری از جمله راهکارهای ساده اما مهم در مدیریت مصرف انرژی است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان ادامه داد: مشترکان برق ضمن مدیریت مصرف برق می‌توانند از پاداش در نظر گرفته شده در این بخش نیز بهره مند شوند.

نظر شما