شناسهٔ خبر: 67811476 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

نگاهی به شکستن یک رکورد بزرگ؛

کشتی آزاد در انتظار خوش‌بختی

تیم ملی کشتی آزاد کشورمان با ۵ سهمیه به المپیک پاریس خواهد رفت؛ ۵ وزن که هر کدام شانس کسب یک مدال خوش‌رنگ هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ورزشی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»؛ به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی دانا؛ سی‌وسومین دوره از بازی‌های المپیک تابستانی به‌شکل رسمی از جمعه – ۵ مردادماه به میزبانی فرانسه و با نام المپیک ۲۰۲۴ پاریس آغاز خواهد شد و تا ۲۱ مردادماه به طول خواهد انجامید، کاروان ورزش کشورمان با ۴۰ المپین موسوم به «کاروان خادم‌الرضا (ع)» در این رویداد حاضر شده که سهم کشتی از این تعداد، ۱۱ نفر است.

مبارزات کشتی آزاد از ۱۸ مردادماه آغاز شده و تا ۲۱ مردادماه (روز اختتامیه) ادامه خواهد یافت، در مجموع ۲۹۰ کشتی‌گیر از ۶۳ کشور جهان در المپیک ۲۰۲۴ پاریس حاضر می‌شوند. آمریکا با ۱۶ کشتی‌گیر بیشترین سهمیه را در کشتی مردان و زنان به‌دست آورده و در غیاب روس‌ها که المپیک را تحریم کردند، تنها آذربایجان و آمریکا سهمیه کامل گرفته‌اند.

تیم ملی کشتی آزاد کشورمان از ۶ سهمیه ممکن، ۵ سهمیه را کسب کرده که در اوزان ۶۵، ۷۴، ۸۶، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم به‌ترتیب رحمان عموزادخلیلی، یونس امامی، حسن یزدانی، امیرعلی آذرپیرا و امیرحسین زارع با دوبنده تیم ملی کشتی آزاد ایران به روی تشک پاریس ۲۰۲۴ خواهند رفت که هر کدام از این نفرات، کوله‌باری از مدال و تجربه بین‌المللی هستند.

سهمیه‌های المپیک ۲۰۲۴ برای کشتی آزاد ایران توسط همین آزادکاران به‌دست آمده که در پی این موضوع و بر اساس مفاد چرخه انتخابی، این ۵ نفر راهی پاریس شده‌اند، اگر چه کتف جراحی‌شده حسن یزدانی تعیین تکلیف اوزان ۸۶ و ۹۷ کیلوگرم را تا حدی به تعویق انداخت اما در نهایت، یزدانی در سومین المپیک زندگی خود کاپیتان تیم ملی ماست.

رحمان عموزادخلیلی – وزن ۶۵ کیلوگرم: رحمان که پس از کسب مدال طلای جهان از روزهای اوجش فاصله گرفت، سهمیه المپیک را در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ با برترین نفر پنجم شدن به‌دست آورد اما در این وزن سبک و شلوغ، رقبایی سرسخت مانند اسلام دودایف آلبانیایی روس‌تبار، اسماعیل موسوکایف مجار و نهایتاً زین ردترفورد آمریکایی را در برابر خواهد داشت.

یونس امامی – وزن ۷۴ کیلوگرم: در غیاب زائوربک سیداکوف روس، تمام چشم‌ها به کایل دیک آمریکایی دوخته شده تا بتواند در این وزن به مدال طلا برسد اما امامی هم آمده تا نشان بدهد کشتی‌گیری فقط برای مقام سومی نیست، یونس در صورتی که در دور دوم مقابل این آمریکایی بتواند پیروز شود، مدال طلا را باید به نام او نوشت، یونس در این وزن علی ارسلان، فرنگی‌کار قهرمان جهان از صربستان که برای المپیک به کشتی آزاد آمده را هم در مسیر احتمالی خواهد داشت.

حسن یزدانی – وزن ۸۶ کیلوگرم: حالا که خبری از دیوید تیلور نیست و حتی آرتور نایفونوف هم به المپیک نیامده، این وزن مثل همیشه جذابیت ندارد، اگر چه آرون بروکس در هر مرحله‌ای ممکن است به یزدانی برخورد کند اما کاپیتان باتجربه ایران هدفی مهم را در سر دارد؛ کسب دومین مدال طلا و تبدیل شدن به پرافتخارترین المپین تاریخ ایران، بالاتر از آقا تختی و هادی ساعی.

امیرعلی آذرپیرا – وزن ۹۷ کیلوگرم: غیبت عبدالرشید سعدالله‌یف برای روس‌ها خبر خوبی نبود اما امیرعلی و رقیب اصلی‌اش یعنی کایل اسنایدر آمریکایی از این اتفاق استقبال کردند، احمد تاج‌الدین‌اف بحرینی روس‌الاصل، دیگر رقیب بدقلق و سرسخت امیرعلی است که در این وزن رنکینگ ندارد و ممکن است در عین بدشانسی، همان دور اول به او بخورد و یا در سمت سخت قرار بگیرد.

امیرحسین زارع – وزن ۱۲۵ کیلوگرم: در کنار حسن یزدانی، او هم مرد شماره یک ماست. طاها آکگول از ترکیه، گنو پتریاشویلی از گرجستان و میسون پاریس از آمریکا، رقبای اصلی امیرحسین هستند اما قهرمان ۲ دوره جهان و دارنده مدال برنز المپیک، به میزانی از تجربه و پختگی رسیده که در عین جوانی بتواند طلای سنگین‌وزن را پس از مدت‌ها نصیب ایران کند.

انتهای خبر/

نظر شما