شناسهٔ خبر: 68390441 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

طیب‌نیا مطرح کرد

سهم ۱۶/۵ درصدی صادرات زنجیره فولاد در محصولات غیرنفتی

مشاور عالی رئیس‌جمهور سهم صادرات زنجیره فولاد در محصولات غیرنفتی را ۱۶/۵ درصد برشمرد و گفت: اگر سیاست اقتصاد بدون نفت را دنبال می‌کنیم بخش‌های اعظم تحقق این هدف متوجه فعالان زنجیره فولاد خواهد بود و دستیابی به این هدف دور از دسترس نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی طیب‌نیا عصر امروز -سه‌شنبه ششم شهریور- در آئین گشایش شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و سایر صنایع وابسته در اصفهان اظهار کرد: امروز فولاد به یکی از نقاط قوت اقتصاد و صنعت جمهوری اسلامی تبدیل شده و این جایگاه بین‌المللی ارزشمند و قابل قبول صنعت فولاد قابل ارتقا است.

وی با اشاره به شکل‌گیری یک زنجیره کامل و خودکفا در زنجیره فولاد تاکید کرد: سهم چهار و نیم درصدی فولاد در اقتصاد ملی، جایگاه بالاتر از میانگین جهانی در تولید ناخالص داخلی همچنین سهم آن در صادرات و ارزآوری قابل توجه است که در سال گذشته صادرات زنجیره فولاد به نزدیک به هشت میلیارد دلار رسید که این عدد به راحتی قابل ارتقا است.

مشاور عالی رئیس‌جمهور سهم صادرات زنجیره فولاد در محصولات غیرنفتی را ۱۶ و نیم درصد برشمرد و یادآور شد: اگر سیاست اقتصاد بدون نفت را دنبال می‌کنیم بخش‌های اعظم تحقق این هدف متوجه فعالان زنجیره فولاد خواهد بود و دستیابی به این هدف دور از دسترس نیست.

وی با اشاره به رشد قابل قبول صنعت فولاد در سال‌های اخیر گفت: رشد اقتصادی کشور در سال‌های گذشته چهار درصد یا کمتر از آن بوده است در حالی که طی سال‌های گذشته صنعت فولاد رشد بالای ۱۰ درصد را به شکل میانگین در تولید، ظرفیت، صادرات و بخش‌های دیگر به ثبت رسانده است.

طیب‌نیا با اشاره به برخی مشکلات زنجیره فولاد افزود: رشد این صنعت به شکل متوازن صورت نگرفته و اکنون زمان آن است که برای پایداری صنعت تلاش کنیم و مهم‌تر از آن بیش از آنکه انتظار داشته باشیم دیگران این اتفاق را رقم بزنند، فعالان زنجیره باید این کار را صورت دهند.

وی فلسفه حضور فولاد مبارکه و شرکت‌های فولادی در این نمایشگاه و حمایت‌های آنها را خودکفایی در این زنجیره دانست و گفت: ایجاد توازن موضوعی است که باید به صورت جدی دنبال کنیم، فولاد مبارکه به عنوان یک صنعت الگو و پیشرو در زنجیره فولاد در مجموعه‌ای از بالادست تا پایین دست فولاد نیز سرمایه‌گذاری کرده است و در سه سال اخیر موضوع توازن در زنجیره را به طور جدی در دستور کار قرار دادیم.

مشاور عالی رئیس‌جمهور مجموعه‌های فولاد را جزو صنایع انرژی‌بر خواند و گفت: با وجود افزایش قطعی برق و گاز در زنجیره فولاد تنها مجموعه‌ای که امروز با صد در صد ظرفیت در سال کار کرده، فولاد مبارکه است بخاطر سرمایه گذاری‌های هدفمندی کا در زمینه ایجاد توازن انجام داده و این اتفاق باید در کل زنجیره رخ دهد.

وی اصلاح زیرساخت‌های مربوط به حمل‌ونقل، حوزه زنجیره تأمین و انرژی‌های برق، آب و گاز را ضروری اعلام کرد و خاطرنشان کرد: اصلاح ساختار تولید در برخی بخش‌ها مانند تکنولوژی و ساختار محصولات ضروری است و در صورتی که این اتفاقات رخ ندهد حتی برنامه ایجاد ۵۵ میلیون تن ظرفیت تولید، ناکام خواهد ماند.

طیب‌نیا خواسته فعالان زنجیره فولاد از حاکمیت را بهینه‌سازی و ابطال برخی مجوزها در جهت ایجاد توازن در زنجیره عنوان کرد و گفت: در شرایط کنونی حتی کشورهای همسایه مانند عراق نیز برای حمایت از صنایع داخلی برای صادرات میلگرد وارداتی تعرفه گذاری می‌کنند زیرا اکنون وضعیت بازارهای بین‌المللی در شرایط رکودی قرار دارد، اقتصاد چین پس از رشد اقتصادی و سرمایه گذاری‌هایی که در حوزه‌های زیرساختی انجام داده است اکنون بخش قابل توجهی از فولاد تولیدی خود را با قیمت‌های بسیار پایین در بازارهای بین‌المللی به فروش می‌رساند.

وی یادآور شد: بسیاری از کشورها به سرعت تعرفه‌های ضد دامپلینگ وضع کردند و ما به عنوان کشوری که در زمینه صادرات و رقابت‌پذیری آن برنامه‌ریزی می‌کنیم اگر به موقع اقدام نکنیم نه تنها صادرات بلکه تولید داخلی ما نیز تهدید می‌شود و این انتظاری است که امروز فعالان زنجیره فولاد از دولت دارند که هوشمندانه از سرمایه‌گذاری عظیم انجام شده در این بخش و نقشی آن در رشد اقتصادی کشور حمایت کنند.

نظر شما