شناسهٔ خبر: 67809538 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

بیم و امیدهای اوکراین درباره دولت دوم ترامپ

ایسنا

با افزایش احتمال پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات آمریکا، کی‌یف باید خود را برای قدرت‌گیری چهره‌ای غیر قابل پیش‌بینی آماده کند .

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، نشریه آمریکایی در مقاله‌ای به شرح رویکردهای مختلف دولت اوکراین در قبال احتمال پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا پرداخت و گزارش داد ممکن است دور دوم ریاست‌جمهوری ترامپ برای اوکراین بهتر از چیزی باشد که بسیاری امروز تصور می‌کنند.

به گزارش مجله تایم، مقامات اوکراین ماه‌هاست که برای پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا و تأثیر احتمالی آن بر جنگ اوکراین آماده می‌شوند. بعضی از آن‌ها نگران‌اند که سابقه دوستی ترامپ با رهبرانی مانند «ولادیمیر پوتین» و رویکرد معاملاتی او در سیاست خارجی به ضرر اوکراین تمام شود. برخی هم نظرات خوش‌بینانه‌تری دارند.

یک مقام ارشد اوکراینی در این باره به تایم گفت پیش‌بینی می‌شود که نخستین یا ۲ سال نخست ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ برای کی‌یف بسیار دشوار باشد . این احتمال وجود دارد که ترامپ کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین را کاهش داده و به «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین فشار بیاورد تا با روسیه مذاکره کند. بااین‌حال، این مقام اوکراینی گفت که ترامپ بالاخره در روابط خود با پوتین درمی‌یابد که نمی‌تواند با رئیس‌جمهور روسیه تعامل داشته باشد و در نهایت امر، مقاومت بیشتری در برابر خواسته‌های پوتین انجام خواهد داد.

از سوی دیگر، برخی مقامات اوکراینی امیدوارند که ترامپ در دور دوم ریاست‌جمهوری خود بیش از بایدن به نفع اوکراین عمل کند. آن‌ها از میزان حمایت دولت کنونی آمریکا از اوکراین ناراضی بوده و باور دارند بایدن در حمایت‌های خود احتیاط بیش از حدی به خرج داده است.

بیم و امیدهای اوکراین درباره دولت دوم ترامپ

دیدار ترامپ و زلنسکی در ۲۰۱۹

به گزارش مجله تایم، اگرچه پس از کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های انتخاباتی آمریکا، زلنسکی از رهبری او در جنگ مقابل روسیه تقدیر کرد و او را چهره‌ای قوی با تصمیمات جسورانه توصیف کرد، اما زلنسکی و متحدانش بر این باورند که پاسخ کاخ سفید به حمله روسیه به اوکراین کند و محتاطانه بوده است. آن‌ها معتقدند در صورت روی کار آمدن ترامپ، اگر او بخواهد از اوکراین حمایت کند، این حمایت به‌مراتب گسترده‌تر و قاطعانه‌تر خواهد بود.

از میان متحدان غربی زلنسکی که چنین باوری دارد، می‌توان به «بوریس جانسون» نخست‌وزیر سابق بریتانیا اشاره کرد. جانسون که اخیراً در کنوانسیون ملی حزب جمهوری‌خواه با ترامپ دیدار کرد، معتقد است ترامپ قدرت و شجاعت لازم برای کمک به اوکراین و برقراری صلح را دارد، زیرا درک می‌کند که شکست اوکراین به معنی یک شکست بزرگ برای آمریکا خواهد بود.

به گزارش این رسانه آمریکایی، علاوه بر جانسون، بسیاری از چهره‌های حزب جمهوری‌خواه در کنگره نیز از بسته‌های کمک مالی به اوکراین حمایت کرده‌اند، بسته‌هایی که تازه‌ترین آن‌ها در ماه آوریل با ارزش ۶۱ میلیارد دلار تصویب شد. «میچ مک‌کانل» رهبر اقلیت جمهوری‌خواه در مجلس سنای آمریکا و بسیاری از جمهوری‌خواهان سنتی آمریکا به حمایت از اوکراین برای پیروزی در جنگ با روسیه متعهد هستند.

بااین‌حال، ترامپ سناتور «جی‌دی ونس» را به‌عنوان معاون و همراه خود در انتخابات ریاست‌جمهوری انتخاب کرده است، چهره‌ای که یکی از مخالفان سرسخت دخالت آمریکا در جنگ اوکراین است. برخی از مقامات در کی‌یف امیدوارند که ونس به‌ مرور زمان موضع خود در این زمینه را تغییر دهد. یک مقام ارشد اوکراینی با طرح این مسئله، ونس را به یک آونگ تشبیه کرد که از سمتی به سمت دیگر در نوسان است و یادآور شد که او در گذشته یکی از منتقدان ترامپ بوده است.

بیم و امیدهای اوکراین درباره دولت دوم ترامپ

جی دی ونس، مخالف سرسخت حمایت نظامی آمریکا از اوکراین

یکی دیگر از عواملی که اوکراین را به احتمال حمایت ترامپ از کی‌یف امیدوار می‌کند، فعالیت صنایع نظامی ایالات متحده است. آن‌ها باور دارند ادامه تولید سلاح برای اوکراین به نفع اقتصاد ایالات متحده بوده و به ایجاد اشتغال در ایالت‌هایی منجر خواهد شد که به ترامپ رأی می‌دهند. ازاین‌رو، کی‌یف امید دارد که این شرکت‌ها ترامپ را قانع کنند به حمایت تسلیحاتی از اوکراین ادامه دهد.

رسانه آمریکایی گزارش داد با افزایش محبوبیت ترامپ در نظرسنجی‌ها، زلنسکی و تیم او سعی داشته‌اند روابط خود را با متحدان ترامپ در کنگره و دیگر چهره‌های نزدیک به ستاد او تقویت کنند. کی‌یف می‌داند که نمی‌تواند به‌صورت علنی به‌سوی یکی از نامزدها سوگیری داشته باشد، اما یک مقام ارشد اوکراینی به تایم گفت اوکراین قصد دارد توازن بیشتری در روابط خود برقرار کرده و برای روی کار آمدن ترامپ نیز آماده باشد.

بیم و امیدهای اوکراین درباره دولت دوم ترامپ

دیدار پمپئو و یرماک

«مایک پمپئو» که در دور نخست ریاست‌جمهوری ترامپ مدیریت سازمان سیا و همچنین منصب وزارت خارجه آمریکا را برعهده داشت، می‌تواند یک حلقه ارتباطی کلیدی میان دولت اوکراین با تیم ترامپ باشد. پمپئو با «آندری یرماک» رئیس‌دفتر قدرتمند زلنسکی دیدار کرده و او را به‌عنوان یک «دوست بزرگ» ستوده است. او همچنین به عضویت هیئت‌مدیره یک شرکت بزرگ مخابراتی اوکراین به نام «کی‌یف استار» در آمده و آماده است که در صورت پیروزی ترامپ، نقش مهمی در دولت او ایفا کند.

با این‌همه، برخی از متحدان نزدیک به زلنسکی ترجیح می‌دهند کی‌یف مستقیماً با هیچ یک از نامزدهای انتخابات آمریکا ارتباط مستقیم برقرار نکند، زیرا وضعیت بسیار نامشخص است و این احتمال وجود دارد که کی‌یف روی نامزد بازنده دست بگذارد.

نظر شما