شناسهٔ خبر: 67805505 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

اتحادیه اروپا: ۳۱ تیر گرم‌ترین روز ثبت‌شده در تاریخ جهان بود

براساس برآوردهای اولیه دیده‌بان اقلیمی اتحادیه اروپا (کوپرنیک) که از سال ۱۹۴۰ تغییرات اقلیمی و دمای هوا در سراسر جهان را ثبت و بررسی می‌کند، یکشنبه ۳۱ تیر (۲۱ ژوئیه) گرم‌ترین روز ثبت‌شده در تاریخ بود. به گفته پژوهشگران کوپرنیک، همزمان با ورود توده‌های هوای گرم به ایالات متحده، سراسر اروپا و بخش‌هایی از روسیه دمای متوسط هوای سطح زمین در این روز به ۱۷٫۰۹ درجه سانتی گراد رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  براساس برآوردهای اولیه دیده‌بان اقلیمی اتحادیه اروپا (کوپرنیک) که از سال ۱۹۴۰ تغییرات اقلیمی و دمای هوا در سراسر جهان را ثبت و بررسی می‌کند، یکشنبه ۳۱ تیر (۲۱ ژوئیه) گرم‌ترین روز ثبت‌شده در تاریخ بود.

به گفته پژوهشگران کوپرنیک، همزمان با ورود توده‌های هوای گرم به ایالات متحده، سراسر اروپا و بخش‌هایی از روسیه دمای متوسط هوای سطح زمین در این روز به ۱۷٫۰۹ درجه سانتی گراد رسید.

رکورد قبلی گرم‌ترین روز در یک سال میلادی ۱۷٫۰۸ درجه سانتی گراد در ژوئیه سال گذشته ثبت شده بود.

کارلو بونتمپو، مدیر دیده‌بان اقلیمی اروپا (کوپرنیک) گفت با توجه به تداوم حرکت امواج هوای گرم در بخش گسترده‌ای از نیم کره شمالی در روزهای آینده ممکن است رکورد روز ۳۱ تیر شکسته شود.

 

او افزود: «وقتی که هوا به مدت چند روز به شدت گرم می‌شود احتمال دارد چند نقطه اوج گرما به‌طور پیوسته و به فاصله کوتاهی از یکدیگر روی دهد.»

سال گذشته نیز اتفاق مشابهی افتاد و روزهای سوم تا ششم ژوئیه (۱۲ تا ۱۵ تیر) گرم‌ترین روزهای ثبت‌شده بودند.

کارلو بونتمپو افزود: «هرچند گرمای روز یکشنبه ۳۱ تیر در مقایسه با گرم‌ترین روزهای سال گذشته یک صدم درجه بیشتر است ولی نکته مهم و نگران کننده شدت گرمای پیوسته در طول ۱۳ ماه گذشته در مقایسه با رکوردهای قبلی است.»

از ماه ژوئن ۲۰۲۳ (اوایل خرداد پارسال) تاکنون تمامی ۱۳ ماه گذشته در مقایسه با ماه‌های مشابه در سال‌های قبل گرم‌تر بوده‌اند.

برخی از دانشمندان اقلیم پیش‌بینی می‌کنند که امسال رکورد سال ۲۰۲۳ به عنوان گرم‌ترین سال ثبت شده در تاریخ شکسته خواهد شد.

علاوه بر روند تدریجی گرمایش زمین به دلیل فعالیت‌های بشر وقوع پدیده جوی «ال نینو» در سال جاری که در ماه آوریل پایان یافت دمای هوا امسال را افزایش داده است.

 

مدیر دیده‌بان اقلیمی اروپا افزود: «تحت تأثیر افزایش گازهای آلاینده در جو زمین تردیدی نیست که رکوردهای قبلی گرما در ماه‌ها و سال‌های آینده شکسته خواهد شد.»

 

دانشمندان اقلیم‌شناس و فعالان محیط زیست از سال‌ها پیش هشدار داده‌اند که تنها راه مقابله با گرمایش زمین و پیشگیری از فاجعه اقلیمی کاهش تولید و مصرف سوخت‌های فسیلی است.

 

آن‌ها از کشورهای پیشرفته و ثروتمند خواسته‌اند کنار گذاشتن این منابع سوخت را تسریع کنند

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما