شناسهٔ خبر: 67805145 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

اختلاف قیمت طلا و ارز دولتی و آزاد چقدر است

تفاوت قیمت دلار و یورو دولتی و آزاد به حدود ۲۰ درصد رسیده است. این عدد برای سکه به پنج تا ۷.۵ درصد تقلیل پیدا می‌کند و بابت طلا به مرز یک درصد می‌رسد

صاحب‌خبر -

فرارو - اختلاف قیمت سکه دولتی و آزاد که از زمان عرضه سکه در مرکز مبادله ارز و طلا اهمیت پیدا کرده، بین پنج تا ۷.۵ درصد محاسبه می‌شود. ربع‌سکه دولتی در آخرین عرضه از سوی مرکز مبادله تقریبا ۹۵۰ هزار تومان زیر قیمت بازار آزاد فروخته شده و این عدد برای نیم‌سکه چیزی نزدیک یک میلیون و ۷۰۰ و برای سکه تمام حدود دو میلیون تومان به ثبت رسیده است.

به گزارش فرارو ؛ اختلاف قیمت طلا دولتی و آزاد، اما کمتر از این حرف‌هاست و روز سه‌شنبه دوم مرداد به مرز یک درصد نزدیک شده است. یورو دولتی که برای متقاضیان ارز مسافرتی اهمیت دارد حاشیه سود ۲۰ درصدی ایجاد می‌کند و بابت اختلاف قیمت دلار دولتی و آزاد تقریبا با همین عددی روبرو هستیم.

اختلاف قیمت دلار آزاد و دولتی

قیمت دلار سه‌شنبه دوم مرداد ۱۴۰۳ طبق اعلام مرکز مبادله ارز و طلا به نیمه کانال ۴۷ هزار تومان رسید. دلار دولتی دقیقا معادل ۴۷ هزار و ۵۰۴ تومان توسط مرکز مبادله ارز و طلا عرضه می‌شود و در بالاترین سطح هفته‌های اخیر قرار دارد.

قیمت دلار دولتی یک هفته قبل به‌عنوان مثال حدود هزار تومان کمتر بود و خریداران دلار از مرکز مبادله بابت هر دلار ۴۶ هزار و ۶۹۰ تومان هزینه می‌کردند. یک ماه قبل یعنی اوایل تیرماه نیز قیمت دلار دولتی در مرز ۴۶ هزار تومان حضور داشت و به‌موازات افزایش نرخ دلار دولتی در این مدت، شاهد عقب‌نشینی قیمت دلار در بازار آزاد هستیم.

قیمت دلار آزاد فعلا توانی برای عبور از پله‌های ابتدایی محدوده ۵۸ هزار تومان ندارد و به‌لطف ارسال سیگنال‌های امیدوارکننده سیاسی تقریبا در پایین‌تر سطح ماهانه آرام گرفته است. اختلاف قیمت دلار آزاد و دولتی به‌این ترتیب چیزی نزدیک ۱۱ هزار تومان برآورد می‌شود و همین عدد کمترین میزان اختلاف قیمت دلار آزاد و دولتی از ابتدای سال به‌حساب می‌آید.

اختلاف قیمت یورو دولتی و آزاد

اختلاف قیمت یورو دولتی و آزاد برای متقاضیانی که خرید ارز مسافرتی هستند اهمیت پیدا می‌کنند. بانک مرکزی معیار پرداخت ارز مسافرتی را نرخ یورو مرکز مبادله ارز و طلا گذاشته و قیمت یورو دولتی طبق تابلو مرکز مبادله ارز و طلا فعلا ۵۱ هزار و ۶۸۵ تومان است.

قیمت یورو آزاد اما از سوی فروشنده‌های چهارراه استانبول و صرافی‌های میدان فردوسی حول‌وحوش ۶۳ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام می‌شود. اختلاف قیمت یورو دولتی و آزاد با این اوصاف به چیزی نزدیک ۱۱ هزار و ۵۱۵ تومان رسیده است.

اختلاف قیمت طلا و ارز دولتی و آزاد چقدر است اختلاف قیمت سکه دولتی و آزاد همزمان با آخرین حراج مرکز مبادله دقیقا یک میلیون و ۹۸۲ هزار تومان به ثبت رسید

یورو دولتی برای متقاضیان ارز مسافرتی با این اوصاف حاشیه سود ۲۰ درصدی ایجاد می‌کند. چون طبق بخشنامه بانک مرکزی متقاضیان ارز مسافرتی می‌توانند با ارائه مدارک لازم نهایتا برای خرید ۵۰۰ یورو اقدام کنند که معادل ۲۵ میلیون و ۸۴۲ هزار تومان است. خرید یورو در این حجم از بازار آزاد، اما ۳۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان آب می‌خورد. اختلاف یورو دولتی و آزاد در این حالت به پنج میلیون و تقریبا ۷۵۰ هزار تومان می‌رسد.

اختلاف قیمت سکه دولتی و آزاد

اختلاف قیمت سکه دولتی و آزاد در حراج سکه مرکز مبادله ارز و طلا نمایان می‌شود. آخرین مرتبه روز ۱۸ تیر امسال مرکز مبادله ارز و طلا ایران اقدام به حراج سکه تمام، نیم‌سکه و ربع‌سکه کرد و روی هم بیش از ۱۵ هزار قطعه سکه دولتی به‌شکل حراج فروخته شد.

قیمت سکه تمام در حراج روز ۱۸ تیر به‌طور متوسط ۳۸ میلیون و ۷۵۷ هزار تومان به ثبت رسید که دقیقا یک میلیون و ۹۸۲ هزار تومان نسبت به قیمت سکه تمام در بازار کمتر بوده است. خرید سکه دولتی از مرکز مبادله با این اوصاف سود تقریبا پنج درصدی برای خریداران به همراه داشته و این عدد برای خرید ربع‌سکه و نیم‌سکه به‌ترتیب ۶.۵ و ۷.۵ درصد برآورد می‌شود.

قیمت نیم‌سکه بهار آزادی در مرکز مبادله و بازار آن روز به‌ترتیب ۲۱ میلیون و ۱۸۶ هزار تومان و ۲۲ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان به ثبت رسیده است. قیمت ربع‌سکه نیز در بازار آزاد به ۱۴ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان رسید، اما خریداران ربع‌سکه از مرکز مبادله به‌طور متوسط ۱۳ میلیون و ۹۴۲ هزار تومان پرداختند.

اختلاف قیمت طلا دولتی و آزاد

اختلاف قیمت طلا دولتی و آزاد برمبنای نرخ طلا ۲۴ عیار محاسبه می‌شود. حراج شمش طلا روز سه‌شنبه دوم مرداد با عرضه ۲۱۳ شمش یک کیلویی به‌پایان رسید و متقاضیان خرید شمش که رسته فعالان بازار طلا و تولید‌کننده‌ها به‌حساب می‌آیند به‌طور متوسط بابت هر شمش چهار میلیارد و ۴۲۶ میلیون تومان هزینه کردند.

قیمت طلا دولتی که با احتساب قیمت شمش طلا به‌دست می‌آید، در بازار آزاد طلا معادل چهار میلیارد و ۴۸۳ میلیون تومان است. اختلاف قیمت طلا دولتی و آزاد با این اوصاف معادل کمتر از ۱.۵ درصد لحاظ می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما