شناسهٔ خبر: 67825208 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

باکو: همواره آماده مذاکره با ایروان در روسیه هستیم

تهران- ایرنا- آیخان حاجی‌ زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد که باکو همواره آماده مذاکره با ایروان در روسیه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا به نقل از تارنمای آز نیوز، در بیانیه سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان آمده است: باکو همواره آماده است به میزبانی مسکو یا هر مکان مورد توافق طرفین، با طرف ارمنی مذاکره کند.

به نوشته آز نیوز، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز پیش تر اعلام کرده بود که روسیه آماده میزبانی مذاکرات بین باکو و ایروان است و شرایط بهینه را برای انجام این مذاکرات تضمین می‌کند.

به گزارش ایرنا، زاخارووا همچنین پیش تر از تصمیم اتحادیه اروپا برای اختصاص ۱۰ میلیون یورو کمک نظامی به ارمنستان انتقاد کرد و گفت: کمک نظامی اتحادیه اروپا برای حمایت از نیروهای مسلح ارمنستان در واقع پیشبرد محاسبات ژئوپلیتیکی برای گسترش نفوذ خود بر منطقه قفقاز جنوبی است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه ادامه داد: تجربه اوکراین نشان می دهد که صندوق صلح اروپا درباره صلح، ثبات و امنیت نیست بلکه بیشتر درباره جنگ، تحریک کشورها و خونریزی بنا شده است.

زاخارووا گفت: ما بارها به این موضوع اشاره کرده‌ایم که اتحادیه اروپا اصول و منطق صلح‌آمیز خود را از دست داده است و هیچ پتانسیلی برای تقویت صلح ندارد، در واقع اتحادیه اروپا امروز مسیر نظامی‌سازی و جنگ را در پیش گرفته که به جای شهروندان خود، در خدمت منافع ایالات متحده و ناتو است.

وی افزود: استراتژی اتحادیه اروپا شامل تشدید تضادهای موجود از جمله تضادهای بین باکو و ایروان، برای بازدارندگی روسیه و سایر کشورهای مستقل از غرب است.

زاخارووا در پایان گفت که به اعتقاد او، غرب از بیشتر شدن جنگ و ناامنی در نقاط مختلف جهان استقبال می‌کند و در واقع سیاست آنها ماهیگیری از آب گل آلود است.

در همین ارتباط ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران چندی پیش در واکنش به توافق دولت جمهوری آذربایجان و نمایندگان ارامنه ساکن قره باغ اظهار دکرد: جمهوری اسلامی ایران از توافق دولت آذربایجان و نمایندگان ارامنه ساکن قره باغ برای توقف درگیری‌ها در این منطقه ابراز خرسندی کرده و انتظار دارد بر گفت‌ وگو و سازوکارهای مسالمت آمیز برای حل و فصل مسائل در چارچوب تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان تمرکز شود.

وی با تاکید بر اینکه جنگ جز ویرانی و گسترش نفرت حاصلی ندارد و ثبات و امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد، ضمن استقبال از گفت وگوی میان باکو و نمایندگان ارامنه ساکن قره باغ تاکید کرد، دیگر دلیلی برای ادامه‌ی درگیری‌ها در منطقه وجود ندارد و امیدواریم پس از این شاهد هیچ جنگی در منطقه نباشیم.

نظر شما