شناسهٔ خبر: 67811505 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

جلسه آموزشی آنلاین خود مراقبتی ویژه همتایاران برگزار شد

به مناسبت روز جهانی خودمراقبتی، جلسه آموزشی آنلاین خود مراقبتی ویژه همتایاران دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تاریخ دوم مردادماه ۱۴۰۳ با تدریس فاطمه مرادی روانشناس مرکز مشاوره مبتنی بر سبک زندگی اسلامی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار گردید.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا مشهد، به مناسبت روز جهانی خودمراقبتی، جلسه آموزشی آنلاین خود مراقبتی ویژه همتایاران دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تاریخ دوم مردادماه ۱۴۰۳ با تدریس فاطمه مرادی روانشناس مرکز مشاوره مبتنی بر سبک زندگی اسلامی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار گردید.

در این جلسه مرادی به تعریف خود مراقبتی و انواع آن( جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی) بر اساس مدل biopsychosocio spiritual، پرداخت و بر ضرورت یادگیری خودمراقبتی تاکید کردند.

وی در تبیین ضرورت خود مراقبتی افزود: رشد و توسعه فردی می تواند رشد و توسعه جامعه را به دنبال داشته باشد. خودمراقبتی جسمانی شامل مراقبت های بهداشتی ، رعایت بهداشت خواب ، تغذیه و ورزش کردن است .
مرادی در ادامه افزود: در خودمراقبتی اجتماعی چگونگی شبکه ارتباطی و حمایتی فرد بررسی میشود و همچنین چالش هایی که در این قسمت وجود دارد را شناسایی می‌کند.
وی در ادامه افزود: خودمراقبتی روانی به تنظیم هیجانات ، شناسایی افکار غالب و نحوه عملکرد و رفتار او اشاره دارد.
مرادی تاکید نمود که در ارزیابی خودمراقبتی رهای مختلف باید ببینم در کدام قسمت دچار چالش هستیم و عدم رعایت چه مسایلی باعث کاهش عملکردمان شده است و برای آن بایستی اقداماتی از قبیل مراجعه به متخصص مربوطه را در نظر بگیریم.
روانشناس مرکز مبتنی بر سبک اسلامی ایرانی در ادامه خودمراقبتی در روابط عاطفی را توضیح داد و سپس با مطرح کردن نیازهای پنج گانه گلاسر: نیاز به بقا، نیاز به عشق و تعلق خاطر، نیاز به قدرت و پیشرفت، نیاز به آزادی و نیاز به تفریح و شیوه های تامین آن، جلسه آموزشی به پایان رسید .

نظر شما