شناسهٔ خبر: 67815085 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

کتاب «نگرانی‌های حقوق بشری در پادشاهی انگلستان طی دو دهه اخیر از منظر نهادهای بین المللی» منتشر شد

ستاد حقوق بشر کتابی را مبتنی بر گزارش‌های نهادهای معاهده‌ای حقوق بشر با هدف بررسی نقایض حقوق بشری در انگلیس منتشر کرده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - کتاب «نگرانی های حقوق بشری در پادشاهی انگلستان طی دو دهه اخیر از منظر نهادهای بین المللی حقوق بشر» که دارای دوازده بخش نقایض حقوق بشری در انگلیس می‌باشد و به زبان انگلیسی نیز ترجمه شده، به همت ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران منتشر گردیده است.

بخش‌های مختلف این کتاب به وضعیت افراد آفریقایی‌تبار، نقض تعهدات منع شکنجه از نظر کمیته مربوطه، وضعیت حقوق زنان از نظر منع تمامی اشکال تبعیض، وضعیت فقر براساس گزارش گزارشگر فقر شدید و حقوق بشر، نقض حقوق اقلیت های نژادی براساس گزارش گزارشگر ویژه اشکال معاصر نژادپرستی، بیگانه‌هراسی و عدم تساهل، وضعیت حقوق معلولین از نظر کمیته حقوق افراد دارای معلولیت، وضعیت محیط زیست براساس گزارش گزارشگر ویژه پیامدهای حقوق بشری مدیریت سالم زیست محیطی، وضعیت حق تجمعات مسالمت‌آمیز براساس گزارش گزارشگر حق تجمعات مسالمت‌آمیز و تشکیل انجمن، وضعیت حقوق مدنی و سیاسی از نظر کمیته حقوق بشر، نقض حقوق کودکان براساس ملاحظات نهایی کمیته حقوق کودک، نقض حقوق اقلیت‌های نژادی براساس ملاحظات نهایی کمیته منع تبعیض نژادی و وضعیت حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در انگلستان پرداخته است.

در مقدمه این کتاب آمده است که براساس گزارش‌های واصله از سوی نهادهای حقوق بشری، نگرانی‌ها و چالش‌های متعددی در زمینه ایفای حقوق بشر در این کشور همچنان پابرجاست. پادشاهی انگلستان در زمینه حقوق مدنی و سیاسی همواره پیرامون موضوع تبعیض نژادی و جنسیتی، از جمله خشونت علیه زنان، تبعیض علیه اشخاص در رویه‌های پناهندگی و بومیان مورد انتقاد قرار گرفته است.

در زمینه حقوق اقتصادی و اجتماعی نیز مردمان بومی در مورد بهره‌مندی از منابعشان توسط شرکت‌ها، رضایت آزاد، قبلی و آگاهانه ندارند. به صورت ویژه، در رابطه با ریشه‌کن نمودن تمامی اشکال تبعیض، با وجود اقدامات ادعایی پادشاهی انگلستان، این کشور همچنان با معضلات نژادپرستی، نفرت پراکنی، بیگانه هراسی، فقر و تبعیض در حوزه‌های آموزش، تحصیل، دسترسی به خدمات بهداشت و درمان، اشتغال، مسکن و ... روبه رو است. این معضلات برای افراد دارای معلولیت، زنان، کودکان، پناهجویان و پناهندگان و سایر اقشار آسیب پذیر که تحت تاثیر تبعیض چندگانه قرار دارند، شدت می یابد.
 

در حوزه منع شکنجه مشکلات مربوط به شرایط بازداشت، حضور گسترده اشخاص در سلول‌های انفرادی، سازوکارهای شکایت داخلی زندان، مرگ در بازداشت، عدم تحقیقات سریع، همه جانبه و بی‌طرفانه، عدم پاسخگویی و عدم دسترسی به جبران خسارت در سیستم بازداشت پادشاهی انگلستان، به قوت خود باقیست.


در رابطه با حقوق کودک، در زمینه قانون‌گذاری، سیاست‌ها و راهبرد جامع، هماهنگی‌های قوانین، تخصیص منابع، جمع آوری داده‌ها، نظارت مستقل و آموزش مشکلات قابل توجهی وجود دارد. همچنین در چارچوب مربوط به حقوق زنان نیز نگرانی‌هایی پیرامون دسترسی زنان به عدالت، اجرای تعهدات بین‌المللی دولت انگلستان در این حوزه، کلیشه‌ها و رویه‌های آسیب‌رسان، خشونت جنسیّتی، مسائل مربوط به زنان و دختران کشته یا ناپدید شده، تبعیض علیه زنان بومی، قاچاق، بهره‌کشی و روسپیگری، میزان مشارکت زنان در زندگی سیاسی و عمومی، توانمندسازی اقتصادی زنان، آموزش، اشتغال، سلامت زنان، و نهایتا مسائل مربوط به زنان در بازداشت وجود دارد که در این کتاب به تفصیل به آنها پرداخته شده است.
 

افراد دارای معلولیت نیز در انگلستان با چالش‌های متعددی مواجه هستند. از جمله این چالش‌ها می‌توان به تبعیض، عدم آگاهی از حقوق و دسترسی به آن، نقض حق حیات، خصوصا در موقعیت‌های خطرناک و اضطراری از جمله بستری کردن اجباری، درمان‌های اجباری و عقیم‌سازی غیرارادی، به رسمیت شناخته نشدن در محضر قانون و عدم دسترسی به عدالت، سوءاستفاده و خشونت علیه آن‌ها، بی‌توجهی به تمامیت فردی آن‌ها و عدم برخورداری این افراد از حقوق مربوط به زندگی مستقل، مشارکت سیاسی و عمومی و آزادی بیان و عقیده، نقض حق حریم خصوصی، عدم دسترسی برابر به آموزش، کار و اشتغال اشاره کرد که در این کتاب مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌ است.

این مجموعه وضعیت کامل حقوق بشر در کشور انگلستان را به تصویر نمی‌کشد، چرا که صرفا مبتنی بر گزارشات نهادهای معاهده‌ای حقوق بشر می‌باشد و سایر منابع در آن گنجانده نشده است. 

 فایل کامل کتاب فوق را اینجا دریافت کنید.

انتهای پیام/

نظر شما