شناسهٔ خبر: 67810236 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

وزیر نیرو عنوان کرد

اجرای طرح انتقال آب دریا با چشم‌انداز خروج کشور از تنش آبی

وزیر نیرو گفت: اکنون آب‌رسانی از دریا به شهرهای یزد و رفسنجان به پایان رسیده و در ماه‌های آینده شهرهایی همچون کرمان و اردکان نیز از این موهبت برخوردار و از تنش آبی خارج خواهند شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی‌اکبر محرابیان امروز _چهارشنبه سوم تیر_ در جلسه گزارش عملکرد اعضای کابینه دولت سیزدهم اظهار کرد: در دولت سیزدهم تا امروز یک میلیون و ۴۸۰ هزار متر مکعب طرح آب‌رسانی محقق شده است که نسبت به هدف‌گذاری ۷۰۰ میلیون متر مکعبی چهارساله، ۲۱۱ درصد رشد نشان می‌دهد. این میزان رشد در طرح‌های آب‌رسانی، به اندازه یک دولت هشت‌ساله است.

وی افزود: با توجه به تنش‌های آبی در اقصی نقاط کشور، شاخص ۳۶ ماهه خشکسالی در این دولت بسیار شدیدتر از شاخص یاد شده در ۳۶ ماه قبل از آغاز دولت بود و خشکسالی‌های بسیار زیادی به‌ویژه در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را تجربه کردیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: با اینکه در استان‌هایی همچون خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، همدان و چهارمحال‌وبختیاری در سال ۱۴۰۰ تنش‌های شدید آبی داشتیم، اما این تنش‌ها به‌شدت مدیریت شد.

محرابیان با اشاره به عقب‌ماندگی قابل توجه در آب‌رسانی روستایی، اضافه کرد: به این منظور طرح جهاد آب‌رسانی با استفاده از ظرفیت‌های سپاه پاسداران، نهادهای انقلابی، گروه‌های جهادی، خیران و پیمانکاران بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفت. اکنون از مجموع هدف‌گذاری ۱۰ هزار روستا در طرح جهاد آب‌رسانی، در ۶ هزار و ۳۴ روستا این طرح به پایان رسیده و سایر روستاها نیز از متوسط پیشرفت ۷۵ درصدی برخوردارند و طی یک سال آینده این طرح‌ها قابلیت تکمیل دارد.

وی اظهار کرد: در این دولت افزایش ظرفیت سدهای کشور به ۵.۴ میلیارد متر مکعب هدف‌گذاری و طی برنامه‌ای به مجلس ارائه شد که تاکنون ۴.۱ میلیارد متر مکعب معادل ۷۵ درصد هدف‌گذاری چهارساله به ثمر نشست.

اجرای طرح انتقال آب دریا با چشم‌انداز خروج کشور از تنش آبی

اجرای طرح‌های انتقال آب

وزیر نیرو بیان کرد: با توجه به فقر منابع آبی کشور استفاده از منابع آب غیرمتعارف از جمله آب دریا و پساب تصفیه شده بهداشتی با اجرای پروژه‌های مختلف در دستور کار قرار گرفت که از وزارت صنعت، معدن و تجارت و صنایع کشور بابت همکاری‌های خوبی که در موضوع انتقال آب دریا داشتند، تشکر می‌کنیم.

محرابیان خاطرنشان کرد: اکنون آب‌رسانی از دریا به شهرهای یزد و رفسنجان به پایان رسیده است و در ماه‌های آینده شهرهایی همچون کرمان و اردکان نیز از این موهبت برخوردار و از تنش آبی خارج خواهند شد.

۲۴۰ هزار چاه کشاورزی مجهز به کنتورهای فهام است

وی تصویب طرح نقشه جامع آب کشور با حمایت رئیس‌جمهور شهید و طرح نوین دولت در مدیریت توأمان آب و برق را از جمله برنامه‌های اجرا شده در مدیریت منابع آب کشور برشمرد و اظهار کرد: اکنون ۲۴۰ هزار چاه کشاورزی در سطح کشور مجهز به کنتورهای فهام است و شاهد شفافیت، اجرای قانون و عدالت در توزیع آب در این حوزه هستیم.

نظر شما